استقلال پس از 2 شکست چگونه دوباره اوج گرفت؟

ساپینتو روز به روز بیشتر با تیمش آشنا می شود

محمدرضا مهرانپور، هافبک سابق آبی ها معتقد است که این بازگشت باشکوه چند دلیل اصلی دارد. وی در ابتدا در این رابطه می گوید: اتحاد تیم و شناخت بهتر سرمربی استقلال از بازیکنان تیمش در وهله اول باعث شد این تیم جذاب تر و زیباتر از همیشه بازی کند و در نهایت با نتیجه، بازی تمام شد در این میان هماهنگی خوبی بین بازیکنان استقلال حاصل شد تا جایی که همدیگر را چشم بسته پیدا کردند. بنابراین در وهله اول این اتفاقات باعث شد که دوباره به بالای جدول برسند. همه این شرایطی که گفتم دست به دست هم می دهد و شرایط خوبی را برای این تیم ایجاد می کند. بالاخره بعد از هر شکست و شکست، جمع کردن دوباره تیم خیلی سخت است، اما این اتفاق افتاد و باعث شد استقلال خیلی خوب جمع شود و به گروه مدعیان بازگردد.

آوردن هیجان از روی نیمکت به زمین

مهرانپور با اشاره به رفتارهای احساسی ساپینتو که از ابتدای فصل تکرار شده است، اظهار داشت: از اول فصل همه معتقد بودند که سرمربی استقلال هیجان زیادی دارد اما امروز اگر دقت کنیم به وضوح می توان فهمید. که او این هیجان را دارد. آنقدر به بازیکنانش آسیب زده است که بازیکنانش عاشق پیروزی هستند. جالب است که هم آنهایی که بازی می کنند و هم آنهایی که 90 دقیقه روی نیمکت هستند یا تعویض شده اند، این هیجان بزرگ را دارند که به دنبال برتری باشند.”

حفظ شرایط ایده آل نیمکت

استقلال به لطف تعویض های مفید و آگاهانه سرمربی پرتغالی در این فصل، در بسیاری از دیدارهای خود در نیمه سرمربی و شاید در دقایق پایانی حریف را شکست داده است. پیشکسوت استقلال در این خصوص تاکید می کند که کدام عوامل به صورت فردی در این موضوع نقش دارند: از طرفی می توانید بازیکنان بیرونی خود را طوری نگه دارید که اگر در زمین حضور داشته باشند تاثیرگذار باشند، این اتفاق خوبی است. و یک فاکتور خوب.به نظر می رسد استقلال امروز این فاکتور را دارد. امروز افرادی را می بینیم که بیرون هستند، با وجود اینکه کمتر بازی می کنند و شاید این باعث شود از نظر روحی و شرایط مسابقه عقب بمانند، اما می بینیم که ساپینتو و تیمش توانسته اند این هارمونی را به خوبی در نقطه ای ایجاد کنند. بازیکن، هر دقیقه ای که بازی می کند، با تمام وجود بازی می کند و من می توانم هیجان رفتار ساپینتو را در زمین بین بازیکنان ببینم.”

ترکیب ثابت را پیدا کنید

استقلال تنها تیمی بود که در نیم فصل اول حتی یک بار هم با ترکیب قبلی بازی نکرد اما به گفته مهرانپور امروز، ساپینتو خیلی خوب با بازیکنانش آشنا شده است. او معتقد است: «برای موفقیت ما، مهمترین چیز این است که ساپینتو به ترکیب اصلی برسد و 11 بازیکن او مصمم باشند. از دروازه داخلی گرفته تا خط دفاع، هافبک و مهاجم، همه بازیکنان او از قبل شناخته شده هستند و این عاملی برای ایجاد هماهنگی حداکثری در بین بازیکنان این تیم شده است. ضمن اینکه با انجام 5 تعویض دست او برای تغییرات تاکتیکی نیز به خوبی باز است و به همین دلیل از تعویض های خود نهایت استفاده را می کند، در حالی که تعویض ها نیز نشان می دهد که چقدر می توانند موثر و مهم باشند. نکته مهم تعداد دقایق حضور در زمین نیست، بلکه این است که در زمانی که در زمین هستید چقدر می توانید برای تیم خود سازنده باشید.

سایر عوامل غیر فنی

مهرانپور به چند دلیل اصلی اشاره می کند که این تیم را از نظر تاکتیکی و فنی تغییر داده است، اما به نظر می رسد برخی عوامل غیرفنی نیز برای این پیشرفت و ارتقای جایگاه استقلال در جدول بسیار مهم باشد. از جمله حمایت هیات مدیره در بدترین زمان ممکن از ساپینتو در روزهایی که زمزمه برکناری این سرمربی زمزمه می شد. مهرانپور در این باره می گوید: جدا از این عامل باید به حمایت هواداران اشاره کرد که چطور حتی در بازی های خارج از خانه استقلال را تنها نمی گذارند. همه این عوامل مهم هستند، از جمله تمریناتی که امروز این تیم پشت سر می گذارد و از آنجایی که در تمرین نیستیم، از جزئیات مطلع نیستیم. خوشبختانه امروز مثل یک پازل این عوامل به درستی کنار هم قرار گرفتند و این تیم امروز جایگاه خوبی در جدول دارد و امیدوارم بتواند فاصله خود را با سپاهان و همچنین با پرسپولیس کم کند و در پایان فصل دوباره قهرمان شود. . بگیر.»

خوشبین برای تکرار قهرمانی

اینکه آیا این تیم می تواند برای اولین بار در تاریخ دو سال متوالی قهرمان شود یا خیر، بستگی به بازی های بعدی و اتفاقات پیش رو دارد. اگر این پیروزی ها با این بازی های جذاب و زیبا ادامه پیدا کند، مطمئنا مهم ترین رقیبی که می تواند استقلال را شکست دهد، تنها عوامل داخلی و حاشیه ای خواهد بود. در غیر این صورت همانطور که مهرانپور گفت این تیم توانایی این را دارد که فاصله خود را با سپاهان کم کند و به بالای جدول برسد. هافبک چپ سال های استقلال در این زمینه معتقد است: «کار خیلی سخت است. تیم هایی مانند سپاهان، پرسپولیس، تراکتورسازی، گل گهر و حتی مس رفسنجان که امروز همه را شگفت زده کردند، در این فصل کار استقلال را برای قهرمانی سخت می کنند. سخت است اما غیرممکن نیست، اما به هر حال از آنجایی که استقلال پارسال قهرمان شد و همین تجربه را پشت سر گذاشت، فکر می کنم این تیم بتواند در چند روز اخیر احساسات خود را کنترل کند و دوباره قهرمان شود. نمرات و امتیازات لازم را بدست آورید.

نگاهی به آینده

استقلال در 7 بازی بعدی خود فقط 2 بار تهران را ترک می کند و از آنجایی که بازی های این تیم روی کاغذ سخت تر از سپاهان است، این بازی های خانگی آبی ها را بیش از هر زمان دیگری به آینده کاری خود خوشبین کرده است. البته شاگردان ساپینتو در این فصل به جز دو باخت خارج از خانه مقابل تراکتور و سپاهان در سایر دیدارهای خارج از خانه نتایج خوبی به ثبت رسانده اند تا ساپینتو و تیمش نشان دهند که خونه به خونه با آنها تفاوت چندانی ندارد.

شاگردان ساپینتو قرار است بلافاصله بعد از عید با ذوب آچان ملاقات کنند. یک رویارویی نسبتا آسان که معمولاً با استقلال گره خورده است. این تیم سپس در اراک به مصاف آلومینیوم می رود. تیمی سخت کوش و محترم که در این فصل نتایج قابل توجهی کسب کرده است. جدال بدون شکست رحمتی با استقلال می تواند نکته جالب این دیدار باشد. در آینده و یک هفته مانده به دربی، استقلال در آزادی باید به مصاف هواداران برود. تیمی که سرمربی آن معتقد است بهترین سرمربی ایران است اما آبی ها به دنبال تکرار برتری در بازی رفت خود وارد این رقابت ها می شوند.

هفته بیست و هفتم بدون شک مهمترین بازی استقلال خواهد بود و این تیم برای تکرار قهرمانی با سدی جدی روبرو خواهد شد. چه روی کاغذ، چه از نظر جدول و چه غیر از این، در ادامه فصل، این دیدار سخت ترین بازی استقلال محسوب می شود و شاید 3 امتیاز او تاثیر زیادی در قهرمانی استقلال داشته باشد. از طرفی ناکامی احتمالی در این دیدار می تواند شانس قهرمانی تیم ساپینتو را از بین ببرد.

استقلال پس از این دیدار بار دیگر در خانه به مصاف آخرین تیم نفت آبادان می رود که به سختی کار را برای این تیم برای برد دشوار خواهد کرد. با این حال مردان دو بازی اخیر آبی پوشان مقابل تیم های تاکتیکی مس رفسنجان و تراکتور که اولی خارج از خانه و دومی در خانه برگزار می شود، بار دیگر نگرانی ها را نسبت به سرنوشت این تیم افزایش خواهند داد. البته سال گذشته استقلال هفته بعد از کسب عنوان قهرمانی در رفسنجان حریف خود را شکست داد اما در هفته پایانی اگر تیم تبریزی برای انتقام شکست جام حذفی مقابل آبی پوشان به میدان برود، کار شاگردان ساپینتو است. بدون شک در هفته پایانی رقابت ها سخت تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید