استقامت در برابر مستکبران دستور پیامبر صلی الله علیه و آله و قرآن کریم است / انگیزه دعوت به توحید و اخلاق نیکو.


ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1812214

بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ادامه و تکمیل سلسله پیامبران است و بر اساس آیات قرآن کریم پیام ها، اهداف و فلسفه های متعددی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; 27 رجب سالروز مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و ندای دلنشین «تلاوت بسم الله الذی خلق الناس» است که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان و اعیاد مسلمانان است. دین در این روز تکامل یافت و محمد امین را به عنوان پیامبر الهام کرد. بعثت نبی مکرم اسلام از ابعاد مختلف قابل بررسی است و برای همه اوقات و عصرها درس های فراوانی دارد.


حساسیت و مظلومیت مستکبران ناشی از دعوت توحیدی است

حجت الاسلام محمد نظری، کارشناس مسائل دینی و مدرس حوزه در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ادامه و تکمیل سلسله پیامبران است و طبق آیات قرآن کریم پیام ها، اهداف و فلسفه های متعددی دارد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در سوره نحل می فرماید برای بعثت انبیا برای هر امتی پیامبری فرستاده ایم و همه پیامبران دو هدف بزرگ و مشترک دارند که عبارتند از عبادت خدا و انکار بت پرستی گفت: عبادت خدا شامل نماز، روزه، حمص زکات و سایر امور عبادت است و انکار طاغوت همان انکار طاغوت و دوری از طاغوت است که مستلزم شناخت طاغوت، مقاومت در برابر طاغوت، داشتن قدرت است. بر تاگوت و اطاعت از طاغوت همه انسانهای خداوند متعال.

حجت الاسلام نظری با اعلام اینکه منکر طاغوت نسبت به ظلم روزگار حساس است، گفت: زمانی که ظالمان عواقب ایمان به خدا را می دانستند با پیامبران از جمله پیامبر اکرم (ص) مواجه شدند، به عنوان مثال. شاخه های ابی طالب

وی افزود: از کسانی که نظام و انقلاب اسلامی را به دستکاری چهره جهان و ابرقدرت ها متهم می کنند، می پرسیم آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سلاح هسته ای داشتند یا موشک های دوربرد؟ یا فقط همین بود؟پیام دعوت به توحید؟

حجت الاسلام نظری تصریح کرد: جرم پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و مسلمانان در مکه فقط تبلیغ دین مبین اسلام بوده است و طبق فرمایش آیت الله جوادی آملی این یک امر نیست. نبرد و کارشان فقط خوردن بود و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مسلمانان یک طرفه دشمنان را می خوردند. در مکه وجود نداشت و محاصره شعب ابی طالب و دیگر ظلم ها تنها به دلیل موضع مستکبران و مشرکان و قیام در برابر اصل پیام توحید بود.


فرمان قرآن و پیامبر استقامت و مقاومت در برابر مستکبران است

این کارشناس دینی و مدرس حوزه علمیه گفت: جریان را به تحریف، انقلاب و نظام اسلامی و اسلام ناب محمدی به ستیزه جویی متهم می کند و از این رو در دنیا حساسیت ایجاد می کند در حالی که دروغ است.

وی گفت: واضح است که پیامبر اکرم (ص) در مکه و حتی مدینه اصلاً به دنبال تنش و درگیری نبوده، بلکه فقط دعوت توحیدی داشته است، اما اصل دعوت به توحید ناب برای مستکبران حساس است. و اتفاقا مستکبرین هم نسبت به نظام حساس هستند. «و همین باعث شده است که انقلاب اسلامی تحریم ها، فشارها و سخت گیری هایی را مانند محدودیت هایی که علیه پیامبر اکرم (ص) و مسلمانان بر ما اعمال می کند، اعمال می کند. البته نشانه حقانیت نظام اسلامی و اسلام ناب اسلامی است.

حجت الاسلام نظری بیان می کند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از امت خواست که در برابر مستکبرین مقاومت و استقامت کنند و فرمودند: خداوند در سوره هود می فرماید: «ای پیامبر! «همانطور که کسانی که به شما ایمان دارند، بر آنچه به شما تکلیف شده استقامت کنید. پس توحید و استقلال و بندگی خدا برای مسلمانان عزیز و برای مستکبران حساس است.


اخلاق نیکو و مهربانی مهمترین ابزار توفیق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.

وی با اشاره به بعد معنوی در بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «من برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شده ام. . فضایل اخلاقی مصادیق زیادی دارد، اما اصل این است که تمایلات فعل اخلاقی درونی افراد است.

این کارشناس مسائل دینی می افزاید: در حدیث دیگری می فرماید: «خداوند مرا امر کرده است که من را آزرده ببخشم و با قطع کننده تماس بگیرم و محرومم را ببخشم». اینها نمونه هایی از فضایل اخلاقی پیامبر اکرم (ص) است که قرآن کریم نیز گواهی می دهد که ای پیامبر! به رحمت خدای متعال با مردم مهربان و مهربان شدی و اگر سنگدل و خشن و خشن بودی حتما مردم از اطرافت پراکنده می شدند.

وی گفت: یعنی قرآن کریم به صراحت می فرماید اخلاق نیکو، نرمی، مهربانی و گذشت از مهمترین ابزار توفیق پیامبر خاتم (ص) است و این پیام را دارد که حاملان پرچم پیامبر هستند. و داعی به کمال و انسانیت که اخلاق نبوی است; از آن استفاده کنید زیرا فطرت انسان به این کمال تمایل دارد.


قرآن کریم حامل گفتمان تمدن اسلامی است

حجت الاسلام نظری در خصوص شخصیت و عظمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) در خطبه اول نهج البلاغه پس از اشاره به فلسفه بعثت همه انبیا می فرمایند: «فلسفه انبیا و بعثت پیامبر(ص) انسان ها به یاد نعمت های فراموش شده می افتند و نشانه هایی از قدرت خداوند را به مردم نشان می دهند. «بنابراین با بعثت پیامبر، خداوند به وعده ای که از آغاز خلقت و از آغاز بعثت پیامبران داده بود، عمل کرد و پیامبر (ص) را به عنوان بهترین پیامبران برای تکمیل نبوت فرستاد. “

این مدرس حوزه علمیه گفت: قرآن کریم به عنوان یادگار پیامبر اکرم(ص) برای مردم تبیین شد که حامل گفتمان تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب به تبیین آن پرداختند. احکام دیگر در چند سال. ، آیا محتوای معنوی و علمی تمدن اسلامی است که امت اسلامی را به درجه خداوند متعال دعوت می کند، بنابراین قرآن کریم منشور معنویت، رشد، کمال، استقلال، عزت، عظمت و قدرت امت است. اسلام و انسانیت

وی بیان کرد: انسان با مراجعه به قرآن کریم می بیند که راوی و حامل راز و رمز سعادت دنیا و آخرت انسان، استقلال، مقاومت، جهاد، شهادت، کرامت انسانی و کرامت اخلاقی است. به خدا، بینش صحیح الهی، جهان بینی الهی، انسان شناسی و کیهان شناسی در آن است و کتاب کاملی است.

حجت الاسلام نظری خاطرنشان کرد: آیات 57 و 58 سوره یونس می فرماید که شفا، رحمت، هدایت و شفای دل ها از سوی خداوند متعال به شما (مؤمنان) رسید و سپس فرمود: «خوشحال باشید که همین است. شما جمع آوری کرده اید. “این بهتر است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم به تعبیر آیت الله جوادی آملی هویت انسان کامل است، گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند هر که بخواند و بفهمد. قرآن و باز هم می پندارد که نعمتی بالاتر از آنچه به دیگری داده شده است، نعمت بزرگ خداوند را کوچک و نعمت کوچک خداوند را بزرگ می داند.


این رسالت پس از پیامبر (ص) ادامه دارد.

استاد حوزه و کارشناس دینی گفت: پیام بعثت و تداوم بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه بیشتر به قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه پیام دیگر قیامت احساس رسالت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی همه انسان ها است، گفت: وقتی خداوند به نبوت خاتمه می دهد به این معنا نیست که مردم مستقل هستند و نیازی به وحی نیست، زیرا این یک انحراف است.تعبیر خطرناک و متعصبانه از آن نهایی است.

حجت الاسلام نظری افزود: منظور از خاتمیت این است که انسان به کامل ترین و عالی ترین پیام الهی رسیده است که تحریف نمی شود و مردم این پیام را برای انتقال ایمان و انتقال پیام الهی حمل می کنند. قرآن کریم به بشریت.»

وی تصریح کرد: امت اسلامی مأموریت دارند که نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را تداوم بخشند که نبوت تجدید نمی شود، اما رسالت رساندن این پیام به جهانیان بر عهده آن حضرت است. امت اسلامی و ما نباید در این زمینه از مرتد غافل شویم.

استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم هشدار داده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبعوث و مبلّغ بوده است، گفت: این بدان معناست که پس از آن چنین نباشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وفات کرد، شما به گذشته خود باز می گردید، اما رسالت باقی است و شما نیز در برابر خداوند متعال مسؤول هستید و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تنها فرستاده الهی است و رسالت شما در جای خود ثابت است و همین طور است. وظیفه شما اعلام این مأموریت است.

وی تاکید کرد: قرآن کریم مسلمانان را با سپاس از اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شما را از جهل و نادانی بیرون آورد، خطاب می کند، شما نیز در برابر بشریت مسئول هستید که این پیام را منتشر کنید و اگر تسلیم شوید، خداوند تسلیم خواهد شد. آبروی شما را بگیرد ، ما باید این پرچم را حفظ کنیم.


بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یادآور برافراشتن پرچم اخلاق نیکو است.

شیخ بهنام محمدی، کارشناس مسائل دینی و کارشناس ارشد الهیات نیز در گفتگو با موج رسا; وی با بیان اینکه دین مبین اسلام با عید سعید فطر سرچشمه گرفت و بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آغازگر دین مبین اسلام بود، گفت: یکی از مهم ترین ابعاد رسالت. حکمت است

وی با اشاره به آیه «دعا بر سبیل ربک با حکمت و موعظه الحسنه» خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد قیامت در کنار حکمت، دعوت به عدل و داد است.

محمد گفت: بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یادآور برافراشتن پرچم اخلاق و حسن خلق و ترویج اخلاق و عدالت با بعثت پیامبر گرامی اسلام است. ص) رویکرد روشن تری یافت.

این کارشناس مذهبی گفت: مردم قبل از دعوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درگیر خرافات زیادی بودند.


ساخت مسجد از مهمترین اقدامات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مدینه است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گنجینه علم، دانش، حکمت، رحمت، عدالت، برادری و مساوات بود، گفت: همانطور که در تاریخ اسلام آمده است، یکی از مهم ترین آنهاست. اقدامات پیامبر گرامی اسلام (ص) با ورود به مدینه، دستور ساختن مسجد بود.

محمد با بیان اینکه مسجد کوبا اولین مسجد اسلام بوده و به دستور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ساخته شده است، گفت: اشیا و اماکن در اسلام نماد و نشانه محسوب می شوند که مهمترین آنها مسجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است همچنین قدردانی از مکان مقدس مسجد بسیار مهم بود.


نقش اصلی مسجد در جمهوری اسلامی ایران

وی با بیان اینکه مساجد در دوران دفاع مقدس نقش بسیار مهمی داشتند، افزود: مردم با هماهنگی، بازدید از مساجد و تجمع در آنجا و اعزام توسط مساجد به جبهه ها انجام می شدند.

این کارشناس ارشد الهیات با بیان اینکه مسجد یکی از نمادهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافت، گفت: برخی از نمادها مانند مسجد نماد فضا هستند، اما برخی نمادها معنوی هستند و به خاطر مناسک خود شناخته می شوند. مناسک عبادی که مسلمانان انجام می دهند، علاوه بر نماد و انجام یک عمل، باعث ترویج فرهنگ غنی دین اسلام نیز می شود.

وی با بیان اینکه اجرای مناسکی مانند نماز و نماز جمعه در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر نمایان شد، خاطرنشان کرد: البته اقدام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مدینه منوره باعث شد. به ساختن مسجد ختم نشد، بلکه او پس از ساختن مسجد، فعالیت خود را در آن آغاز کردند، از جمله اقامه نماز جمعه.

محمد با بیان اینکه این رویه در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به حرکت های معنوی پیامبر(ص) انجام شد، افزود: نماز جمعه و اعمال دیگری مانند برنامه معنوی اعتکاف در کشور ما انجام می شود. مبارک باعث آشنایی هر چه بیشتر جوانان با دین مبین اسلام شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید