رنج سوادآموزی از محتوای آموزشی غیر بومی/ عدم آشنایی با فضای مجازی مشکلاتی را برای معلمان سوادآموزی ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، او پیر است اما همچنان به دنبال علم و سواد است. آفاق خانم ساکن یکی از روستاهای استان کردستان است. پس از پیروزی این انقلاب در زمینه عمران و پیشرفت دستخوش تحولات بسیاری شد که یکی از آنها آمدن نهضت سوادآموزی در روستاها بود.

او می گوید که در گذشته امکانات سوادآموزی در بسیاری از شهرها یا کم بود یا اصلا وجود نداشت چه رسد به روستاها و به همین دلیل است که بسیاری از مردم روستایی اعم از کودکان و نوجوانان، مردان و زنان به دلیل کمبود امكانات تحصيلي آنها را بي سواد گذاشت و من هم يكي از آنها بودم و با اينكه هميشه آرزوي درس خواندن را داشتم، امكانات هرگز در دسترس نبود.

احمدی گفت: از 35 سالگی و با ورود نهضت سوادآموزی به روستا و در سنی که شاید افراد کمی در آن حضور داشتند شروع به خواندن و مطالعه کردم اما با علاقه ای که به آن داشتم شروع کردم.

وی افزود: با کمک معلم سوادآموزی روستا شروع به خواندن و نوشتن کردم و با کمک معلم موفق شدم تا سوم دبیرستان درس بخوانم.

احمدی بیان کرد: یکی از نیازهای اساسی هر انسانی کسب علم است چرا که این امر نشان داده است در کشورهایی که سطح علم و دانش پایین است بیشتر مستعمره شده و آسیب بیشتری می بینند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه امروزی هر کشوری که بی سواد کمتری داشته باشد از نظر رشد و توسعه جایگاه بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد.

c1409d11 80b2 45d6 850f f73d6cbbd203 خبر خاکستری

بی سوادی، تهدیدی برای سلامت اجتماعی

مصطفی موذن کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: بی سوادی تهدیدی برای سلامت اجتماعی و روانی جامعه است که مسئولان باید برای جلوگیری از بسیاری از معضلات اجتماعی برای ریشه کنی آن تلاش کنند.

وی گفت: بی سوادی تهدیدی برای سلامت اجتماعی است. در جامعه بی سواد یا بی سواد شاخص های سلامت جسمی، روانی و اجتماعی نیز در پایین ترین سطح قرار دارد زیرا مردم نمی دانند چگونه باید مراقب سلامتی خود باشند». دوستت دارم.

وی خاطرنشان کرد: بی سوادی به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی باعث کندی توسعه جوامع می شود در حالی که سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیشتر است و این نشان می دهد که رفع بی سوادی باید همیشه مناسب باشد. به مسئولان مربوطه در این زمینه توجه کنید.

وی گفت: امروزه نقش دانش و آگاهی در توسعه اقتصادی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی در جوامع بسیار روشن است چرا که گسترش آموزش و کاهش بی سوادی یکی از شاخص های مهم توسعه هر جامعه است.

657428e2 c1c2 4a34 9e47 79680746bec6 خبر خاکستری

راه اندازی 23 مرکز آموزش سوادآموزی محلی با 1921 دانش آموز باسواد

رشید گربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گفتگو با کُردتودی اظهار کرد: قربانی میزان باسوادی استان در گروه سنی شش سال به بالا بر اساس سرشماری سال 76 کمتر از 30 درصد بوده است. بیانیه: این رقم در سال 1395 به 81.52 درصد و در سال 1399 به 84.38 درصد افزایش 54.34 درصدی داشته است.

وی همچنین به وضعیت باسوادی جمعیت زن استان در گروه سنی شش سال به بالا اشاره کرد و گفت: طبق سرشماری سال 1355 حدود 14.98 درصد زنان باسواد بودند که این میزان در سرشماری سال 1395 به 78.04 درصد افزایش یافت. 1399. درصد به 63.42 درصد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به تشریح وضعیت باسوادی جمعیت پسر استان در گروه سنی شش سال به بالا پرداخت و گفت: بر اساس سرشماری سال 1355 حدود 43.91 درصد مردان باسواد هستند. درصد و در سال 1399 به 90.45 درصد رسید که 46.54 درصد رشد را نشان می دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه نرخ باسوادی جمعیت هدف (49-10 سال) استان در سال 1355 28.68 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: بیانیه: این رقم در سال 1395 به 92.18 درصد و در سال 1395 به 95.31 درصد رسیده است که 66.63 درصد افزایش داشته ایم.

قربانی همچنین گفت: در سال 1355 نرخ باسوادی زنان استان در گروه سنی 10 تا 49 سال 13.38 درصد بوده که در سال 1395 به 87.88 درصد و در سال 1399 به 91.92 درصد و در این بخش نیز 78.54 درصد افزایش یافته است. ٪.

این مسئول خاطرنشان کرد: وضعیت باسوادی مردان روستایی در گروه سنی 10 تا 49 سال در سال 1355 43.75 درصد بوده که در سال 1395 این رقم به 96.43 درصد و در سال 1399 به 98.46 درصد رسیده که 54.71 درصد رشد را نشان می دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح فعالیت های سوادآموزی در استان پرداخت و از راه اندازی 23 مرکز سوادآموزی محلی با یک هزار و 921 سوادآموز خبر داد و گفت: از این 4 مرکز دولتی، 18 مرکز سوادآموزی الف است. سازمان دولتی و یک مرکز نیز به صورت مشارکتی کار می کنند.

وی در ادامه به پوشش دوره های سواد آموزی در سال گذشته پرداخت و گفت: با توجه به تعهدی که برای ساماندهی نهضت سوادآموزی داریم، امسال نیازمند پوشش 12 هزار نفر باسواد در هر سه دوره سوادآموزی، انتقال و تجمیع هستیم که از این تعداد تاکنون 9 هزار نفر بوده است. ما 999 نفر باسواد یا 84 درصد را تحت پوشش قرار داده ایم و سعی می کنیم تا پایان زمان کل حجم اعلان ها را پوشش دهیم.

قربانی به برخی از چالش های حوزه سوادآموزی از جمله ترس از ویروس تاج در بین جامعه و بی سوادان، عدم تمایل افراد بی سواد به حضور در کلاس های سوادآموزی به دلیل عدم اولویت، ناهماهنگی و ناهماهنگی اشاره کرد. محتوای بومی آموزش با فرهنگ بومی مخاطبان، وجود مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه هدف و عدم آشنایی افراد باسواد با فضای مجازی و آموزش الکترونیکی از مهمترین این چالش ها است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید