استرداد دو متهم اصلی پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی در ایران

استرداد دو متهم اصلی پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی در ایران

سخنگوی قوه قضائیه به تشریح پرونده هایی چون سرقت بانک ملی، بابک زنجانی، محمودرضا هواری و مقایسه قوه قضائیه در دوران رئیسی و محسنی ادجه ای پرداخت.

مسعود ستایشی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت گاوصندوق بانک ملی اظهار کرد: در خصوص این پرونده همکاران ما در دادسرای عمومی و انقلاب تهران (ویژه سرقت) و همچنین بازپرس محترم پرونده در همکاری با افسران و کارشناسان اطلاعات استان تهران و مسئولان ذیربط بانک ملی اقدامات موثری برای مستندسازی اموال کشف شده انجام داد.

ستایشی افزود: تاکنون 26 نفر در پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی دستگیر و متهمان نیز به کسب اموال مسروقه و بعضاً پولشویی متهم شدند. 20 نفر از متهمان با قرار وثیقه سنگین آزاد شده اند و 2 متهم اصلی نیز هنگام دستگیری و ارائه دلایل استرداد در ترکیه بودند.

وی ادامه داد: تاکنون 95 درصد طلاها و 100 درصد ارزها و موسوکوک ها به مالباختگان بازگردانده شده است و 5 درصد باقیمانده طلاها به دلیل اختلاف مالباختگان است و امیدواریم در این مدت پرونده به نتیجه برسد. چند ماه آینده البته برخی از املاک در این مورد در قائم شهر و موارد دیگر مانند خودروهای لوکس SUV تبدیل به آپارتمان شده و نیاز به بررسی دقیق دارد و در صورت وصول نتیجه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

دولت کانادا با استرداد خاوری همکاری نمی کند

ستایشی در خصوص بازگشت محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی گفت: درخواست استرداد و اخطار قرمز در خصوص خاوری انجام شده است اما دولت کانادا همکاری لازم را در خصوص استرداد خاوری انجام نمی دهد.

بابک زنجانی در زندان است

سخنگوی دستگاه قضایی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: حدود 500 میلیون یورو از املاک داخلی و خارجی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت تحویل شده است. متهم همچنان در بازداشت و در زندان است. با همکاری خوب و موثر وزارتخانه های نفت و امور خارجه، وزارت کشور و بانک مرکزی از جمله اموالی که متهم در خارج از کشور دارد، موضوع واگذاری اموال به داخل و وزارت نفت است. در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص اعمال تخفیف در حکم قطعی اعدام بابک زنجانی گفت: تخفیف مجازات در این مورد بر عهده قاضی صادرکننده حکم و مرجع قضایی مربوطه است.

از حدود 14 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی جلوگیری کردیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات قوه قضائیه برای جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: باید از همه توان برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور استفاده کنیم تا فرار مالیاتی وجود نداشته باشد زیرا فرار مالیاتی ابعاد اقتصادی جامعه را مخدوش می کند. بررسی ها نشان داد که توانستیم در حوزه مالیاتی موفق باشیم و از حدود 14 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. البته این امر با حضور مستمر همکاران بازرسی کل کشور در دفاتر و نظارت بر مناقصات و مزایده ها انجام می شود. همچنین پرداخت مالیات باید برابر باشد، زیرا در غیر این صورت اگر خدای ناکرده مالیات کمتری پرداخت شود، تبعیض ناعادلانه و مغایر با اصول قانونی است.

استرداد دو متهم اصلی پرونده بانک ملی به ایران

ستایشی درباره مقایسه عملکرد قوه قضائیه در زمان سید ابراهیم رئیسی و محسنی آژه ای گفت: 44 سال است که در سمت های مختلف در دستگاه قضایی خدمت کرده ام. در هر دو دوره ریاست آقایان رئیسی و محسنی آژه ای اقدامات خوب و ارزنده ای از نظر قوه قضائیه انجام شد.

وی تاکید کرد: آقای رئیسی در دوران ریاست قوه قضائیه بر تحول قوه قضائیه تاکید داشتند و اکنون حجت الاسلام محسنی ادجه ای خواستار تحول، تعالی، تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی مثبت به مطالبات مردم و جلوگیری از اطاله دادرسی است. رسیدگی و توجه ویژه تأکید بر پرونده های دارای تجدیدنظر متعدد. با تغییر مدیریت عالی قوه قضائیه و اقدامات انجام شده در دستگاه های اجرایی، اقدامات قبلی لغو نشد بلکه بهتر از قبل شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اجرای مجازات های جایگزین حبس و تاثیر آن در کاهش جمعیت کیفری در زندان ها گفت: مجازات های جایگزین حبس از جمله تسهیلات ارافاق است که حساب شده و بسیار مدبرانه، دقیق و هوشمندانه طراحی و تصویب شده است.

ستایشی افزود: طبق ماده 64 قانون مجازات اسلامی، مجازات های جایگزین حبس شامل مدت نگهداری، خدمات رایگان عمو، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق بهزیستی است که در صورت عبور شاکی و وجود جهات تخفیف با توجه به نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن عواقب جرم، سن، مهارت، موقعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر شرایط تعیین و اعمال می شود.

وی با بیان اینکه اجرای مجازات های جایگزین حبس موجب بازپروری اجتماعی افراد می شود، گفت: امکانات و موسسات افراق ابزار قانونی موثر در جهت اتخاذ سیاست های کیفری مناسب، مطلوب و موثر است. تأثیر مستقیم بر کلیه امور زندان و بهبود وضعیت زندانیان و موجب رضایت از خدمات بهداشتی و سلامت زندانیان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید