اطلاعیه قوه قضاییه در سومین سال بازداشت حمید نوری/ اجازه ملاقات حضوری با خانواده را نداشت.


ساعت: 16:48
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909560

مرکز رسانه های قضایی همزمان با سومین سالگرد بازداشت غیرقانونی حمید نوری اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز رسانه های قضایی همزمان با سومین سالگرد بازداشت غیرقانونی حمید نوری اطلاعیه ای صادر کرد.

بر اساس این پیام، در آستانه 27 آبان 1401، حدود یک هزار و صد روز از دستگیری غیرقانونی حمید نوری از سوی سوئد و بازداشت مداوم این شهروند ایرانی در انزوا در شرایط کاملاً غیرانسانی می گذرد.

در بیانیه مرکز رسانه های قوه قضائیه آمده است: علیرغم تمامی پیگیری ها و وعده های داده شده، محدودیت های غیرقانونی حمید نوری همچنان ادامه دارد و علاوه بر انفرادی، وی همچنان به چشم پزشک دسترسی دارد. دسترسی به آن، ارتباط وی با خانواده به شدت محدود شده و حتی حق تحصیل از این شهروند ایرانی سلب شده است.

در اطلاعیه فوق با مرور اتفاقاتی که برای این تبعه ایرانی آمده است، آمده است: حمید نوری در تاریخ 27 آبان 1397 در بدو ورود به فرودگاه استکهلم سوئد توسط پلیس این کشور به زور و غیرقانونی بازداشت و به مدت 8 ماه بدون هیچ فرصتی با او تماس بگیرید دسترسی خانواده یا کنسولی در شرایطی مشابه آدم ربایی ممنوع است.

پس از حدود 8 ماه نوری اجازه یافت یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده اش برقرار کند و به آنها اطلاع دهد که زنده است.

حمید نوری پس از بازداشت تا 25 ماه اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را ندارد.

در این اطلاعیه آمده است که حمید نوری در سه سال گذشته در مجموع 26 هزار ساعت در بازداشت و سلول انفرادی بوده و تنها 30 ساعت توانسته تلفنی و 10 ساعت ملاقات حضوری با وی داشته باشد. تحت کنترل ها و محدودیت های امنیتی شدید انجام شد.

به عنوان مثال، حمید نوری در 2 ماه گذشته تنها یک بار و پنج دقیقه تلفنی با خانواده خود صحبت کرده است که در حضور و نظارت مقامات امنیتی سوئد بوده است.

در این گفتگو وقتی پسر حمید نوری می خواهد درباره آخرین اتفاقات ایران برای پدرش توضیح دهد، افسر امنیتی نظارت هشدار می دهد که او گفتگو را قطع خواهد کرد! کتک زدن یک زندانی به این دلیل که او برای دفاع از خود آماده می شد.

مرکز رسانه قوه قضائیه با اشاره به وقایع شب قبل از قرائت کیفرخواست نوری گزارش داد: شب قبل از قرائت کیفرخواست نوری، نوری در صدد قرائت کیفرخواست و آماده شدن برای جلسه دادگاه بود که در آن جلسه کیفرخواست صادر شد. افسران پلیس سوئد در سلول انفرادی به او حمله کردند و او را به شدت کتک زدند.

در این پیام تاکید شده است که گوش آقای نوری در این ضرب و شتم آسیب دیده است و این ضربه همچنان با وی است.

در این بیانیه همچنین به عدم دسترسی نوری به چشم پزشک در 36 ماه گذشته از بازداشت غیرقانونی اشاره شده است. حمید نوری با ضعف خطرناک چشم و احتمال نابینایی مواجه است و علیرغم درخواست و پیگیری های مکرر دستگاه قضایی و زندان سوئد هنوز اجازه دسترسی به این شهروند ایرانی داده نشده است.

در بخشی دیگر از این پیام به اقدامات غیرقانونی در روند رسیدگی به پرونده حمید نوری اشاره شده و تاکید شده است که این دادگاه ناعادلانه پس از اولین حکم حبس ابد وی ادامه داشت و نوری در آستانه انتخاب آزادانه وکیل برای مرحله تجدیدنظر است. مشکلات و محدودیت های عجیب

در این اطلاعیه همچنین به وکلای نوری در مرحله دادگاه اشاره شده است که وی از حق انتخاب آزادانه وکیل محروم بوده و وکلای در نظر گرفته شده برای وی دولتی بوده است.

مرکز رسانه های قوه قضائیه با اشاره به برگزاری دادگاه نمایشی 92 حمید نوری که صرفا بر اساس شهادت متناقض برخی از اعضای سابق و فعلی گروهک تروریستی بوده است، تاکید می کند که حتی یک شاهد اجازه شهادت به نفع نوری در دادگاه را نداشته است. .

این اطلاعیه می افزاید: در مجموع حدود 500 ساعت دادگاه حمید نوری، وی کمتر از 20 ساعت فرصت دفاع داشت و در این دادگاه نوری عملاً از حق دفاع آزادانه در برابر ادعاها و شهادت های متناقض محروم شد.

در این اطلاعیه آمده است، اما خانواده نوری و مشاوران حقوقی آنها در تلاش هستند تا تمامی اقدامات و اقدامات لازم را برای اعتراض به حکم ناعادلانه صادره از سوی دادگاه بدوی انجام دهند.

سوئد مسئول جنایات آشکار و متعددی است که علیه حمید نوری انجام شده است.

این اطلاعیه با اشاره به اقدامات عجیب، غیرقانونی، کاملاً سیاسی و تبلیغاتی دادگستری سوئد در این پرونده، افزود: همزمان با بازداشت موقت طولانی مدت و محاکمه ناعادلانه یک نفر، در کدام نظام قضایی عادلانه مجاز است. شهروند عادی، همه رسانه ها دولت و شبه دولت سوئد، اروپا و سایر کشورها باید علیه متهمی که در حال محاکمه است و فرصتی برای دفاع از خود در رسانه ها ندارد فضاسازی کنند؟!

این اطلاعیه همچنین این سوال را ایجاد می کند که چرا دولت و دستگاه قضایی سوئد در این پرونده هزینه های مالی زیادی را متحمل شده و حتی جلسات دادگاه را به مدت دو هفته از سوئد به آلبانی منتقل کرده اند تا شهادت تعدادی دیگر از اعضای منافق را بگیرند؟ ?

اطلاعیه مرکز رسانه های قضایی این سوال اساسی را نیز از سوی قوه قضاییه سوئد ایجاد می کند که این دادگاه بر چه اساسی صلاحیت داشته است؟ آیا می توان تبعه کشور دیگری را به اتهام تخلف از آیین دادرسی محاکمه کرد، در حالی که در همان زمان در همان دادگاه چندین مورد تخلف از آیین دادرسی علیه یک شخص انجام شده است!

اعلامیه فوق با سوالاتی از سیستم قضایی سوئد ادامه دارد.

چگونه و بر اساس کدام اصل حقوقی یا انسانی یک شهروند کشور دیگری را به مدت 8 ماه بدون دسترسی کنسولی یا امکان تماس با خانواده او در بازداشتگاه های خود پناه می دهید و او را از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم می کنید؟

حمید نوری را بر چه مبنای قانونی از حق رسیدگی به جریمه محروم کردید و با اصرار او پلیس سوئد او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داد؟

چرا نوری را در 36 ماه گذشته در انزوا نگه داشته اید و اجازه دسترسی به چشم پزشک یا حتی تماس با خانواده یا کنسولی اش را نمی دهید در حالی که برخی از رسانه ها بی ارتباط با پرونده اما مرتبط با خط اصلی تبلیغات علیه آن هستند. شهروندان ایرانی فرصت ملاقات مکرر با او را دارند؟

به چه دلیل حتی از ترجمه حکم ناعادلانه به فارسی خودداری کردید و به این ترتیب مدت زیادی به او اجازه ندادید با مفاد حکم صادره علیه خود آشنا شود؟

چرا و با چه انگیزه ای خاک کشورتان را در اختیار یکی از جنایتکارترین گروه های تروریستی جهان قرار داده اید و از آنها حمایت های امنیتی، سیاسی، تبلیغاتی، حقوقی و قضایی می کنید؟

کی با تاریخ ننگین گروهک تروریستی منافقین و جنایاتی که این تروریست ها علیه مردم کشورشان و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا انجام داده اند در روندی عادلانه و واقعاً انسانی برخورد کنید و از حمایت از آنها دست بردارید. که تا همین اواخر لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درآمد؟

چرا و با چه انگیزه ای در شرایط سخت اقتصادی اروپا و سوئد، سرمایه های عمومی این کشور را که متعلق به شهروندان سوئدی است، صرف حمایت از یک گروه تروریستی می کنید که 12 هزار ایرانی بی گناه را به قتل رساند؟

مرکز رسانه های قضایی در پایان این اطلاعیه تاکید کرده است که قوه قضاییه و کانون حقوق بشر جمهوری اسلامی به همراه سایر دستگاه های مسئول پیگیری جدی حقوق پایمال شده حمید نوری و دولت و قوه قضائیه سوئد را به عنوان مسئول پیگیری خواهند کرد. این اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی را معرفی و از آنان خواست که هر چه زودتر از این اقدامات ناعادلانه و کاملاً سیاسی و غیرقانونی دست بردارند و حقوق و زندگی یک انسان و خانواده او را تحت الشعاع هر گونه طرح سیاسی و تبلیغاتی تحت الشعاع قرار ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید