اسپایکوژن می تواند یک دوز تقویت کننده برای همه واکسن ها باشد


ساعت: 22:02
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894258

مدیرعامل شرکت سیناژن گفت: تاکنون 8 میلیون دوز واکسن اسپایکوژن توسط وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هاله حامدی فر، مدیرعامل شرکت سیناژن و مدیر گروه دارویی سیناژن با اشاره به روند تولید واکسن اسپایکوژن در شرایط سخت تحریم ها و بدون دریافت ارز 4200 تومانی، درباره این ادعا که این واکسن کپی استرالیایی است، گفت: شرکت آنها محتوای نادرست را مطرح می کنند، با فرآیند انتقال فناوری و محصولات دانش بنیان آشنایی چندانی ندارند، یا این گفتگوها را به دلیل داشتن علایق خاص مطرح می کنند.

وی افزود: برنامه کاری این گونه شرکت‌ها فقط انجام فاز یک حیوانی یا انسانی و سپس دادن مطالعات خود به شرکت‌های دارویی برای سرمایه‌گذاری است. البته برخی از شرکت های دارویی هستند که خود صفر تا صد واکسن تولید می کنند. این مدل همکاری رایج است و به عنوان مثال در دنیا شرکت آلمانی بیونتک با همکاری شرکت فایزر آمریکایی واکسن را از مرحله تحقیقاتی به مرحله نهایی تولید رساند.

حامدی فر با اشاره به شرکت استرالیایی که بر روی واکسن کووید تحقیقاتی انجام داده است، گفت: این شرکت استرالیایی فقط تحقیقات انجام می دهد و سابقه انجام فاز اول و تولید واکسن هپاتیت و آنفولانزا را دارد که به ژاپن و سایر کشورها ارسال می شود. قبلا منتقل شده است.

وی در همین زمینه افزود: این شرکت استرالیایی مطالعه واکسن کووید را در فاز حیوانی و فاز اول انسانی انجام داده بود و سپس تیم توسعه شرکت ما با این شرکت تماس گرفت. این موضوع در حالی رخ داد که بسیاری از شرکت های دیگر به دلیل تحریم های سنگینی که کشور با آن مواجه بود از همکاری با یک شرکت ایرانی خودداری کردند. اما این شرکت استرالیایی با رویکردی بشردوستانه و همچنین توسعه فناوری، خطر چالش‌های ناشی از تحریم‌ها را پذیرفته است تا فاز اول تحقیقات واکسن کووید را در اختیار ما قرار دهد.

حامدی فر در ادامه به فرآیند تحقیقات فاز یک حیوانی و انسانی این شرکت استرالیایی در زمینه واکسن کووید اشاره کرد و گفت: مطالعات پیش بالینی و مطالعات فاز یک انسانی این شرکت دارای مجوز از وزارت بهداشت و سازمان غذا و غذای استرالیا و سازمان دارو می باشد و ما نیز دریافت کردیم. قادر به انتقال این فناوری به کشور برای انجام آزمایشات فاز 2 و 3 تولید واکسن کووید.

وی با عنوان این مقاله، شرکت استرالیایی Vexin یک شرکت تحقیقاتی است و هیچ سایت تولیدی ندارد، افزود: مطالعات فاز 1 انسانی انجام شده در استرالیا مورد تایید سازمان غذا و داروی ایران قرار گرفت و مطالعات فاز 2 و 3 را انجام دادیم. در نهایت، کارآزمایی بالینی برای استفاده به عنوان دوز تقویت کننده نیز توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است.

حامدی فر گفت: این واکسن در استرالیا موجود نیست. چون تولید نشد برای کسانی که جعبه های Spycogen را دیده اند، روی آنها نوشته ایم که “با افتخار ساخت ایران” هستند. اما به محض انتشار مقالات کارآزمایی بالینی این واکسن در مجلات معتبر پزشکی دنیا، تقاضا برای این واکسن در استرالیا نیز به وجود آمد و دلیل این مشکل، نوع پلت فرم ایمن این واکسن است. شرکت تولید واکسن در پاسخ به تقاضای ایجاد شده اعلام کرد که این شرکت تولیدکننده مقادیر زیادی واکسن نیست و یک شرکت توسعه فناوری است.

وی تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کنیم که فرآیند تولید انبوه واکسن کووید در استرالیا ربطی به ما و اسپایکوژن ندارد، چه اینکه تولید آن با همکاری یک شرکت بیوتکنولوژی دیگر در استرالیا صرفه اقتصادی دارد. همین طور اگر فردا در آمریکا با این تکنولوژی استرالیایی ساخته شود، به ما ربطی ندارد. زیرا اسپایکوژن یک واکسن ایرانی است که با همکاری فناوری یک شرکت تحقیقاتی استرالیایی تولید می شود.

حامدی فر در پاسخ به مطلبی مبنی بر اینکه اسپایگن کپی یک شرکت استرالیایی است، گفت: اطلاعات را توضیح دادم. در زمینه پزشکی، این بسیار ساده و قابل درک است. متأسفانه یک سری افراد مغرض با علم به اینکه تولید واکسن اسپایکوژن بدون هیچ کمک دولتی و صرفاً با سرمایه گذاری خصوصی انجام شده است، چنین دروغ هایی را منتشر می کنند.

وی افزود: اگر جوانان کشورمان به جای اختراع مجدد چرخ از صفر، بتوانند فناوری را در کمترین زمان ممکن بومی کنند و شاهکار تولید انبوه پروتئین نوترکیب را به سرانجام برسانند، باید تشویق شوند نه اینکه مورد حمله قرار گیرند. متأسفانه این نوع معاملات ناآگاهانه جوانان را به ناامیدی می کشاند.

وی با اشاره به اینکه 8 میلیون دوز واکسن اسپایکوژن توسط وزارت بهداشت تحویل داده شده است، گفت: این واکسن می تواند به عنوان دوز یادآوری برای تمام واکسن های کرونا که در کشور تزریق شده است استفاده شود.

حامدی فر تاکید کرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که میزان آنتی بادی ها و در نتیجه ایمنی بدن در برابر ویروس پس از تزریق واکسن اسپیکوژن تا 25 برابر افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید