فضای مجازی و تهدید کودکان و نوجوانان / تهدید امنیت و اخلاق در کشور از طریق فضای مجازی

ساعت: 16:15
تاریخ انتشار: 14/10/10
کد خبر: 1796836

گزارش خطرات سایبری برای کودکان و نوجوانان؛

امروزه فضای مجازی یکی از مهمترین عرصه های قدرت در دنیاست که حضور را مهم می کند، اما این حضور باید با برنامه و تولید محتوا و پیشگیری از آسیب باشد در حالی که فضای مجازی در کشور ما امروز به کلی مهجور مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، امروزه فضای مجازی فراگیرترین است و تمام زندگی ما را در برگرفته است و می توان گفت زندگی ما در فضای مجازی غرق شده است، قطعا نهاد خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین خانواده ها چگونه باید با فضای مجازی تعامل داشته باشند؟
کودکان وارد سرزمین ناآشنا فضای مجازی می شوند و یا در تله های خطرناکی گم می شوند که رهایی از آنها آسان نیست، بنابراین والدین باید دست در دست فرزندان خود بگیرند و با یکدیگر و به سلامت از این سرزمین ناآشنا عبور کنند.

11cc4402 4bb5 4b30 a5d2 161485e51080 خبر خاکستری

گلایه رهبر انقلاب از عدم حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی
البته یکی از موضوعات مهم در این فضا، تهیه غذا برای مخاطبان داخلی است، اما مدیریت و کنترل فضای مجازی و تهیه غذا و محتوای داخلی این فضا توسط رهبر معظم انقلاب برای بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است. سال‌ها مکرر تاکید شبکه ملی اطلاعات. به همین دلیل رسول جلیلی، عضو اصلی شورای عالی فضای مجازی گفت: فضای مجازی ما توسعه یافته است و بر اساس نیاز جامعه و به میزانی که در وسط دنیا عمل کرده ایم، فضای مجازی را توسعه می دهیم. . از نظر توسعه فناوری به ویژه فناوری های ارتباطی زیرساختی نسبت به سایر کشورها در سطح قابل قبولی قرار داریم.
وی گفت: اما آنچه آقای آقا از آن گلایه دارند، عدم حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی و آسیب پذیری حاکمیت جمهوری اسلامی در آن فضا است.
یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی گفت: هرج و مرج و بی نظمی در فضای مجازی پیامدهای خالی بودن این فضا است که مبانی خانواده، مدرسه و هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذارد و می تواند منجر به نقض امنیت، اختلالات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود.
تاکید مسئولان و دانشمندان بر ساماندهی فضای مجازی
حتی با توجه به فضای مجازی و آزادسازی آن و مشکلات و آسیب های وارد شده به خانواده ها و کشور از این طریق، مراجع عظام تقلید و علما در دیدار با عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت ساماندهی و اصلاح آن تاکید کردند. فضای مجازی

فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است، سرعت تغییرات فضای مجازی همگام با تکنولوژی در حال افزایش است، ما به سرعت حرکت نمی کنیم. در گذشته، زمانی که فناوری های جدیدی مانند خودرو یا تلفن همراه وارد کشور ما شد. فرهنگ استفاده از این فناوری ها در طول سالیان متمادی رایج شده است که به آن غرور فرهنگی می گویند، اما از نظر فضای مجازی تقریباً همه جوامع در عذاب نوعی غرور فرهنگی هستند.
تا چند سال پیش خانواده ها نگران این بودند که آیا تلفن همراه یا تبلت برای کودکان و نوجوانان مناسب است، اما امروزه به دلیل بیماری عروق کرونر قلب، داشتن گوشی هوشمند به یک ضرورت تبدیل شده است. همچنین در دنیای امروز اقتصاد از فضای مجازی جدایی ناپذیر است، در واقع فضای مجازی ترکیبی از فرصت ها و تهدیدها است که بخشی شناخته شده و بخشی دیگر ناشناخته است.

255d156c fc27 480d 95dd c93a2f1cbf78 خبر خاکستری

ناآگاهی والدین از خطرات فضای مجازی، آسیب اصلی خانواده است
به همین دلیل ریحانه رمضانی روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اتفاقات اخیر و حساسیت نسبت به ورود ناآگاهانه نوجوانان به فضای مجازی گفت: فضای مجازی و رسانه ها تاثیر زیادی بر نوجوانان و نوجوانان دارد. متأسفانه، آنها همچنان در تلاش هستند تا هویت خود را در جای دیگری بیابند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، نوجوانان آسیب پذیرترین افراد خانواده هستند زیرا بلوغ جنسی آنها قبل از بلوغ فکری به دست می آید.
رمضانی درباره راهکارهای آسیب سایبری نیز گفت: آموزش های به روز و آگاهانه اقدامی مهم و موثر برای تربیت فرزندان است که می تواند نقش مهم و کلیدی در این زمینه داشته باشد.
وی ادامه داد: مشکل خانواده های ما این است که در دنیای واقعی دنبال آرمان ها نمی روند، علاوه بر این ما به فرزندان خود آموزش نمی دهیم.
این روانشناس و مشاور خانواده تاکید کرد: برخی خانواده ها از این ناآگاهی فرزندان خود را به فضای مجازی می فرستند که بیشترین خطر را متوجه آنها می کند.

والدین برای امنیت فرزندانشان در فضای مجازی چگونه باید عمل کنند؟
سید مهدی سیدی کارشناس شبکه های اجتماعی. والدین در خانواده باید به نوعی فضای مجازی باشند، باید استفاده تکنولوژیک از آن را بیاموزند و مدام یاد بگیرند. موسسات آموزشی دیگر فرصتی برای آموزش این مهارت ها ندارند و خود خانواده ها باید تلاش کنند تا دانش خود را نسبت به این مسائل مهم ارتقا دهند.
وی ادامه داد: هر خانواده ای باید رژیم مصرف فضای مجازی داشته باشد و این نمی تواند بیرونی باشد و با توجه به ارزش های هر خانواده متفاوت است و زمان نیز بر آن تاثیر می گذارد. وجود این شیوه مصرف یک اصل بسیار مهم در خانواده است، اما باید با اکولوژی همان خانواده مرتبط باشد. در واقع خانواده فرهنگی دارد و برای حفظ فرهنگ خود باید بتواند بر این اساس این شیوه مصرف را شکل دهد. سواد رسانه ای اولین بار در کشورهای غربی مانند کانادا و استرالیا مطرح شد و این نشان می دهد که حکمرانی سایبری برای حفظ آرامش در جامعه بسیار مهم است و ما با فرهنگ های مختلف ایرانی-اسلامی باید بتوانیم با فضای مجازی برخورد سازنده تری داشته باشیم. خانواده.

fe2c3386 3917 41ed 8c1d 82900771012b خبر خاکستری

فضای مجازی تهدیدی جدی برای خانواده هاست
از سوی دیگر، فاطمه رضوی راد در گفتگو با خبرنگار، با بیان اینکه نباید اجازه داد کودکان بیش از حد در فضای مجازی حضور داشته باشند، گفت: مرزها و چارچوب ها در خانواده بسیار مهم است، اما متأسفانه شاهدیم که در برخی در مواردی که فضای مجازی باعث آوارگی می شود.» به مرزهای خانواده تبدیل می شود.
وی تغییر ارزش های آموزشی را مورد توجه قرار داد و گفت: این تغییرات باعث شده است که نسل امروز به سمت مصرف گرایی روی بیاورد و در این راستا اصحاب رسانه مصرف گرایی، مدگرایی و تغییر سلیقه را در دستور کار قرار داده اند.
رضوی به مضرات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تاثیر فضای مجازی بر تولید مثل یکی از معضلاتی است که تولد کودکان را در رسانه ها تهدید می کند و تاثیرات خاص خود را در میزان زاد و ولد دارد.
وی افزود: تهدیدات فضای مجازی به گونه ای است که می تواند نهاد مقدس خانواده را با بحرانی جدی مواجه کند، بحرانی که آثار مخرب آن در جامعه خودنمایی می کند در حالی که انسان باید در خانواده رشد کند و تربیت صحیح داشته باشد. “

بر همگان روشن است که فضای مجازی امروز رایگان است و آسیب ها و مشکلات زیادی به همراه دارد. اما راهکارهایی نیز برای این موضوع وجود دارد، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یا ارتقای سواد رسانه ای در کشور.
سواد در فضای مجازی باید بهبود یابد
به همین دلیل دکتر مرتضی اسماعیلی طبا دبیر انجمن سواد رسانه ای استان کوم در گفت و گو با خبرنگار ما راه اندازی سامانه های آنلاین و آفلاین و آموزش الکترونیکی را دو مزیت بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: این بیماری باعث شده است. باعث شد تا دولت در زیرساخت های دولت الکترونیک سرمایه گذاری بیشتری کند. سرعت خود را کم کنید و در واقع یک حساب جداگانه باز کنید، زیرا امروزه فضای مجازی مشکلات را به صورت آنلاین نیز حل می کند.
دبیر انجمن سواد رسانه ای استان کوم ادامه داد: از آنجایی که پروتکل برای زندگی با ولیعهد نوشته شده است، باید پروتکلی برای استفاده از فضای مجازی نوشته شود، زیرا ما نمی توانیم همه این کانال ها و فضای مجازی را مسدود کنیم.
وی ادامه داد: سواد سایبری نیاز به ارتقا دارد و کاستی های زیادی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است که باید جبران شود.
اسماعیلی طبا ادامه داد: 70 میلیون کاربر اینترنت در ایران فعال هستند و کاربران زیادی در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی فعال هستند و دو سوم پهنای باند اینترنت کشور در اختیار آنهاست. امروز هر چیزی که پاسخگوی نیاز مخاطب باشد، مخاطب به آنجا می رود.
وی ساماندهی فضای مجازی را مهم می داند و می افزاید: فضای مجازی پاسخگوی سه نیاز آموزشی، اطلاع رسانی و سرگرمی مخاطبان است، اما در عین حال باید روش های استفاده بهینه از آنها را فرا گرفت. در واقع آموزش الکترونیکی فرصتی است که نباید به تهدید تبدیل شود.

ad72fcc0 5876 4d11 a06e 66110a7843d1 خبر خاکستری

پشتیبانی از شبکه های اجتماعی محلی و ملی ضروری است
حمایت و توجه به شبکه های اجتماعی و بسترهای داخلی مانند شبکه ملی اطلاعات امری ضروری و بسیار مهم است تا با مشکلات اجتماعی بی رویه ای که در شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد مواجه نشویم.
به همین دلیل محسن غفاری مدیرعامل پیام رسان ایتا در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه فرستادگان بومی و ملی نیاز اساسی کشور است، گفت: از طریق فرستادگان بومی می توان به مهارت های خوبی از جمله آموزش مجازی دست یافت. مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کند و در صورت بروز مشکلاتی مانند فوران تاج، با در نظر گرفتن مشکلات فرهنگی جامعه، بیش از پیش توانمندی های خود را در زمینه های مختلف نشان دهد.
وی همچنین به قانون حمایت از پیام رسان های داخلی که به تصویب مرکز ملی فضای مجازی رسیده است، اشاره کرد و گفت: پیام رسان های داخلی در هر صورت نیازمند حمایت بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید