استقبال مردم گنبدکاووس از غذاهای کافه کتاب

ساعت: 08:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1784767

اگرچه اغلب به شوخی می گفتند که مردم ترجیح می دهند در کتابفروشی غذا بخورند تا کتاب قفسه، من دوباره به شوخی پرسیدم: بازار کتاب چطور؟ سکه است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش گلستان ما، هرچند بارها به شوخی می گفت مردم در کافه از غذا با کتاب بیشتر استقبال می کنند تا کتاب روی قفسه، باز هم به شوخی پرسیدم: بازار کتاب چطور؟ آیا این یک سکه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه; نمی خواستم به سراغ مسئولان بروم و فقط به آمارهای معمول بسنده کنم، به همین دلیل ترجیح دادم با سیدمحمد تقی زاده، فعال کتاب و کتابخوانی در کافه کتاب سلام صحبت کنم.

روی یک صندلی چوبی کوچک نشستم و ضبط صوت را آماده کردم. اگرچه اغلب به شوخی می گفتند که مردم بیشتر به غذای کتابفروشی علاقه دارند تا کتاب های روی قفسه، اما من دوباره به شوخی پرسیدم: “بازار کتاب چطور؟ سکه است؟”

سید محمد تقی زاده پاسخ داد: آمار فروش کتاب در سراسر کشور رشد کرده است و فکر نمی کنم این رشد مرهون تلاش و برنامه ریزی صحیح نهادهای فعال در این زمینه باشد!

13a3af19 33cf 4a23 8a33 4fa6a8c7b0cc خبر خاکستری

از او در مورد سلیقه مشتریان پرسیدم. سبد مطالعه امروزه به کدام قفسه ها می رود؟

وی بیان کرد: رتبه اول مربوط به کتاب های رمان و داستان کوتاه است که این کتاب ها به دلیل جذابیت و جذابیت برای مخاطب می توانند فرد را تا پایان داستان همراهی کنند. از سوی دیگر، باید فرض کنیم که قالب رمان قالبی نرم و هوشمندانه است که نویسنده می تواند از طریق آن مفاهیم خشک و سنگین فلسفی یا روانشناسی و… را به اشتراک بگذارد. با مخاطب به زبانی روایی و جذاب.

در تائید سخنان ایشان گفتم; قالب رمان تمام جنبه های وجودی خواننده یعنی قدرت اندیشه، تخیل و حتی احساس را در بر می گیرد.

این فعال حوزه کتاب گفت: وقتی در حین خواندن داستانی احساسات شما نسبت به شخصیتی جریحه دار می شود و گریه می کنید، در واقع برای خود گریه می کنید، یعنی نویسنده با هوشمندی همه شما را تا این مرحله از داستان کشانده است تا نشان دهد. تو به خودش «و به خودشناسی می رسی.

هر چه جلوتر می رفتیم بیشتر به ذکاوت و هوش نویسندگان رمان غبطه می خوردم، یک داستان یا یک رمان دست به دست هم می داد و روح این کتاب و به عبارتی روح این داستان در ذهن همه شکل می گرفت. . هویت و ویژگی های این جامعه.

وی برای آگاهی بیشتر از کاربرد و اهمیت این قالب نوشتاری افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود در گنبد از جمله مشکل هویت مشترک را می توان از این طریق حل کرد. برخی از روانشناسان حتی اخبار خاصی را در رویکرد درمانی جدید برای درمان اختلالات تجویز می کنند.

زمانی که با جایگاه کتاب در معادلات اجتماعی شهر آشنا شدم، کنجکاو شدم تا از گستره رمان های بومی بپرسم. او معتقد بود که تعداد رمان های بومی بسیار کم است و بیشتر رمان های نوشته شده در سطحی نیستند که مخاطب را جذب کنند یا اگر وجود داشته باشد به دلیل ارائه و تبلیغات ضعیف مورد غفلت واقع شده اند.

نگران‌کننده‌تر این واقعیت است که متوجه شدم نهادهای دولتی مربوطه به موفقیت چندانی دست نیافته‌اند و احتمالاً تلاش زیادی برای آموزش نسل جدیدی از نویسندگان داستان در شهر انجام نداده‌اند، و بیشتر انجمن‌های مردمی خودجوش دست به چنین فعالیت‌هایی می‌زنند.

پاسخ سوالاتم زمانی تکمیل شد که متوجه شدم رتبه های دوم و سوم در کارنامه پژوهشی مشتری به ترتیب مربوط به کتاب های روانشناسی و کتاب های شعر است.

4ca2b65f 15d4 4844 b59c c23c1365234a خبر خاکستری

سوال بعدی را اینگونه پرسیدم؛ به نظر شما مشکل پایین بودن سرانه مطالعه از کجاست؟ به قیمت کتاب؟ کمبود فرصت یادگیری؟

وی پاسخ داد: البته پارامترهای مختلفی در این زمینه دخیل است، اما دلیل اصلی را می توان ضعف تبیین جایگاه کتاب در زندگی دانست. می بینید که این روزها با همه محدودیت ها و خطرات قریب الوقوع چقدر مردم سعی در سفر به تاج و تخت داشتند. چرا؟ چون نیاز دارند … کتاب هنوز در جامعه ما به عنوان یک نیاز تعریف نشده است.

سکوت کردم تا بیشتر توضیح بدهم. وی ادامه داد: اینکه چرا به عنوان یک ضرورت قرار نمی گیرد را باید در نظام آموزشی کشور جست و جو کرد. آموزش هایی که دست در پشت صحنه ترس را به دانش آموزان و خانواده ها می فروشند و این ترس باعث خرید کتاب هایی شد که روحیه جستجوی کودکان و نوجوانان را از بین می برد همین کتاب درسی را بدانید آموزش تربیتی که کتاب های درسی آن فقط کنکور درس می دهد و زندگی نمی کند و این یعنی کمرنگ کردن روابط مردم با کتاب.

سید محمد تقی زاده افزود: از سوی دیگر باید اذعان داشت که هیچ یک از رسانه های امروزی جایگاه کتاب را ندارند. و حتی منبری که می توانید تجربه کنید.

نزدیک به یک ساعت از شروع گفتگو می گذرد، اما عطر قهوه و موسیقی بی کلام کافه کتاب باعث شد با این فعال کتاب صحبت کنم. در واقع هر دوی ما به این نتیجه رسیدیم که باید از مدرسه شروع کنیم نه اینکه فقط نمایشگاه کتاب برگزار کنیم.

در نهایت از او خواستم که کتاب خواندن را به عنوان یک کتاب خوان حرفه ای به من بیاموزد. وی گفت: مهمترین قدم در مطالعه کتاب و اولین قدم، انتخاب خود کتاب است. یعنی اگر کتابی که برای شما تجویز می کنید یا تجویز می کنند با دغدغه ها، ویژگی های شخصیتی و سلیقه شما همراه نباشد، نمی توانید نویسنده را تا آخر همراهی کنید و ممکن است بعد از مدتی ناامید شوید. به همین دلیل باید با تماس با یک خواننده حرفه ای کتابی را انتخاب کنید، زیرا هر لینک نسخه مخصوص به خود را دارد. بقیه تلاش و فداکاری است…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید