اضافه پرداخت حقوق بازنشستگان در گرو رفع مشکلات سازمان بیمه است

فرشید یزدانی کارشناس تامین اجتماعی از تاثیر این مشکلات بر تداوم فعالیت سازمان تامین اجتماعی می گوید. به گفته وی ریشه همه این مشکلات ریشه در سوء مدیریت دولت تحمیل شده به این سازمان دارد که اگر سوء مدیریت نبود این سازمان می توانست 450 هزار میلیارد تومان درخواست خود را از دولت دریافت کند. جامعه و خانواده 45 میلیون بیمه شده از وضعیت فعلی خوش فکرتر بودند و خبری از دعوای اخیر دولت و مستمری بگیران بر سر افزایش دستمزدها نبود.

اضافه پرداخت حقوق بازنشستگان در گرو رفع مشکلات سازمان بیمه است

تداوم تامین اجتماعی در مقابل حقوق بازنشستگان دو دلیل عمده دارد، یکی سیستم سوء مدیریتی که از سوی دولت های گذشته بر سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده و هنوز هم وجود دارد و دوم عدم تمایل تاریخی دولت ها به پرداخت بدهی ها در سایه این اکراه که اکنون ارزش این تقاضا به 450 هزار میلیارد تومان می رسد.

– هر چقدر هم وضعیت مالی سازمان بیمه نامناسب باشد که مثل الان است، دولت حق ندارد با این موضوع از خود سلب مسئولیت کند، بلکه باید معوقات سازمان بیمه را پرداخت کند. ارزش این مطالبات انباشته تا پایان سال گذشته بالغ بر 450 هزار میلیارد تومان بوده است.
در حال حاضر تنها 14.5 میلیون نفر بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند که از این تعداد 3.6 میلیون نفر مستمری بگیر و بیکار طولانی مدت هستند و بر اساس آخرین گزارش ها نسبت حمایتی صندوق بازنشستگی 4.2 به 4 نفر است. البته این نسبت در نوع خود خطرناک است اما تاثیر آن در مقایسه با وضعیتی که دولت ها ایجاد کرده اند ناچیز است، مشکل جای دیگری است.

– رسالت و وظیفه سازمان تامین اجتماعی یک چیز است، دستور کارهای جناحی یک چیز دیگر، وقتی فشار یک نماینده مجلس یا شخصی از داخل یا خارج از دولت ارتباط مستقیمی با طول عمر مدیران داخلی سازمان داشته باشد، دیگر چه انتظاری می توان داشت. ? البته اگر افرادی که به این شکل وارد سازمان شده اند، شرح وظایف سازمان تامین اجتماعی را داشته باشند، وضعیت به گونه ای دیگر رقم می خورد، اما بدون این بینش، هیچ چیزی سر جای خودش نبود و این بدان معناست که اقدام خاصی صورت نمی گرفت. برای پرداخت بدهی 450 هزار میلیارد تومانی دولت گرفته شده است.

– دلایل دیگری هم می توان برای لجاجت دولت اندیشید، از جمله اینکه دولت از افزایش چنین افزایشی جلوگیری می کند تا اعتراض احتمالی مستمری بگیران دولتی و ارتش را خاموش کند، اما اگر این درخواست وصول با سود 20 درصد سرمایه گذاری می شد، سازمان تامین اجتماعی می داشت. 90 هزار میلیارد تومان در ماه، درآمد داشت و دیگر مجبور نبود از سیستم بانکی وام بگیرد.

– سازمان تامین اجتماعی حداقل برای پرداخت روتین مستمری ها و خدمات درمانی با 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. سازمان تامین اجتماعی تاکنون باید 80 هزار میلیارد تومان از بانک رفاه وام می گرفت، ادامه این راه ممکن نیست مگر اینکه دولت هر چه زودتر بدهی خود را تسویه کند.

– این سیستم مدیریتی معیوب حاصل دخالت مدیران خارج از سازمان تامین اجتماعی است. آخرین تغییر اساسنامه این سازمان در سال 1388 اوضاع را بدتر کرد. در حوزه قدرت هم تمام تلاش خود را برای تأثیرگذاری بر سازمان انجام خواهد داد، به این معنی که سازمان تأمین اجتماعی نمی تواند به تعهدات قانونی خود عمل کند، نمونه آن ایجاد تعهدات غیرموجه برای تأمین اجتماعی است. سازمان، علاوه بر عزل و نصب مدیران. اکنون بر اثر اجرای قوانین بازنشستگی پیش از موعد، 340 هزار بازنشسته تامین اجتماعی زیر 35 سال هستند و جذابیت آن همه گروه های شغلی را رغبت به استفاده از آن می کند و وقتی امید به زندگی 70 سال است، این وضعیت به این معناست که سازمان باید تا 35 سال آینده ادامه یابد

دیدگاهتان را بنویسید