اعتبار خانه های اطراف بناهای تاریخی خراسان شمالی کافی نیست / تامین زمین جایگزین با ملکی جایگزین می شود


زمان: 09:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856174

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی:

علی مستوفیان با اشاره به اینکه امسال و سال گذشته به کابینه استانداری خراسان شمالی و وزارت اعتبارات در این زمینه ابلاغ و تخصیص داده نشد، گفت: نکته قابل توجه این است که ظرفیت وجود دارد و نباید فقط به دنبال این باشیم. وام.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی به عصرتراک گفت: بحث حریم خصوصی در سراسر کشور یکی از موضوعات اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه با توجه به مصاحبه های اخیر وزیر میراث مبنی بر برنامه ریزی برای رسیدگی به این موضوعات در دستور کار است، گفت: مشخص است که بسیاری از مردم در شهرها و روستاها درگیر موضوع میراث فرهنگی هستند و مشکلاتی برای آنها وجود دارد. .

مستوفیان با بیان اینکه به عنوان مثال در بجنورد، تپه معصوم زاده، مجموعه مفخم، ارگ نادری در شیروان و سایر شهرها از جمله مشکلاتی هستند که در بحث حریم خصوصی برای مردم مشکل ساز شده است، گفت: راهکارهایی که برای این قانون وجود دارد. حفاظت از مرمت و احیای بناها و بناهای تاریخی در سال 1377 به تصویب رسید که بر اساس آن مجموعه ای از ارگان های دولتی از جمله استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن باید غرامت را به مالکانی که ساکن هستند پرداخت کنند. در اطراف مجموعه. آنها از نظر تاریخی برای استفاده از ابزار خود قرار دارند.

وی ادامه داد: بر این اساس این وظیفه تنها به میراث فرهنگی واگذار نشده است. نهادهای مسئول، از جمله مدیری که نهادهای مختلف را کنترل و مدیریت می کند، می توانند کمک کننده باشند. شهرستان موفق شد اعتبارات لازم را برای این موضوع اختصاص دهد. ، اما بودجه برای حل این مشکل کافی نیست.

مستوفیان با اشاره به اینکه امسال و سال گذشته در این زمینه به کابینه استانداری و وزارت اعتبارات ابلاغ و تخصیص داده نشد، گفت: قابل توجه است که ظرفیت وجود دارد و نباید فقط به دنبال وام باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات قانونی موجود از جمله نهضت ملی مسکن، می توان با تغییر هدف، زمین های شهرهای مختلف را به محدوده شهر متصل کرد تا این زمین ها پاکسازی شود.

مستوفیان افزود: زمین در حریم یک اثر تاریخی ارزش گذاری شده است و همین قیمت به صاحبان ملک میراث فرهنگی در جای دیگر تعلق می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اراضی در اختیار راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهادکشاورزی به عنوان اراضی جایگزین به مردم قابل عرضه است و این تجربه در جاجرم اعمال شده است. این مسئول درباره مجموعه مفخم توضیح داد: شهرداری برای تغییر کاربری ملک اطراف ساختمان و دستیابی به فضای سبز نیازمند ارائه چندین هکتار زمین جایگزین است که در جلساتی که اواخر سال گذشته با معاون استاندار خراسان برگزار شد این مهم محقق شد. اقدامات بعدی در این خصوص به شهرداری اعلام شده است.

وی ادامه داد: زمین های شهرداری در اختیار میراث فرهنگی نیست بلکه شهرداری زمین را عرضه می کند، با تغییر کاربری در اختیار مالکان قرار می گیرد و زمین های دریافتی مردم در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

مستوفیان گفت: سازمان میراث فرهنگی این موضوع را مدیریت می کند و مسائل نظارتی هم وجود دارد، اما بحث فضای سبز، خدمات شهری، استفاده از گردشگری ملی، استانی و شهری است اگر قرار باشد مجموعه تفریحی و گردشگری در مفخم باشد. پیچیده. زمان آزاد. «زمان آزاد باید تحقق یابد، همه دستگاه ها باید وارد شوند.

وی افزود: باید این موضوع را توضیح دهیم که با توجه به مشکلات اموال تخریب شده، میراث اطراف بیمارستان و مشکلاتی که برای ناامنی این مجموعه و املاک اطراف به وجود آمده است، اولویت ها برای سال جدید تعیین کننده است. تکلیف پروژه بیمارستان امام رضا (ع) «منتظر تصمیم استاندار هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید