اظهارات عجیب رضا کوچک نژاد درباره جام جهانی!

اظهارات عجیب رضا کوچک نژاد درباره جام جهانی!

گوچی به دلیل بازی های خوبی که در تیم ملی ایران داشت و به خصوص با گلی که در اولسان کره به ثمر رساند تا ایران را به جام جهانی 2014 برساند در تمام این سال ها در بین فوتبالدوستان ایرانی محبوب بوده است.این مهاجم با اخلاق و دوستانه به سوالاتی درباره وضعیت خود و تیم ملی ایران در جام جهانی پاسخ داد.

قرعه کشی جام جهانی برگزار شد و تحلیل های مختلفی برای گروه ایران در این رقابت ها انجام شد. برخی گروه ایرانی را آسان می دانند، برخی دیگر آن را دشوار می دانند. نظر شما در این زمینه چیست؟

از روزی که این گروه مشخص شد، تعجب می کنم که چرا ما نمی توانیم گروه خود را ترک کنیم؟ فکر می کنم قطعاً می توانیم صعود کنیم. انگلیس اکنون تیم بزرگی است، اما معمولاً نمی تواند بیش از یک چهارم جام جهانی و قهرمانی اروپا صعود کند. سال 1966 که او قهرمان شد و یورو اخیر که به فینال رسید برای من استثنا بود. اگر به تاریخ نگاه کنید، انگلیس یک تیم تورنمنت نیست، اما قوی ترین تیم گروه ما است.

بعد از آنها به نام آمریکا می رسیم.

بله، آنها تیم خیلی خوبی هستند، اما نباید ایران را دست کم بگیریم، چون تیم خیلی خوبی هم داریم. ما لژیونرهای زیادی و بازیکنان باتجربه زیادی در تیم خود داریم. پس چرا نمی‌توانیم یک به یک با آمریکا پیروز شویم؟ علاوه بر این، بازی با سومین حریف ما اکنون می خواهد ولز، اوکراین یا اسکاتلند باشد. ما جز انگلیس از این تیم ها کم نداریم. بنابراین در گروهی که دو تیم اول بیرون می آیند، شانس بسیار خوبی داریم.

دوست دارید با ولز، اوکراین و اسکاتلند در کدام تیم حضور داشته باشید؟

این 3 تیم از نظر فنی بسیار به هم نزدیک هستند. اسکاتلند و ولز تیم های فیزیکی زیادی هستند که می توان آنها را با فوتبال انگلیس مقایسه کرد. یعنی از نظر سبک بازی تقریبا شبیه انگلیس هستند. من اطلاعات زیادی در مورد تیم اوکراین ندارم، اما با توجه به جنگ در این کشور، فکر می کنم آنها انگیزه مضاعف دارند و می خواهند با تمام وجود برای ملت خود بجنگند. به همین دلیل خیلی سخت است که بگوییم کدام تیم جلو خواهد رفت. در نهایت برای خوردن هر تیمی باید 2 برد در این گروه داشته باشیم و این غیر ممکن نیست.

پس آیا واقعا امیدوار هستید که بتوانیم از گروه خود در جام جهانی خارج شویم؟

من همیشه امید داشتم. در مسابقات جهانی 2014 و 2018 که در آن حضور داشتم، همیشه امیدوار بودم که از گروه خود جدا شوم. خیلی نزدیک بود اتفاق بیفتد. به خصوص در روسیه که خیلی به صعود نزدیک بودیم و صعودمان با یک هدف مشخص می شد. من همچنان به صعود اعتقاد دارم زیرا تیم بسیار خوبی داریم که چندین سال است با هم بازی می کنیم.

نسل فعلی تیم ملی چه تفاوت هایی با نسل شما دارد؟

همانطور که گفتم الان بچه ها باتجربه هستند و خیلی از آنها در دو سه جام جهانی و تورنمنت های مهم شرکت کرده اند. در تیم فعلی اکثر بچه ها لژیونر هستند و در مسابقات قهرمانی خوبی بازی می کنند. اما در نسل ما تعداد لژیونرها کمتر بود و اگر یادمان باشد من و اشکان دژاگا اولین لژیونرهای آن زمان بودیم. به جز ما، لژیونرهای زیادی برای حضور در این تیم وجود نداشت. اما اکنون می بینیم که بازیکنان زیادی در مسابقات قهرمانی اروپا می درخشند و خوب کار می کنند. به همین دلیل جو تیم ملی مثبت است.

از حضور علی دایی در قرعه کشی جام جهانی بگویید.

اولش نمی دانستم که آقای دایی هم در قرعه کشی حضور دارند. وقتی مراسم شروع شد دیدم آقای دایی می آید و خیلی خوشحال شدم چون افتخار ایران است. شما همه جای دنیا را می روید و می گویید یک فوتبالیست از ایران نام ببرید، همه می گویند علی دایی. او نماینده بسیار مهم فوتبال ایران است. آن شب خیلی خوشحال بودم و بسیار افتخار می کردم که در آن لحظه حضور داشتم و در بین بازیکنان بزرگ دنیا قرعه کشی کردم.

چرا با وجود بازی های خاطره انگیز مقابل مراکش، اسپانیا، پرتغال و آرژانتین در جام جهانی گذشته، این تیم از گروه خود خارج نشد؟

فکر می کنم ترس و تا حدودی بدشانسی باعث این امر شده است. در جام جهانی 2018 ما به اسپانیا و پرتغال که تیم های بزرگ فوتبال جهان هستند شکست خوردیم. فکر می کنم کمی خودمان را دست کم گرفتیم اما به مرور و در جریان مسابقه نشان دادیم که در یک مسابقه چیزی از آنها کم نداریم. هم اسپانیا و هم پرتغال واقعا 95 دقیقه جنگیدند تا بتوانند با ما رقابت کنند. اگر قبلاً باور داشتیم که می‌توانیم صعود کنیم، این امکان وجود داشت. تجربه این دو دوره مسابقات جهانی می تواند به بچه ها کمک زیادی کند. به خصوص آنهایی که در این مسابقات حضور داشتند الان اعتماد به نفس بیشتری دارند.

در حال حاضر تیم ملی برای اردوها و مسابقات تدارکاتی با مشکلات زیادی مواجه است. به نظر شما در این شرایط چه کنیم که آمادگی بالایی برای حضور در جام جهانی قطر داشته باشیم؟

خب یکی از مهم ترین مراحل آماده سازی برای این مسابقات، بازی های تدارکاتی است. اردوهای خوب، تدارکات خوب و بازی های دوستانه با تیم های خوب، تیم ملی را برای ورود به جام جهانی آماده می کند. کارهایی که قبل از جام جهانی 2014 و 2018 به تنهایی انجام دادیم. مثلاً با تیم هایی که در مسابقات جهانی فیزیک و سبک با رقبای ما یکی بودند، بازی دوستانه انجام دادیم.

فکر می کنی جام جهانی قطر چه دستاوردی برای تیم ملی و فوتبال کشورمان داشته باشد؟

این بستگی به بازی هایی دارد که در جام جهانی انجام می دهیم و نتایجی که در آن کسب می کنیم. اگر بتوانیم در گروه خود نتایج خوبی کسب کنیم، برای بازیکنان ما بسیار خوب است و بدون شک با نتایج خوب، لژیونرهای ما افزایش خواهند یافت. حتی اگر پیروز نشویم اما از نظر کیفیت فنی بازی های خوبی انجام دهیم، بازیکنان زیادی می توانند لژیونر شوند. اگر در چنین تورنمنتی بدرخشیم ارزش بازیکنان بالا می رود و به همین نسبت ارزش تیم ملی هم بالا می رود.

ساختار دفاعی تیم ملی این روزها مورد انتقاد قرار گرفته اما در خط حمله با بازیکنانی مثل طارمی، آزمون و جهانبخش عملکرد قابل قبولی داریم. نظر شما چیه؟

مهمترین وظیفه کادر فنی تیم ملی در حال حاضر ایجاد تعادل مناسب بین دفاع و حمله است. این دیگر یک بازی مقدماتی نیست که در صورت تساوی یا شکست، می توان گفت مشکلی نیست و بازی بعدی را جبران می کنیم. برای این 3 مسابقه مهم، کیفیت بازیکنانی که در خط مقدم داریم باید با کیفیت بازیکنان خط دفاعی متعادل شود. این 3 مسابقه ریسکی نیست، زیرا تیم های دیگر نیز بسیار قوی هستند و همه مسابقات ما را آنالیز می کنند. دوست دارم آنجا خوب بازی کنم چون همانطور که گفتم در گروهی هستیم که فکر می کنم شانس خیلی خوبی برای صعود داریم. این بار می توانیم با استفاده از تجربه دوره های قبلی صعود کنیم. حالا به بازیکنی مثل طارمی اشاره کردید که پرچم ایران را بالا می برد. من واقعاً به کاری که او در حال حاضر در اروپا انجام می دهد افتخار می کنم. من خودم سال‌ها در اروپا بازی کرده‌ام و می‌دانم که درخشش هفته به هفته در یکی از بهترین تیم‌های اروپایی چقدر سخت است. به همین دلیل به او افتخار می کنم. امیدوارم فرمش را حفظ کند و هر هفته بهتر شود تا بتواند در جام جهانی به تیم ملی کمک کند. نه تنها طارمی، بلکه همه بازیکنانی که در مسابقات خارجی – حالا در کشورهای عربی یا اروپایی – بازی می‌کنند، امیدوارم در طول مسابقات در شرایط خوبی باشند و از همه مهمتر سلامت باشند.

آیا تا به حال از حضور در تیم ملی پشیمان شده اید؟

پشیمانی که بعد از جام جهانی 2014 داشتم. در بازی مقابل آرژانتین می توانستیم خوب کار کنیم و گلزنی در دقیقه 94 خیلی سخت بود. آن زمان از این بابت بسیار متاسف بودم و بسیار متاسف بودم. در سال 2018، اگر همان ترسی که می گوییم را از بین می بردیم، می توانستیم صعود کنیم. شاید در بازی با پرتغال بتوانیم ریسک بیشتری برای کسب نتیجه کنیم. اما خدا را شاکرم که توانستم در این دو جام جهانی حضور پیدا کنم و به پوشیدن پیراهن تیم ملی افتخار می کنم.

فکر می کنید کدام تیم ها فینالیست این جام جهانی می شوند و در نهایت کدام تیم قهرمان می شود؟

به نظر من در این جام جهانی اسپانیا شانس خوبی برای فینالیست شدن دارد و آلمان که همیشه تیم قدرتمندی است. فکر می کنم قهرمان یکی از آن دو تیم است.

نمی گویید کدام تیم قهرمان می شود؟

حسام می گوید اسپانیا قهرمان می شود اما امیدم به ایران است.

برای قهرمانی ایران؟!

نه اینکه شوخی بود. قهرمانی ایران برای من به معنای صعود به دور دوم جام جهانی است. یعنی اگر از گروه خود خارج شویم برایم مهمتر از قهرمانی است. قهرمانی رویا است و واقع بینانه نیست، اما رسیدن به مرحله دوم رویا نیست و کاملاً واقع بینانه و ممکن است. به همین دلیل آرزو و امیدوارم که به مرحله دوم برسم.

در نهایت وضعیت تیم باشگاهی شما چگونه است؟

شرایط من اصلا تغییری نکرده پیشنهاداتی هست اما هنوز تصمیم نگرفته ام.

دیدگاهتان را بنویسید