کرونا پای کودکان را به فضای مجازی باز کرد/ عدم سرگرمی؛ مهمترین دلیل گرایش کودکان و نوجوانان به استفاده از تلفن همراه و اینترنت است


ساعت: 13:55
تاریخ انتشار: 1401/08/30
کد خبر: 1912628

مشاور معاون اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری:

معاون اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: اگر والدین احساس می کنند فرزندانشان به فضای مجازی و تلفن همراه معتاد شده اند، نباید بگذارند فرزندانشان بیکار بمانند زیرا مستعد این فضا هستند، لازم است جایگزینی در این زمینه ارائه شود. ، و اوقات فراغت آنها با فعالیت های ورزشی، هنری و … پر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خرمیان، معاون اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: متأسفانه شاهدی که یا به دلیل اپیدمی کرونا یا به دلایل دیگر دسترسی بچه ها به تلفن، اینترنت و فضای مجازی آزاد شد.


وی با بیان اینکه گوشی به دلیل برنامه هایی که دارد نوعی اعتیاد را در بین کودکان و نوجوانان ایجاد می کند، تصریح کرد: در دوران مدرسه آموزش های آنلاین از طریق تلفن انجام می شد و همین امر منجر به اعتیاد کودکان به بازی با موبایل شد.


هرمیان با اشاره به نگرانی والدین در مورد استفاده از تلفن همراه، اینترنت و فضای مجازی یادآور شد: نمی توان گفت که دسترسی کودکان به تلفن و فضای مجازی به طور کامل قطع می شود چرا که این فضا می تواند کاربردهای مفیدی نیز داشته باشد. این سوال که وقتی استفاده عادی از تلفن همراه به استفاده غیرعادی تبدیل می شود و نگرانی والدین را برمی انگیزد چه اتفاقی می افتد دلایل مختلفی دارد.


دستیار مشاور اجتماعی پلیس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بسیاری از نوجوانان اعتماد به نفس پایینی دارند و همین امر باعث می شود از دنیای واقعی فرار کنند و به دنیای مجازی پناه ببرند و به همین دلیل نوعی وابستگی به تلفن و فضای مجازی برای آنها شکل می گیرد. .


خرمیان بیان کرد: بسیاری از نوجوانان شرایط مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت خود ندارند و گاهی ما به عنوان والدین به فرزندان خود مهارت های ارتباطی را آموزش نداده ایم و کودکانی که به تلفن همراه معتاد هستند در ارتباط دچار ضعف هستند.


وی افزود: اگر والدین بتوانند عزت نفس فرزندان خود را بالا ببرند، فعالیت های دیگر به طور خودکار گسترده تر می شود، تعدادی از علائم وجود دارد که تفاوت بین استفاده عادی و اعتیاد به استفاده از تلفن همراه را مشخص می کند و اگر کودک این علائم را داشته باشد، مشخص می شود. علائم، احتمال اعتیاد وجود دارد.


مشاور معاون اجتماعی پلیس Police چهارمحال و بختیاری با اشاره به استرس و اضطراب مشاهده شده در برخی از کودکان که معمولا از نظر والدین بی دلیل است، یادآور شد: این حالت زمانی رخ می دهد که کودک به تلفن دسترسی نداشته باشد. یا اینترنت در دسترس نیست و این پرخاشگری و اضطراب می تواند زنگ خطری باشد که باید جدی گرفته شود.


هرمیان ادامه داد: گاهی شاهد تغییراتی در فعالیت های روزمره کودکان مانند زمان خواب، رژیم غذایی و… هستیم و یا می بینیم کودکان از مجالس واقعی کناره گیری می کنند، در مهمانی های خانوادگی شرکت نمی کنند و نوعی انزوای اجتماعی و تنهایی شدید را تجربه می کنند. آنها گروهی را ترجیح می دهند یا گاهی می بینیم که کودکان از گردن درد یا سردرد مزمن شاکی هستند و همه اینها نشانه اعتیاد آنها به اینترنت است.


وی خاطرنشان کرد: اگر والدین احساس می کنند فرزندانشان به فضای مجازی و تلفن همراه معتاد شده اند باید اقدامات لازم را انجام دهند و فرزندان خود را بیکار نگذارند زیرا مستعد این فضا هستند کلاس های ورزشی، هنری و … .


مشاور معاون اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری، سرپرستی کودکان را راه دیگری برای دوری کودکان از فضای مجازی دانست و تاکید کرد: بیکاری یکی از مهم ترین دلایل گرایش کودکان به استفاده از اینترنت و تلفن است.


خرمیان گفت: گاهی والدین به عنوان والدین برای حل مشکل اعتیاد فرزندشان اقدام می کنند اما به دلیل استفاده از برخی جملات تنبیهی، توبیخ و سرزنش کننده نتیجه عکس داده می شود و این امر در واقع باعث از بین رفتن عزت نفس کودکان می شود و نتیجه آن چیزی جز بیزاری کودک از پدر و مادر نیست.


وی با تاکید بر اینکه ارتباط عاطفی والدین در دوران نوجوانی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، افزود: فرزندان در نوجوانی درگیر مسائل مربوط به بلوغ می شوند و به نوعی استقلال و تکبر در بین آنها افزایش می یابد و این ارتباط با آنها می تواند قدرت بیشتری داشته باشد. تاثیر در حل آنها مشکلات خود را دارند.


خرمیان به والدین به عنوان بهترین الگو برای فرزندان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر والدین خودشان بیش از حد از تلفن همراه استفاده کنند، نمی توانند انتظار داشته باشند که فرزندانشان به این فضا معتاد نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید