اعتراض وکیل پدر و مادر دم مهرجویی و همسرش؛ نظریه نهایی پزشکی قانونی مبهم بود اما کیفرخواست تشکیل شد!

اعتراض وکیل پدر و مادر دم مهرجویی و همسرش؛  نظریه نهایی پزشکی قانونی مبهم بود اما کیفرخواست تشکیل شد!

وکیل دختر داریوش مهرجویی گفت: با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی در خصوص قتل «داریوش مهرجویی» و همسرش «وحیده محمدی فر» دارای ابهاماتی بود، کیفرخواست متهم دیروز صادر شد.

منوش منوچهری وکیل مونا دختر داریوش مهرجویی گفت: از طریق رسانه ها متوجه این موضوع شدیم. در حالی که تحقیقات در دادسرا همچنان ادامه دارد. با توجه به ابهامات موجود در پرونده، در برخی موارد درخواست رسیدگی کرده بودیم و تا پایان تحقیقات و رسیدگی به اعتراض به نظریه پزشکی قانونی، همچنان امکان تنظیم کیفرخواست وجود نداشت.

به گزارش اعتماد، 28 آذرماه گذشته کیفرخواست قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر صادر شد اما منوچهری وکیل مونا دختر داریوش مرجویی از ابهامات احتمالی کیفرخواست می گوید. : با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی دارای شبهاتی است اما دیروز متهمان تفهیم اتهام شدند.»

وی در پاسخ به اینکه پرونده چگونه پیش می رود، گفت: 28 آذرماه از طریق رسانه ها از کیفرخواست متهمان مطلع شدیم. در حالی که تحقیقات در دادسرا همچنان ادامه دارد. همچنین با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی نیز با ابهاماتی مواجه بود، کیفرخواست به صورت احتمالی و غیر قطعی صادر شد. لذا با توجه به موارد احتمالی اعتراض و همچنین به دلیل وجود ابهامات در پرونده، درخواست رسیدگی در برخی موارد را داشتیم و تا زمان تکمیل تحقیقات و رسیدگی به ایراد نظریه پزشکی قانونی، باز هم امکان رسیدگی غیرممکن به نظر می رسید. کیفرخواست تنظیم کنید این نکته را نیز باید متذکر شوم که با توجه به عدم وجود انگیزه مؤثر برای این جنایت از سوی متهم، تحقیقات بیشتری برای شناسایی معاونان و سرکردگان یا همدستان احتمالی جنایت و یا آگاهی از انگیزه واقعی این متهمان و اعتراض ما به پزشکی قانونی لازم است. نظریه و درخواست «به نتیجه رسیدگی به دو لایحه و حتی اعتراض وکلای متهمان به آخرین نظریه پزشکی قانونی هنوز رسیدگی نشده است».

منوش منوچهری ادامه می دهد: حتی درخواست بررسی خطوط تلفن و دوربین و مشاهده پاسخ این سوالات از سوی بنده مطرح شد که متاسفانه سرعت عمل ملاک عمل دادسرا قرار گرفت و در جریان صدور حکم قرار گرفتیم. کیفرخواست دیروز از طریق رسانه ها امیدواریم دادگاه کیفری پرونده را برای تکمیل تحقیقات به دادسرا بازگرداند و این ابهامات برطرف شود.»

علیرغم ابهاماتی که منوچهری وکیل پدر و مادر مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر 28 آذرماه گذشته در سایت اعتماد مطرح کرد، حسین فضلی هرکندی، رئیس قاضی استان البرز در خصوص نحوه قتل مهرجویی و همسرانش و همچنین صدور حکم صادر کرد. کیفرخواستی اعلام کرد: در پی قتل مرحوم مهرجویی و همسرش، کیفرخواست چهار متهم پرونده صادر و برای محاکمه به دادگاه کیفری استان البرز ارجاع شد. بیست و دوم مهرماه سال جاری گزارش کشف جسد مرحوم مهرجویی و همسرش خانم محمدی فر با توجه به ماهیت جنایت و همچنین نقش و جایگاه مرحوم مهرجویی در سینمای کشور از همان دقایق اولیه وقوع جنایت، دادستان و بازپرس ویژه قتل های دادسرا فردیس به همراه کارآگاهان پلیس آگاهی و تیم بررسی صحنه جنایت در محل پیدا شدن جسد که ویلای مسکونی بود. مرحوم مهرجوی و خانواده اش، محل جنایت را بررسی و ردیابی، شواهد و نشانه های جنایت را جمع آوری کردند. رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی در سوم مهرماه دستور داد تا قاتل یا قاتلان در اسرع وقت با استفاده از تمامی ابزارها شناسایی و پرونده آنها به سرعت و به طور کامل بررسی و منجر به صدور حکم شود. به دستور رئیس قوه قضائیه کارگروه ویژه ای با مسئولیت رئیس قاضی استان البرز تشکیل شد.

هاریکندی در ادامه اظهار داشت: نحوه قتل و کیفیت ورود متهم یا متهم نشان می دهد که وی از شهر و محل سکونت قربانیان آگاهی کامل داشته است. در نهایت متهمان شناسایی و بازداشت شدند، اما با توجه به ماهیت جنایت و نحوه ارتکاب، تحقیقات برای تکمیل تحقیقات و جمع آوری مدارک تکمیلی و صحت اظهارات و اعترافات متهم ادامه یافت. متهم . به منظور حفظ حقوق متهمان و با رعایت موازین قانونی با مساعدت کانون وکلا برای هر یک از متهمان به تفکیک وکیل معرفی شد. پرونده شخصی نیز با حضور مددکار اجتماعی و روانشناس برای تمامی متهمان تشکیل شد. با تکمیل مقدمات قانونی، در جریان بازسازی صحنه قتل و بازجویی و تحقیقات از متهم در اداره اطلاعات، زندان و بازپرسی پلیس آگاهی، ملاقات حضوری بین متهمان جهت بررسی، مقایسه و تایید ادله و مدارک اظهارات با سایر شواهد جرم در حضور وکلای خود و اد. اولیای دم پرونده توسط بازپرس بازداشت شدند. در نهایت بازپرس پرونده پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی، قرار محاکمه صادر و متعاقباً در کمتر از دو ماه از زمان وقوع قتل، کیفرخواست لازم از سوی دادستان فردیس صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان البرز ارسال شد. به اتهامات متهم رسیدگی شود. انجام شده.”

وی درباره کیفرخواست صادره توضیح داد: با توجه به محتویات پرونده که شامل اظهارات متهمان و اظهارات مطلعین بود، با توجه به کیفرخواست صادره، مشخص شد که چهار متهم پرونده با حضور در منزل وارد منزل شدند. انگیزه اصلی و اولیه انتقام از دشمنی و اختلافات شخصی و همچنین دزدی مردگان مورد احترام قرار می گیرند. متهم دو بار وارد ویلای متوفی مهرجویی شد که اولین بار در تاریخ شانزدهم مهرماه پس از ورود به محوطه ویلا، به دلیل بسته بودن درهای ساختمان و اطلاع همسر آقای مهرجویی از حضور آنان، به ویلا پرداختند. از محل متواری شد محمدی فر موضوع را در فضای مجازی منتشر کرد اما آن را به پلیس گزارش نکرد و شکایتی نکرد. با توجه به اینکه این افراد شناخت کافی از شهرک و محیط ویلا دارند، این بار به راحتی با چاقو از درب دیگر و کنار آشپزخانه وارد ساختمان اصلی ویلا شدند و با دیدن آن ها مرحوم محمدی فر از آنجا رفت. پناه بردن به اتاق خواب دختری سی و مرحوم مهرجوی نیز با دو نفر از آنها درگیر شدند و در جریان این درگیری با ضربات متعدد چاقو به شهادت رسید.

با توجه به اظهارات متهمان و بازسازی صحنه و بررسی مستندات، دو متهم دیگر به دنبال خانم محمدی فر وارد اتاق خواب شدند و لباس های وی را طلب کردند و مرحوم محمدی فر نیز لباس های همراه خود از قبیل دستبند و النگو را در اختیار آنها قرار داد. بر اساس اظهارات متهم، این دو نفر قصد کشتن خانم محمدی فر را نداشتند، اما در این بین با ورود متهم دیگر به اتاق که همان فردی بود که پس از تحریک و تهدید مهرجویی را با چاقو به قتل رساند. آنها را بکشند، یکی از آنها خانم محمدی فر را با چاقو زد و سپس همان تحریک کننده که نقش طراح و رهبر متهمان را بازی می کرد، آخرین ضربه را با چاقو به خانم محمدی فر زد.

متهمان پس از این قتل به دنبال اشیاء قیمتی دیگر بودند و دو گوشی تلفن همراه را از اتاق دیگری به سرقت بردند و سپس به ساختمان دیگری در محوطه ویلا رفتند و در آنجا چیز ارزشمند دیگری پیدا نکردند و از همان راه بازگشتند. اقلام مسروقه در اختیار یکی از متهمان ساکن خارج از شهر قرار گرفت. وی تصریح کرد: با توجه به این یافته ها و پزشکی قانونی و کیفرخواست، قاتل هر دو یک نفر است و نقش سایر متهمان به کمک به قتل یا شروع به قتل خلاصه می شود. البته همه آنها به اتهامات دیگری مانند دست داشتن در سرقت مسلحانه متهم هستند.

رئیس قاضی استان البرز از کشف اسلحه و اموال مسروقه خبر داد: سه نفر از متهمان از جمله قاتل اصلی که در اولین روزهای پس از ارتکاب جنایت دستگیر شدند، ابتدا منکر موضوع شدند و به حضور نفر چهارم اشاره ای نکردند. شخص به این امید که اگر چاقوی قتل و اموال مسروقه قربانیان کشف نشد، هیچ مدرکی علیه آنها یافت نشود. بنابراین پس از دستگیری نفر چهارم و کشف چاقو و اجناس مسروقه، مشکل اصلی و انگیزه فاش می شود. یکی از اسنادی که به روشن شدن این پرونده کمک کرد، محتویات گوشی تلفن همراه خانم محمدی فر بود که توسط متهمان کشف شد. در پی کشف گوشی سرقتی متعلق به خانم محمدی فر، پیش نویس پیامک ارسال نشده وی به دخترش کشف شد که حاوی مشخصات متهم و قاتل اصلی بود و دخترش را از ورود قاتل به خانه مطلع می کرد. بنا به شهادت دو نفر از متهمان که از قبل متوفی را می‌شناختند، با توجه به سفرهای خارجی متوفی از جمله سفر اخیرشان به فرانسه، تصورشان این بود که اشیای قیمتی مانند ارز و طلا را در خانه نگهداری کنند. در نتیجه با تشویق دو نفر دیگر و با این قول که با این سرقت زندگی آنها تغییر کرده و دیگر نیازی به کار ندارند، آنها را با خود می برند. دو متهم دیگر پرونده علاوه بر انگیزه مالی، قبلاً با مرحوم مهرجویی و همسرش خصومت شخصی داشتند به گونه ای که یکی از متهمان به رابطه پرخاشگرانه مرحوم مهرجویی با وی و یا متهم دیگر به رابطه خود اشاره کرد. اخراج از شهرک به دستور آقای مهرجویی و اتهام سرقت به دلیل یکی از انگیزه های قتل».