اسرائیل نمی تواند پروژه هسته ای ایران را نابود کند. برای آن خیلی دیر است

اسرائیل نمی تواند پروژه هسته ای ایران را نابود کند.  برای آن خیلی دیر است

روز جدید اسحاق بن اسرائیل به عنوان یک افسر جوان مغز متفکر حمله اسرائیل به رآکتور هسته ای عراق بود. او بعداً به عنوان مدیر اطلاعات نیروی هوایی و فرمانده نسخه اسرائیلی آژانس پروژه های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته ایالات متحده (دارپا) و نظارت بر توسعه سیستم های تسلیحات استراتژیک خدمت کرد. او در حال حاضر مدیر مرکز ملی اسرائیل برای ابتکار هوش مصنوعی است. او همچنین ریاست آژانس فضایی ملی اسرائیل را بر عهده دارد.

زیو چافتس در بلومبرگ نوشت: اسرائیل کشوری است که ژنرال ها و استراتژیست های نظامی زیادی دارد. آنها دیدگاه های متفاوتی در مورد چگونگی ادامه تلاش های بین المللی برای احیای توافق هسته ای با ایران دارند که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد. همانطور که می دانید دونالد ترامپ در سال 2018 آمریکا را از این توافق خارج کرد.تندروها اصرار دارند که اسرائیل باید با این توافق مخالفت کند و آماده اقدام یکجانبه علیه برنامه هسته ای ایران باشد. دیگران می گویند این یک اشتباه است. اسرائیل نمی تواند در مقابل جامعه بین المللی بایستد.

«من نظر اسحاق بن اسرائیل را جویا شدم که بیش از چهار دهه در زمینه امنیت ملی اسرائیل کار می کند. او به عنوان یک افسر جوان مغز متفکر حمله موفقیت آمیز اسرائیل به رآکتور هسته ای عراق بود. او بعداً به عنوان مدیر اطلاعات نیروی هوایی و فرمانده نسخه اسرائیلی آژانس پروژه های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته ایالات متحده (دارپا) و نظارت بر توسعه سیستم های تسلیحات استراتژیک خدمت کرد.

بن اسرائیل به عنوان یک غیرنظامی، اولین دفتر ملی سایبری اسرائیل را راه اندازی کرد و به عنوان مشاور نخست وزیر سابق بنیامین نتانیاهو خدمت کرد. او در حال حاضر مدیر مرکز ملی اسرائیل برای ابتکار هوش مصنوعی است. او همچنین ریاست آژانس فضایی ملی اسرائیل را بر عهده دارد. بن اسرائیل دارای مدرک لیسانس در فلسفه و فیزیک و استاد دانشگاه تل آویو است، جایی که او دو اتاق فکر دانشگاهی معتبر را اداره می کند.

بن اسرائیل نه جنگنده است و نه سازش، بلکه یک واقع گرا است. آنچه در ادامه می‌آید حاصل گفتگوی ما با بنی اسرائیل در مورد آنچه در موقعیت پیچیده استراتژیک کنونی اسرائیل ممکن است و چه چیزی غیرممکن است، است.

زیو چافت: اسرائیل در دوران پس از ترامپ و نتانیاهو قرار دارد. توافق هسته ای در وین برای دولت خوشایند به نظر نمی رسد. شما مدت زیادی است که نخست وزیر نفتالی بنت را می شناسید. چه توصیه استراتژیکی به او می کنید؟

اسحاق بن اسرائیل: اندکی پس از روی کار آمدن بنت، با او صحبت کردم و او را نصیحت کردم، همانطور که به سلفش توصیه کرده بودم. توصیه من این بود که به مقاومت اسرائیل برای بازگشت آمریکا به برجام پایان داده شود.

سوال: به نظر می رسد نخست وزیر توصیه شما را نپذیرفته است. او تاکید می کند که اگر توافق هسته ای بر اساس شرایطی حاصل شود که اسرائیل احساس ناامنی کند، تل آویو به طور یکجانبه پروژه بمب اتمی ایران را نابود خواهد کرد.

بن اسرائیل: برای آن خیلی دیر است. شاید ده سال پیش این امکان وجود داشت، اما امروز ایرانی ها تمام تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت بمب را دارند. تنها سوال این است که آیا ایران تصمیم به ادامه این روند خواهد گرفت یا خیر؟ اکنون فقط مسئله زمان است که این اتفاق بیفتد.

سوال: فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اخیرا گفته است که نیروی هوایی ضامن ملی سیاست اسرائیل در قبال ایران هسته ای است. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

بن اسرائیل: در حال حاضر، بحث بمباران اینجا یا آنجا نیست. اینطور نیست که بخواهیم یکی دو عملیات انجام دهیم. در واقع ما در مورد برخی از توانمندی های ایران، بیشتر به دلیل بازرسی های بین المللی قبلی، اطلاعات زیادی داریم و پتانسیل نابودی آنها را داریم.

سوال: حتی بدون سنگر 30000 تنی آمریکایی؟

بن اسرائیل: بله، ما خودمان می توانیم این کار را انجام دهیم. ما ابزارهای مختلفی در اختیار داریم. اما در حال حاضر بیشتر موضوع مقرون به صرفه بودن است. اگر یکی از تاسیسات هسته ای ایران را تخریب کنیم، تهران می تواند ظرف یک یا دو سال آن را بازسازی و فعال کند. البته به دلیل عدم بررسی، پایگاه های اطلاعاتی جدیدی وجود دارد که ما کمتر در مورد آنها می دانیم. واقعیت این است که اسرائیل دیگر نمی تواند پروژه هسته ای ایران را نابود کند.

سوال: جایگزین چیست؟

بن‌اسرائیل: تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بزرگترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل بود. ما باید به مخالفت خود پایان دهیم و با تمرکز بر موضوع اصلی، آمریکا را به توافق با تهران تشویق کنیم.

سوال: مشکل اصلی چیست؟

بن اسرائیل: از دستیابی ایران به بمب به زودی جلوگیری کنید.

سوال: بسیاری از کارشناسان معتقدند هر توافقی باید شامل مقابله با حمایت تهران از تروریسم باشد.
بن اسرائیل: پیچیده کردن کار اشتباه است. ما می توانیم به صورت جداگانه با تروریسم مقابله کنیم. غزه یک تهدید استراتژیک نیست. تنها دلیلی که ما حماس و داعش را شکست نمی دهیم این است که نمی خواهیم بر یک یا دو میلیون فلسطینی دیگر حکومت کنیم.

سوال: حزب الله لبنان حدود 150000 موشک و راکت دارد.

بن اسرائیل: ما می توانیم به راحتی وارد جنوب لبنان شویم، موشک ها و موشک ها را نابود کنیم و برگردیم. ما قبلا این کار را انجام داده ایم.

سوال: حزب الله ممکن است به شمال لبنان حرکت کند و به حملات خود ادامه دهد.

بن اسرائیل: حزب الله کمتر از هزار موشک با برد بیش از 45 تا 50 کیلومتر (28 تا 31 مایل) دارد و این چیزی است که ما می توانیم کنترل کنیم.

سوال: اگر ایران بمب داشته باشد، حمله به نیروهای نیابتی آن می تواند یک چالش کاملا جدید باشد.
بن اسرائیل: اگر و زمانی که این اتفاق بیفتد، همه چیز تغییر خواهد کرد. اسرائیل باید دکترین اساسی خود را که متعهد به جلوگیری از دستیابی دشمنان منطقه ای به سلاح هسته ای است، کنار بگذارد. ما به یک دکترین جدید امنیت ملی، از جمله بازدارندگی بر اساس توازن نیروهای هسته ای نیاز خواهیم داشت.

سوال: منظور شما نابودی متقابل تضمین شده ای است که بر روابط آمریکا و شوروی در طول جنگ سرد حاکم بود؟

بن اسرائیل: درست است. این استراتژی جدید مستلزم پایان دادن به سیاست ابهام هسته ای و روشن شدن کامل توانایی ها و نیات آن برای دشمن است. ساختار و مأموریت نیروهای ما باید تغییر کند و امور داخلی در اولویت قرار گیرد.

سوال: آیا آن را دوست دارید؟

بن اسرائیل: یک مثال این است که اسرائیل پناهگاه های هسته ای ندارد. ساخت آنها میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت. مثال دیگر مهاجرت است که موضوع موجودیت اسرائیل است.

سوال: این مشکلات وحشتناک به نظر می رسند.

بن اسرائیل: دولت های قبلی اسرائیل در زمان نتانیاهو به وضوح درباره محدودیت های نفوذ اسرائیل فکر نمی کردند. اکنون زمان آن است که واقع بینانه فکر کنید. اکنون زمان حرکت به سمت همکاری با ایالات متحده است. در هر صورت، ما و آمریکایی ها منافع ملی مشترکی در جلوگیری از تبدیل شدن ایران به تهدید برای منطقه و فراتر از آن داریم.

دیدگاهتان را بنویسید