اعتراض روسیه و اصرار مداوم اوکراین بر انکار اختیارات مسکو در سازمان ملل

زلینسکی خواستار سلب اختیارات مسکو در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل شد و روسیه گفت که تبلیغات کی یف شرایط را برای “بازاریابی شوم” برای ادامه جریان تسلیحات به نیروهای اوکراینی ایجاد می کند.

ایالات متحده روسیه را متهم کرده است که بخشی از استراتژی “تسلیم کردن” اوکراین است و می گوید که نمی تواند از مسئولیت فرار کند.

اما نماینده چین از اروپایی‌ها خواست تا در مورد درس‌های جنگ سرد و ذهنیت پایدار آن فکر کنند و گفت که جریان تسلیحات به اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد.

سخنگوی آلبانیایی شورای امنیت سازمان ملل گفت که اوکراین خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با حملات اخیر روسیه از جمله به یک مرکز خرید در کرمانچوک شده است.

به گزارش ایرنا، یک فرماندار اوکراین روز دوشنبه گفت: دو موشک روسی روز دوشنبه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمانچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد که بر اثر آن 11 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.

دیمیتری لونین فرماندار منطقه گفت: حمله موشکی روسیه دست کم 11 کشته و 50 زخمی بر جای گذاشت.

ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز گفت که در جریان حمله موشکی حداقل 1000 نفر در مرکز خرید حضور داشتند و این انفجار باعث آتش سوزی بزرگی شد.

این حمله با واکنش کشورهای غربی مواجه شد. رهبران گروه هفت که در نشست سالانه خود در جنوب آلمان گرد هم آمده بودند، حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمانچوک اوکراین را محکوم کردند.


معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد آخرین وضعیت اوکراین صحبت کرد

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: دوازده هفته پس از آغاز جنگ در اوکراین، تعداد بی شماری از غیرنظامیان اوکراینی در حملات بی رویه در شهرها و شهرک ها کشته شده اند. آنها همچنان تا حد زمین نابود می شوند و بسیاری از زمین های قابل کشت کشور به طرز وحشتناکی در اثر گلوله باران ویران شده است و هیچ نشانه ای از محو شدن این درگیری هولناک که منبع بی ثباتی در اروپا است وجود ندارد.

وی با اشاره به حمله موشکی به یک مرکز خرید در اوکراین که منجر به کشته شدن 18 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر شد، گفت: این حادثه که نیاز به بررسی دارد و آخرین مورد از موج حملات هوایی و موشکی در کیف است. چرنیگوف، اودسا، نیکولایف، خارکف و شهرهای دیگر از خط مقدم دور هستند.

دی کارلو افزود: در حال حاضر شدیدترین درگیری ها در شهرهای سیورودودسک، لیسیچانسک و اسلاویانسک در دونباس و اطراف آن در جریان است. درگیری های شدیدی در اطراف شهرهای خارکف و خرسون گزارش شده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر تا 26 ژوئن 10631 تلفات غیرنظامی را در اوکراین ثبت کرد که 4731 کشته و 5900 زخمی بودند.

او گفت: امروز اوکراین با بزرگترین بحران مهاجرت در جهان مواجه است. از آغاز تهاجم روسیه، بیش از یک چهارم جمعیت این کشور یا 12 میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

وی گفت: «بیش از 7.1 میلیون نفر در اوکراین آواره شده اند. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تخمین می زند که بیش از 5.2 میلیون پناهنده اوکراینی در اروپا وجود دارد. بیش از 3.5 میلیون پناهنده اوکراینی برای طرح های حمایتی یا حفاظتی موقت در اروپا ثبت نام کرده اند.

دی کارلو گفت: به نام اوکراین، روسیه و کل جهان، چرخه مرگ، ویرانی، آوارگی و ویرانی باید متوقف شود.


زلینسکی خواستار سلب اختیارات مسکو در سازمان ملل شد

ولادیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز که در این نشست ویدیویی شرکت کرده بود، از سازمان ملل خواست تا از محل حمله موشکی به یک مرکز خرید در مرکز کرمانشاه بازدید کند.

من پیشنهاد می‌کنم که سازمان ملل یک نماینده ویژه، یا دبیر کل سازمان ملل یا یک کمیسیون کامل را به محل این اقدام تروریستی بفرستد تا اطلاعات مستقلی به دست آورد و بداند که این در واقع یک حمله موشکی روسیه است. “، او گفت.

زلنسکی همچنین از سازمان ملل خواست تا روسیه را از اختیاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت سلب کند.

وی گفت: من از شما می خواهم که از اختیارات هیئت دولت تروریستی روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل صرف نظر کنید. روسیه حق ماندن در شورای امنیت سازمان ملل را ندارد. این راه آنقدرها هم که دیگران فکر می کنند سخت نیست و فقط باید اراده سیاسی نشان داد.


اعتراض روسیه به حضور اوکراین بدون مشورت قبلی و “بازاریابی شوم” اوکراین

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد به حضور ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین بدون مشورت قبلی اعتراض کرد.

نماینده روسیه با تصمیم آلبانی برای دعوت از ولادیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین “بدون مشورت قبلی” و بدون حضور فیزیکی او در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت اوکراین و “استانداردهای دوگانه” مخالف است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: «اوکراین به «جبهه اطلاعاتی» بیشتر از جبهه شرقی خود اهمیت می دهد.

نماینده روسیه افزود که تبلیغات کیف شرایط را برای “بازاریابی شوم” برای ادامه جریان تسلیحات به نیروهای اوکراینی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد که شورای امنیت نباید کمپینی برای رئیس جمهور اوکراین برای دریافت تسلیحات بیشتر از شرکت کنندگان در نشست ناتو باشد.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که نشان دادن سربازان روسی به عنوان “متجاوزان و دزدان” همچنان ادامه دارد.

وی به نزدیکی مرکز خرید به انبارهای تسلیحاتی آمریکا و سیار اشاره کرد و گفت: اگر این مرکز به طور مستقیم مورد اصابت قرار می گرفت، هیچکس زنده نمی ماند.

سفیر روسیه در سازمان ملل روز گذشته در واکنش به اتهامات حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین گفت: این اتهامات تکرار حوادث تحریک آمیز در شهر بوچا است.

پولیانسکی گفت: «اما در حال حاضر تناقضات بسیار آشکاری وجود دارد. این دقیقاً همان کاری است که رژیم کی یف باید انجام دهد تا تمرکز خود را بر اوکراین پیش از نشست ناتو حفظ کند و اتهامات مربوط به حوادث بخارست را تکرار کند.


ایالات متحده آمریکا: حمله به مرکز خرید برای ارسال

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: «حمله به مرکز خرید یک «استثنا» نبود، بلکه بخشی از یک استراتژی «فرع» بود.

او مدعی است: “هیچکس فریب تلاش روسیه برای سلب مسئولیت و سرزنش دیگران را نمی خورد.”

او با استناد به شواهدی مبنی بر افزایش جنایات جنگی در اوکراین از همه خواست تا “حقیقت کامل” را در مورد این جنگ انتخابی بگویند.

نماینده آمریکا تأکید کرد که «هر دو طرف» در اینجا در خطر نیستند و باید عدالت برقرار شود.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل که در غیاب لیندا توماس گرینفیلد مبتلا به ولیعهد در این نشست شرکت کرده بود، گفت: روسیه نمی تواند از مسئولیت حمله به مرکز کرمانچوک فرار کند.


چین: جریان تسلیحات به اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه صلح را به ارمغان نخواهد آورد

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست اعلام کرد که وی به همراه سایر کشورهای صلح جو خواستار آتش بس سراسری در اوکراین شده و خاطرنشان کرد که درگیری در مسیر اشتباهی پیش می رود.

نماینده چین با تاکید بر اینکه گفت و گو تنها راه پیش رو است، خاطرنشان کرد که جریان تسلیحات به اوکراین و تحریم ها علیه روسیه نمی تواند صلح را به ارمغان بیاورد.

چین از اروپایی‌ها خواسته است تا در مورد درس‌های جنگ سرد و ذهنیت پایدار آن هم‌اکنون فکر کنند.

چین همچنین ناتو را تا حدی مسئول درگیری در اوکراین دانسته و تاکید کرده است که نباید اجازه داد تنش‌ها و ناامنی‌هایی که اکنون مشخصه اروپاست، به آسیا هم سرایت کند.

کشورهای غربی می گویند که نیروهای روسیه در اواخر ماه مارس صدها غیرنظامی را نیز هنگام عقب نشینی از بوچا و سایر بخش های کیف کشتند. ادعایی که روسیه همیشه آن را رد کرده است.

رسانه‌های غربی عکس‌هایی از اجساد در خیابان‌ها منتشر کرده‌اند که برخی ادعا می‌کنند مسکو با دستان بسته این کار را انجام داده است. برخی از کشورهای بزرگ سعی کرده اند آنچه را که روسیه نسل کشی نامیده است، نسل کشی بدانند، اما تنها چند کشور کوچک از جمله لتونی و استونی آن را نسل کشی نامیده اند.

رئیس جمهور روسیه در 21 فوریه استقلال جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت و از بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه (26 مارس)، او آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد.

درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدامات روسیه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید