اعتراض ترک ها به اعتراضات خیابانی؛ معترضان قبوض برق خود را آتش زدند

اعتراض ترک ها به اعتراضات خیابانی؛  معترضان قبوض برق خود را آتش زدند

روز جدید : جمعی از ساکنان آنکارا پایتخت ترکیه روز چهارشنبه در اعتراض به گرانی و آتش زدن قبوض برق خود تجمع کردند.

نرخ تورم رسمی ترکیه در ژانویه گذشته به 48.7 درصد رسید که بالاترین سطح در 20 سال گذشته است. با وجود افزایش چشمگیر قیمت کالاها و خدمات مختلف، امروز نگران کننده ترین موضوع برای مردم ترکیه افزایش قیمت برق است.

تعرفه برق در ابتدای دی ماه گذشته به تدریج بین 52 تا 127 درصد بر اساس نرخ مصرف افزایش یافت. داندو آیسلر، معترض 61 ساله ای در این باره گفت: «اگرچه دمای هوا در شب به 10 درجه سانتیگراد منفی می رسد، من مجبورم بخاری اتاق خواب را خاموش کنم و بخوابم تا نتوانم قبض برق خود را پرداخت کنم. آنکارا .

مهماندار توضیح می‌دهد: «اگرچه فقط شب‌ها آشپزخانه و اتاق نشیمن را گرم می‌کنیم و خود را در پتو می‌پیچیم، اما من و همسرم ماهیانه 2400 پوند (154 یورو) قبض برق داریم.

افزایش هزینه های انرژی نیز به یک مشکل بزرگ تجاری تبدیل شده است. برخی از تجار برای توجیه افزایش قیمت کالاها و خدمات خود، قبض برق خود را پشت شیشه می گذارند. برخی از رستوران ها و بارها نیز اعلام کرده اند که هزینه های انرژی را برای استفاده از وسایل گرمایشی خارجی در فاکتورهای خود لحاظ می کنند.

هاجر فوگو، بنیانگذار شبکه غیردولتی فقر شدید، می گوید: «این افزایش بی سابقه قیمت ها که از سال 2002 بی سابقه بوده است، همه اقشار جامعه را فقیر کرده است. “بسیاری از خانواده ها هزینه های خود را برای غذا به شدت کاهش داده اند و تخم مرغ، پنیر یا زیتون، یک صبحانه سنتی ترکی، به یک کالای لوکس تبدیل شده است.

وی افزود: اجاره بها دو یا سه برابر شده است و حتی خانواده های طبقه متوسط ​​مجبور به نقل مکان به محله های دور از مرکز شهر و کاهش متراژ خانه های خود شده است.

لیر ترکیه 44 درصد از ارزش خود را در سال 2021 در نتیجه استراتژی جدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای تولید کالاهای ارزان تر و توسعه صادرات از دست داد. وی همچنین از بانک مرکزی ترکیه خواست تا علیرغم افزایش روندهای اقتصادی جهانی با افزایش تورم، نرخ بهره را برای تشویق سرمایه گذاری کاهش دهد. بانک مرکزی ترکیه نیز نرخ بهره را با 500 درصد کاهش به 14 درصد رساند.

اگرچه اردوغان با افزایش 50 درصدی حداقل دستمزد به دنبال افزایش قدرت خرید عمومی است، اما جهش قیمت برخی کالاها و خدمات از جمله انرژی مانع از کاهش فشار تورم بر اقشار مختلف مردم ترکیه شده است.

اردوغان اما اخیرا به مردم وعده داده بود که به زودی با برکناری رئیس مرکز آمار کشور به دلیل اعلام افزایش تورم، روند کاهشی قیمت ها آغاز خواهد شد. با این حال، مخالفان سیاسی و اقتصاددانان منتقد او نسبت به اجرای وعده بدبین هستند و اعتراضات مردمی در سراسر کشور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید