اصولگرایان چرا به رئیس دولت افتادند؟

طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. اما این انتقادات به ویژه در حوزه سیاست خارجی و تاریخ احیای برجام آغاز شد و حتی منجر به حذف یکی از دغدغه های اصلی برنامه های تلویزیونی از روی آنتن زنده شد!

اولین دلیلی که می توان به آن اشاره کرد این است که روند کشور در موضوعات مختلف از جمله اقتصاد با وجود همه شعارها و وعده ها چندان امیدوارکننده نیست. یعنی نمی توان چشم انداز روشنی از آینده دور و نزدیک ارائه کرد و بیم آن می رود که حداقل از نظر اقتصادی سال 1401 نیز همین گونه باشد. پایان روند احیای برجام با توجه به کارشکنی های روسیه و ادامه فشار تحریم ها از یک سو و شرایط ناامیدکننده تولید داخلی از سوی دیگر با وجود حمایت های بی دریغ موید این ادعاست.

مثال واضح و ملموسی را در این زمینه می توان یافت: اکنون نرخ دلار در بازار آزاد حدود 24 تا 25 هزار تن است و به ثبات نسبی رسیده است، اما چرا قیمت کالاها و نیازهای انسانی همچنان متلاطم و در حال افزایش است؟ این نشان می دهد که وضعیت تولید در کشور خوب نیست و وقتی تولید خوب نیست، وضعیت معیشتی مردم مشخص نمی شود.

یک نکته مهم را نباید نادیده گرفت. کابینه این دولت ضعیف است و اکثر وزرا بی برنامه و دارای امور روزمره هستند. با چنین ترکیبی نمی توان آنقدر به تغییر امیدوار بود و از آنجایی که رئیس جمهور قطعاً قصد دست زدن به این ترکیب را ندارد، بعید است شرایط تغییر کند.

حامیان دولت سیزدهم می دانند در جامعه چه می گذرد و مردم عادی چه می گویند. بنابراین تلاش می کنند از ابتدا مرز خود را با دولت پاک کنند و رویکردی انتقادی داشته باشند.

دلیل دیگر شروع زودهنگام نقدها به موضوع سهمیه بندی برمی گردد! یعنی این دولت هم مانند دولت حسن روحانی هیچ بیعتی ندارد و مردم بر اساس منافع شخصی و جناحی روابط خود را با این دولت تنظیم می کنند. اگر دولت سهم خود را بدهد آرام هستند و اگر نه انتقاد می کنند. اصلاح طلبان چنین بودند. در حالی که وزارتخانه های دولت روحانی به اشکال مختلف سهم فعالان سیاسی اصلاح طلب را پرداخت می کردند، حامی بودند و با کاهش این سهم، دولت روحانی بدترین دولت بعد از انقلاب شد! بنابراین از نظر برخی اصولگرایان دولت ابراهیم رئیسی بهترین دولت بعد از انقلاب است به شرطی که سیبیلشان چاق باشد!

سختی ها و سختی هایی که حسن روحانی تجربه کرد و قطعا برای ابراهیم رئیسی هم تکرار خواهد شد. یک قانون واحد در اینجا امکان پذیر نیست. انتقادها از روند احیای برجام در وین آغاز شد و به تدریج به موارد دیگر نیز سرایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید