استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل اجرای ناقص رتبه بندی معلمان

استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل اجرای ناقص رتبه بندی معلمان

علی یزدیها با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس استیضاح وزرا از سوی نمایندگان یک امر قانونی است، در پاسخ به برخی انتقادات نمایندگان مبنی بر پیگیری استیضاح برخی از وزرای دولت، گفت: زمانی نمایندگان وظایف نظارتی خود را انجام می دهند، ضعف در سیستم وجود دارد. آنها قوه مجریه را می بینند، ابتدا سعی می کنند با یادآوری، طرح سوال و در نهایت استیضاح، ضعف قوه مجریه را برای احقاق حقوق مردم ردیابی کنند و نمایندگان مردم مشکل شخصی با قوه مجریه ندارند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و فردیس در مجلس با اشاره به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: طرح سوال و استیضاح وزرا فرصتی از دست رفته برای بهبود عملکرد آن است، در صورتی که قوه مجریه است. اقتدار تحت فشار غیرضروری اقتدار قرار دارد یک مجمع عمومی با حضور مردم و نمایندگان باید به تشریح و حتی بیان ضعف های بدخواهان بپردازد. من به عنوان فردی که 40 سال در عرصه فرهنگی و آموزشی فعال بوده و از کلاس درس تا بالاترین سطوح مدیریتی آموزش و پرورش خدمت کرده ام، شاهد شکاف عمیقی بین آنچه وعده داده شده و آنچه انجام شده است بوده ام.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح 18 بند طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از نکات استیضاح تاخیر بیش از حد در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش است. وزیر در روز رای اعتماد تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بین عملکرد وزارتخانه و برنامه های ارائه شده اختلاف زیادی وجود دارد. علاوه بر این، طی بررسی های انجام شده، متوجه تکالیف بسیار ضعیف در مجموعه آموزشی و همچنین عقب ماندگی های بیش از حد در حوزه های مختلف شدیم.

یزدی خواه یکی دیگر از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را عدم برنامه ریزی و تدابیر ملموس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: یکی دیگر از محورهای استیضاح فراموشی اعضای خانواده تحصیلی در امور معیشتی است. عدم توجه جدی به مشکلات بهداشتی مدارس به طوری که امروز هزاران مدرسه ما در سراسر کشور متصدی و باربر ندارند و فرمانداران، معلمان و مدیران از این مشکل رنج می برند، یکی دیگر از محورهای استیضاح است.

این نماینده مردم در مجلس، اجرای دیرهنگام و ناقص قانون ارزشیابی معلمان و به فراموشی سپرده شدن برخی از بخش ها مانند کادر اداری مدارس را یکی دیگر از محورهای استیضاح دانست و ادامه داد: مواردی مانند مدیریت صندوق ذخیره معلمان. و مطالبه آموزش و پرورش و مطالبه حقوق قانونی آموزش و تشویق از دیگر نهادها از دیگر محورهای استیضاح است. بنابراین اظهار بیزاری شخصی نمایندگان مردم از درخواست استیضاح، اظهارات فوق العاده نادرست و نامهربانانه و غیرحرفه ای برخی افراد است.

وی یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش مردادماه استیضاح شد و با توجه به بازگشایی مدارس و شرایط موجود در کشور، به وزیر مهلت داده شد اما عملکرد قابل قبولی نداشتیم و به همین دلیل از رئیس مجلس می خواهیم. مجلس در اسرع وقت طرح استیضاح را برای دریافت ابلاغیه منتقل کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با بیان اینکه 4 گروه در مجلس به طور جداگانه پیگیر استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند و استیضاح وزیر در مجموع 80 امضا دارد، من داشتم.

دیدگاهتان را بنویسید