اعتراض بازنشستگان به میزان حقوق این ماه

اعتراض بازنشستگان به میزان حقوق این ماه

طی چند روز گذشته فیش حقوقی خرداد ماه برای کارگران بازنشسته صادر شده است. مستمری بگیران می گویند بقیه موارد تناسب در این فیش ها حل نشده و خبری از پرداخت معوقات نیست.

اجرای باقیمانده سهمیه بندی 1400 در ماه مه موجی از انتقادات را برانگیخت. مستمری بگیران می گویند که محاسبه 25 درصد باقی مانده از توزیع عادلانه به نسبت انجام نشده و افزایش حاصله غیرقابل قبول است. ضمن اینکه مابقی تناسب مربوط به دو سال قبل است و معلوم نیست معوقات به حساب بازنشستگان می رود یا خیر.

علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران با بیان اینکه معوقات پرداختی به نسبت مشخص نیست و نمی‌دانیم برنامه‌ای برای پرداخت آن دارند یا خیر، گفت: وی می گوید: محاسبه بقیه فرمول های تناسب باید طبق قانون انجام می شد، اما متأسفانه در حد کار نبودند; کارشناسان سازمان فرمول ها را طبق قانون محاسبه نکرده اند و بقیه تناسب به درستی انجام نشده است.

به گفته دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران، اجرای قانونی و صحیح تراز بودجه نیاز به چنین الزامی نداشت، با این وجود از پرداخت عادلانه و مناسب به مستمری بگیران واجد شرایط خودداری شد.

بیست و پنج درصد باقیمانده تناسب چگونه باید محاسبه شود؟ عیوضی در پاسخ می گوید: قرار بود تناسب به دستور فروردین 1401 اضافه شود، سپس 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان (افزایش سال 1401) به آن اضافه شود و مرحله بعدی افزایش دستمزد در سال 1402 باشد. این اتفاق نیفتاد و باید بگوییم که معمولا کارشناسان سازمان در محاسبه فرمول حقوق بازنشستگان کوتاهی می کنند.

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه خلأهایی از سوی کارشناسان این سازمان وجود دارد، تصریح کرد: وی می افزاید: مدیرعامل سازمان باید به مشکل ورود کند و اجازه ندهد کوتاهی کارشناسان سازمان موجب نارضایتی مستمری بگیران و بازنشستگان شود.

وی با بیان اینکه «قرار بود تورم امسال را کنترل کنند، اما موفق نشدند و به وعده هایی که در جلسات شورای عالی کار داده بودند، عملی نشد»، افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی، مستمری بگیران عاجز از گذران زندگی خود هستند. در این شرایط، مستمری بگیر برای هر ریال حقوق خود برنامه دارد. شاید چند صد هزار تومان برای مسئولان مهم نباشد، اما برای بازنشستگان مهم است. مستمری بگیر نباید احساس کند که حقش ضایع شده و کار نمادین انجام داده اند.

عیوضی در پایان تاکید می کند: پس از ماه ها تعدیل متناسب در اردیبهشت ماه مطرح شد اما این مدل کاربردی نتوانست رضایت بازنشستگان را جلب کند. 1400 مستمری بگیر منتظر اجرای تناسب باقی مانده بودند، سازمان باید به معیشت بازنشستگان خود توجه بیشتری کند. کارشناسان تامین اجتماعی که فرمول ها را محاسبه می کنند، دستمزد بازنشستگان را دست کم نگیرند و از این دستمزدهای ساده بگذرند.

لحظه افزایش 53 درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد
پیگیری های سازمان تامین اجتماعی حاکی از آمادگی کارکنان این سازمان برای پرداخت افزایش حقوق در ماه جاری است. حتی اگر مراحل اداری صدور تصمیمات تا پایان ماه به پایان نرسد، احتمالاً پرداخت ها انجام شده و تصمیمات قانونی جدید در مراحل بعدی صادر خواهد شد.

رئیس کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی تهران 4 خواسته مستمری بگیران را به قالیباف رئیس مجلس تشریح کرد.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه این مطالبات به صورت کتبی و حضوری به وی ابلاغ شده است و مستمری بگیران منتظر پاسخ دکتر کلیباف و اقدامات جهادی هستند، گفت: دیوان عالی کار وارد 41 قانون کار نشده است. در ماده 41 قانون تورمی که بانک مرکزی یا مرکز آمار اعلام می کند 46.31 درصد و افزایش آن 27.21 درصد است. از آنجایی که مجلس مسئول قانون است، رئیس مجلس باید تخلف از قانون را به دولت گوشزد کند و پیگیری کند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران دومین درخواست مستمری بگیران را اینگونه تشریح کرد: در خصوص هزینه های درمانی مستمری بگیران تامین اجتماعی متاسفانه حدود 500 قلم دارو نیز از پوشش بیمه ای خارج شده است و همچنین مبلغ 4200 تومان. این دارو حذف شده و قیمت آن چندین برابر شده است که درخواست می کنیم با آن برخورد کنیم.

وی بدهی جاری دولت را سومین مطالبه برشمرد و گفت: بدهی دولت تنها در سال جاری بالغ بر 214 هزار میلیارد تومان است که لیست مصوب آن طی نامه ای در اختیار رئیس مجلس قرار گرفت.

رئیس کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی استان تهران گفت: ارزش مطالبات سازمان بیمه اجتماعی کاهش چشمگیری داشته است، به عنوان مثال در سال 1391 مطالبات این سازمان از دولت 63 همات (هزار میلیارد تومان) بوده است که اگر به دلار تبدیل شود، 18 میلیارد دلار می شود، اما در سال 1400 مطالبات سازمان از دولت، 464 همات (هزار میلیارد تومان) است، اگر آن را به دلار تبدیل کنیم، 17.61 میلیارد دلار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید