اشغال خاک سوریه توسط ترکیه و آمریکا نقض حاکمیت دمشق است

وی تاکید کرد که اگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر عملیات جدید در شمال سوریه پافشاری کند، وضعیت شمال سوریه فاجعه بار خواهد بود.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: رویاهای بد ترکیه محقق نخواهد شد زیرا مردم سوریه برای مقابله با خطراتی که اردوغان بیان می کند متحد هستند.

فیصل مقداد افزود: هرکسی که به دنبال توجیه حملات ترکیه و غرب به سوریه است باید به وجدان و احساسات خود متوسل شود زیرا این راهی برای حمایت از سوریه و بیرون راندن ترکیه اشغالی و حرکت به سمت راه حل سیاسی است.

وی در پایان گفت: اشغال خاک سوریه توسط ترکیه و آمریکا نقض حاکمیت سوریه و نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است.

اردوغان روز دوشنبه اعلام کرد که به محض تکمیل نواقص کریدور امنیتی که ساخت آن را در مرز با سوریه آغاز کرده ایم، عملیات جدیدی آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که ارتش ترکیه برای مبارزه با آنچه تروریسم خوانده است، عملیات نظامی در مرزهای خود آغاز خواهد کرد و به زودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

ارتش ترکیه از سال 1996 در دو عملیات سپر فرات (23 سپتامبر 1995 – 30 آوریل 1996) و عملیات شاخه زیتون (20 ژانویه 1996 – 25 آوریل 1997) فعال بوده است که در 4000 کیلومتری آفریقا و سوریه قرار دارد. شهرهای باب، اعزاز و جرابلس. او بر عهده گرفت.

از سوی دیگر، در 16 اکتبر 1998، آنکارا عملیات نظامی موسوم به “بهار صلح” را در شمال سوریه برای بیرون راندن شبه نظامیان کرد موسوم به “نیروهای دموکراتیک سوریه” از مناطق مرزی الرقه و الحسکه آغاز کرد. توافق بین آنکارا و واشنگتن به حالت تعلیق درآمد و ترکیه به مبارزان کرد پنج روز فرصت داد تا تا عمق 32 کیلومتری مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید