دانش آموزان از طریق فضای مجازی از فضای آموزشی فاصله می گیرند/ ماهیت رتبه بندی معلمان بسیار تغییر کرده است


ساعت: 12:42
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836078

معلم نمونه استان با اشاره به اینکه باید شرایطی برای دانش آموزان روستایی و کم برخوردار فراهم شود که بتوانند با دانش آموزان دیگر رقابت کنند، گفت: دانش آموزان به دلیل فضای مجازی از فضای آموزشی فاصله می گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروزه محیط آموزشی و کلاس درس که بیشتر فعالیت های یاددهی و یادگیری در آن انجام می شود، نقش عمده و بسیار مهمی در ایجاد زمینه خلاقیت و یادگیری دانش آموزان دارد. نحوه آموزش ایده های جدید و روحیه نوآوری تأثیر عمیقی بر توانایی دانش آموزان برای آموزش خود دارد. جو عاطفی، وضعیت جسمانی، فضای یادگیری، انگیزه یادگیری و… از عواملی هستند که در کلاس درس بر ظهور خلاقیت تأثیر می گذارند.
در میان این عوامل، نقش معلم در ارتقای خلاقیت انکارناپذیر است. معلم خلاق چیزی بیش از آموزش صرف دانش در کلاس درس به ارمغان می آورد. او قطعا در زمینه های دیگر نیز تجربه دارد و می تواند از تجربیات و علایق خود در برنامه ریزی برای تقویت و آموزش استفاده کند.
رضا زینل لنگرودی یکی از معلمان خلاق این نسل از آموزش و پرورش است که همواره برای رسیدن به اهداف عالی خود تلاش کرده است. این معلم موفق از ابتکار و خلاقیت خود نهایت بهره را برده و در روش تدریس خود به کار گرفته است و همین امر او را یک گام فراتر برده و کلاس درس این معلم دلسوز را متمایز کرده است.

دوازدهم اردیبهشت و روز بزرگداشت مقام معلم بهانه ای شد تا با این معلم نمونه و خلاق روستایی گفتگو کنیم.

پدرخوانده فردا: خودت را معرفی کن.
من رضا زینل لنگرودی هستم.
مدرس زبان انگلیسی و مسئول دوره های زبان انگلیسی در استان کوم، 29 سال سابقه تدریس دارم.

50031594 738b 4ce8 9c90 30c067255f21 خبر خاکستری

رفع محرومیت های آموزشی ناشی از کلاس های مجازی

کم فردا: لطفا چرا بهترین معلم استان را انتخاب کردید؟
با شیوع بیماری عروق کرونر قلب در اسفند 1377، از همان روزها شروع به تولید محتوای آموزشی کردم. من امیدوار بودم که با کاهش بیماری، مدارس بازگشایی شوند. اما خیلی زود مشخص شد که این بیماری تا مدت ها مهمان ناخوانده کشورمان خواهد بود.
بنابراین تصمیم گرفتم درس بخوانم و درس بخوانم. باید یاد می گرفتم که چگونه به طور مؤثرتری تدریس کنم تا محرومیت های آموزشی ناشی از درس های مجازی تا حدودی برطرف شود. مقالاتی را جستجو کردم و در وبینارهای آموزشی داخل و خارج از کشور شرکت کردم و آموخته هایم را در آموزش و تولید محتوای آموزشی در اکوسیستم جدید به کار بردم.
همچنین سعی کردم از طریق وبینارهای آموزشی، آموخته هایم را با همکارانم به اشتراک بگذارم. این اقدامات باعث شد تا به عنوان معلم نمونه استان انتخاب شوم.

دانش آموزان از طریق فضای مجازی از فضای آموزشی فاصله می گیرند

کوم فردا: به نظر شما مهمترین دغدغه و مشکلات معلمان پرتلاش ما در همه فراز و نشیب های امروز معلمان چیست؟
مهم ترین دغدغه امروز معلمان در عرصه آموزش، رفع مشکلاتی است که کلاس های مجازی برای دانش آموزان ایجاد می کند. امروز در کلاس با دانش آموزانی روبرو می شویم که اغلب بدون دانش کافی در کلاس های بالاتر شرکت می کنند. دانش آموزانی که به دلیل امکانات مجازی که در اختیارشان قرار می گیرد، عمیقاً متعهد به جذب دنیای مجازی هستند و از فضای یادگیری دور هستند.

تبعیض در پرداخت ها و تسهیلات بین معلمان و کارمندان دولت
مشکل و نگرانی دیگر احساس ناخوشایندی است که سیستم پرداخت ناعادلانه برای کارکنان دولت ایجاد می کند. اگر قرار است معلم معمار آینده کشور باشد، قطعا باید به معیشت او توجه شود تا بتواند با خیالی آزاد به رسالت خود بپردازد. در حالی که بسیاری از کارمندان دولت از پرداخت مناسب انواع سپرده های تامین اجتماعی و تسهیلات مختلف بهره مند می شوند، همکاران ما از این همه محروم هستند و ضمن حضور در کلاس ها، با مشکلات معیشتی و تبعیض هایی مواجه می شوند.

f04bc5ee 4a4a 4ee3 b599 f47e5c997ccd خبر خاکستری

ماهیت رتبه بندی معلمان بسیار تغییر کرده است

کم فردا: مدتی است که یکی از موضوعات داغ کشور رتبه بندی معلمان است، نظر شما در مورد رتبه بندی معلمان چیست؟
در بحث رتبه بندی معلمان باید بگویم که در کل حرکت خوب و مفیدی بود. متأسفانه ماهیت او بسیار تغییر کرده است. طبق قانون دریافتی از همکاران ما باید معادل 80 درصد اساتید دانشگاه می بود که این مورد منتفی شد. این فرمول بندی شده است و به طور مؤثر معلمان را از برخی از مزایای قانون رتبه بندی محروم می کند.

ارائه تسهیلات بهتر و بیشتر برای دانش آموزان روستایی

قم فردا: با توجه به وجود اساتید آموزشی و خلاق در استان برای کلیه دانش آموزان؛ آیا عدالت آموزشی در استان وجود دارد و چه چیزی می تواند باعث ارتقای سطح تحصیلات دانش آموزان شود؟
در مورد عدالت آموزشی باید بگویم که از نظر فضا و امکانات آموزشی تقریباً همه مدارس شبیه به هم هستند اما بهترین و با تجربه ترین همکاران فرهنگی در مدارس غنی به کار گرفته می شوند. در مدارس حاشیه ای و روستایی اکثر همکاران تجربه کمتری دارند. بهتر است شرایطی برای دانش آموزان روستایی و کمتر برخوردار فراهم شود که بتوانند با دانش آموزان دیگر رقابت کنند.

پدرخوانده فردا: ممنون که به ما فرصت گفتن دادی.
تو فوق العاده ای

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید