اصفهان قطب تولید نقاشی ایران / آشنایی با صنعتگران نیمی از جهان


ساعت: 16:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891207

این هنرمند خوشنویس اصفهانی درباره کار و فعالیت خود گفت: خط اصیل باید با قلم روی پارچه طراحی و ترسیم شود و اگر به هر نحوی از چاپ استفاده شود تلفیقی از هنر خوشنویسی و چاپ دستی است یعنی. همانطور که خواهد بود، نوشته اصلی بسیار ظریف تر و دقیق تر و گران تر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ کلامکار نوعی پارچه از پنبه، بوم و کتان است که با قلم مو، قالب یا مهر روی آن نقش هایی کشیده شده است.

کاربردهای پارچه کلامکار در زندگی ایرانیان متنوع و بسیار زیاد است، از جمله پوشاک، فرش، سفره، باکچه و پرده با کتیبه برای مراسم عزاداری محرم که از کاربردهای متنوع کلامکار است.

اصفهان در حال حاضر مرکز تولید قلم در ایران است و در قرن دهم هجری، بازار قیصریه اصفهان مرکز تجمع قلم‌سازان بود و کارگاه‌های تولید از سر قیصریه تا انتهای بازار ادامه داشت.


* طرح اصلی باید به طور کامل طراحی و با خودکار روی پارچه کشیده شود

سجاد تیموری یکی از فعالان این هنر در بازار میدان امام اصفهان است که در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز گفت: سفره های سنتی اصفهان که به صورت دستی با مهرهای چوبی روی پارچه چاپ می شود را عموم مردم می شناسند. مانند دست خط، اما این را باید گفت که نام حقیقت آنها فریب است.

این هنرمند قلمکار گفت: نوشته اصلی باید کاملاً طراحی و با خودکار روی پارچه کشیده شود و اگر به هر نحوی از چاپ استفاده کرد، تلفیقی از نوشتار و چاپ دستی یعنی ساخت چیت، دست خط اصلی بسیار ظریف تر، دقیق تر و گران تر است.

تیموری بیان کرد: در گذشته با قلم مو و رنگ های گیاهی یا معدنی نقوشی مانند نبرد، بسام و شکار یا نقوش تزیینی را بر روی پارچه های نخی و گاهی ابریشم می کشیدند و گاهی برای رنگ آمیزی حاشیه ها از مهر استفاده می کردند اما در حال حاضر اکثر قلم سازان تمام قسمت های طرح با استفاده از مهر و قالب های چوبی در روش چاپ به پارچه منتقل می شود.


*دوره شاه عباس; دوره اوج نگارش

این هنر در دوره شاه عباس در قرن یازدهم به کمال رسید. در این دوره انواع مختلفی از حروف تولید شد که معروفترین آنها نسخ خطی طلایی یا خط تاج است.

تیموری همچنین گفت: در گذشته هنر نویسندگی در شهرهای اصفهان، شیراز، بروجرد، همدان، رشت، یزد، سمنان، گناباد و کاشان رواج داشت و در حال حاضر اصفهان را می توان مهمترین مرکز تولید تحریر پارچه دانست. .


* مراحل آماده سازی قلم

وی افزود: قالب گیری اولین مرحله خوشنویسی است که اهمیت زیادی دارد زیرا در این مرحله نقوش مختلفی بر روی یک تکه چوب حک می شود و قالب چوبی با نقش و نگاری خاص روی چوب ایجاد می شود.

سجاد تیموری گفت: قالب ها و مهرهای ساخت قلمدان را معمولا از چوب گلابی و زالزالک می سازند زیرا چوب آنها نرم است و به راحتی روی آن حک می شود دسته ای می گذارند.

این هنرمند کلامکارسازی با اشاره به اینکه برای ماندگاری تمبر یا قالب روغن می زنیم، گفت: رنگ های مورد استفاده در ساخت پارچه های کلامکار معمولاً رنگ های گیاهی طبیعی و املاح معدنی است که عمده ترین رنگ های مورد استفاده در ساخت کلامکار شامل پنج رنگ است. ، مشکی، قرمز، آبی، سبز و زرد و رنگ های آن قهوه ای است.

تیموری ادامه داد: ترکیب این پنج رنگ را رنگ های فرعی می گویند. ترجیحاً حوله های سفید را به مدت پنج روز در آب رودخانه قرار داده و بعد از پنج روز از آب خارج کرده و روی سنگ می زنیم تا مواد غذایی و مواد زائد خارج شود و در لباس بیرون برود.

وی خاطرنشان کرد: پارچه را به اندازه های مختلف برش می دهیم و سپس الگوی نقوش را با رنگ های مختلف روی پارچه مهر می کنیم.

سجاد تیموری توضیح داد: پس از چاپ تمامی رنگ ها و طرح ها، مرحله شستشوی دیگری انجام می شود.

به گفته این هنرمند، پارچه‌های رایج در کلام‌کارا پنبه، ابریشم، کتان، شلوار و کرباس است، پارچه مخصوص کلام‌کارا باید پنبه‌ای باشد زیرا میزان پذیرش رنگ برای الیاف پنبه بسیار بیشتر از پشم است.

وی گفت: امروزه از پارچه های کلامکار در تولید پرده، رومیزی، رومیزی، کوسن، پوف و صنعت مد و برای طراحی کیف و لباس استفاده می شود و در مد نیز کاربرد دارد.

وی در خصوص وضعیت بازار و درآمد حاصل از کار خاطرنشان کرد: از این شغل رضایت کافی ندارم چون زمان زیادی می برد اما به دلیل شرایط اقتصادی بازار مجبورم حداقل دستمزد را تعیین کنم.


******

به نظر می رسد با حمایت از صنایع دستی در اصفهان علاوه بر حفظ و ایجاد اشتغال بتوان از رونق گردشگری نیز حمایت کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید