سمنان سومین استان باسواد کشور/سوادآموزی نیازمند عزم جهادی و همگانی است


ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1896041

زینب داودی گفت: استان سمنان با حدود 98 درصد باسوادی سومین استان برتر کشور از نظر باسوادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زینب داودی معاون سوادآموزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرات با بیان اینکه استان سمنان رتبه سوم سوادآموزی در کشور را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر استان سمنان رتبه سوم سوادآموزی را در کشور دارد. وی بیان کرد: میزان باسوادی در استان بر اساس جمعیت هدف که گروه سنی 10 تا 49 سال است بررسی می شود و این آمار در سال جاری حدود 98 درصد بوده و از ابتدا تاکنون بیش از 40 درصد افزایش داشته است. از انقلاب

معاون رئیس جمهور استان سمنان با اشاره به آموزش 2 هزار و 18 نفر در سال جاری برای سوادآموزی گفت: 905 نفر در دوره سوادآموزی ثبت نام کردند که معادل پایه سوم ابتدایی است و حداقل سن برای ورود به این دوره 10 سال است. قدیمی . همچنین 791 نفر در دوره گذار و 322 نفر در دوره تجمیع آموزش می بینند.

وی در ادامه گفت: 402 نفر ایرانی و 503 شهروند در دوره سوادآموزی ثبت نام کرده اند. در دوره انتقال که معادل پایان دوره ابتدایی است و حداقل سن برای ورود به این دوره 11 سال می باشد. امسال 488 ایرانی و 303 شهروند در این دوره آموزش دیدند.

داودی افزود: دوره تجمیع که برای افرادی که پس از پایان دوره باسوادی علاقه ای به ادامه تحصیل ندارند، تجمیع دوران سوادآموزی محسوب می شود. این فقط برای ایرانیان است.

معاون سوادآموزی استان سمنان با اشاره به تغییر سیاست ها در خصوص بازه سنی سوادآموزی گفت: تا کنون محدوده سنی باسوادی 10 تا 49 سال بود که البته گاه استثناهایی برای افراد فعال در حوزه تولید و اشتغال وجود دارد. اما با تغییرات اخیر، محدوده سنی باسوادی از 10 سال به 69 سال افزایش یافته است.

وی افزود: برای پذیرش شرکت مردم در دوره های سوادآموزی علاوه بر رعایت محدودیت سنی لازم است افراد قبلا در دوره های سوادآموزی شرکت نکرده باشند. به عنوان مثال فردی که در دوره تکمیلی نهضت شرکت کرده است دیگر نمی تواند در دوره های سوادآموزی شرکت کند زیرا طبق کد ملی بی سواد محسوب می شود.

داوودی با اشاره به استفاده از الگوهای بومی در سازمان سوادآموزی خاطرنشان کرد: در سازمان سوادآموزی بخشی با عنوان آموزش های مهارتی و حرفه ای وجود دارد که در این بخش بر اساس نیازسنجی برای هر بخش و منطقه از شهرستان ها، آموزش هایی در این بخش وجود دارد. متفاوت است به عنوان مثال سال گذشته در مناطق مختلف استان آموزش های مختلفی مانند قالی بافی، قالی بافی، پرورش قارچ و کار کامپیوتری برگزار شد.

معاون سوادآموزی استان سمنان با اشاره به اینکه سواد فقط توانایی خواندن و نوشتن و تلاوت قرآن نیست. وی تاکید کرد: سوادآموزی در حال حاضر طیف وسیعی را در بر می گیرد. از مهارت آموزی و حرفه آموزی گرفته تا تمرین عملی در نماز، آموزش احکام، نحوه صحیح وضو گرفتن، محافل کتابخوانی و طرح خانواده خوانی، همه این آموزش ها با هدف تقویت خواندن ذهنی و ارتقای سطح علمی باسوادان می باشد. .

وی همچنین گفت: به منظور تحکیم یادگیری، مسابقاتی برای سوادآموزان در نظر گرفته شده است که مهمترین آن سوال مهر ریاست جمهوری است که در قالب مقاله نویسی برای دانش آموزان باسواد انجام می شود. همچنین با برگزاری مسابقه کتابخوانی با شعار سال، کتاب برگزیده توسط سازمان سوادآموزی تهیه و توزیع و از سوادآموزان شرکت کننده در مسابقه آزمون کتبی گرفته می شود.

داودی با اشاره به تغییر سیاست های سازمان سوادآموزی تصریح کرد: سوادآموزی از حالت تشکیلاتی به نهضت تبدیل می شود و از این پس باید از معلمان شاغل و بازنشسته، نیروهای جهادی و خیرین برای آموزش دانش آموزان باسواد استفاده شود.

معاون سواد آموزی استان سمنان با اشاره به بیانات ائمه انقلاب مبنی بر لزوم عزم همگان برای ریشه کنی بی سوادی تصریح کرد: نیازمند همکاری آحاد جامعه برای ریشه کنی بی سوادی در کشورمان در قالب یک طرح است. حرکت جهادی و انقلابی و در این عرصه از تمامی نیروهای فرهیخته جهادگران انقلابی، خیرین و کسانی که سوگند خدمت کرده اند کمک و همکاری می خواهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید