اعتراف آقای ستاره: روزی که پرسپولیسی شدم به استقلال رفتم.

اعتراف آقای ستاره: روزی که پرسپولیسی شدم به استقلال رفتم.

با پایان لیگ برتر نروژ، سوشا مکانی این روزها به تنهایی در این کشور تمرین می کند تا برای فصل جدید آماده شود. البته دروازه بان ایرانی تیم میوندلن فصل سختی را در لیگ برتر کشور پشت سر گذاشت و در نهایت تیمش به لیگ دسته اول سقوط کرد. اما مکانی برای 2 فصل دیگر با M und ndalen قرارداد دارد و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد در این تیم می ماند. این در حالی است که سوشا قصد بازگشت به فوتبال ایران را ندارد.

این روزها با فوتبال نروژ چه وضعیتی داری؟

در حال حاضر تمرینات فردی را دنبال می کنم تا برای تمرینات قبل از فصل آماده شوم. چه بخواهم در میوندلن بمانم و چه بروم، باید در شرایط بدنی خوبی باشم. تقویم لیگ های نروژ مانند روسیه، سوئد، فنلاند و … به گونه ای است که با شروع فصل زمستان مسابقات لیگ به پایان می رسد چرا که فصل زمستان شرایطی را برای برگزاری مسابقات فوتبال فراهم نمی کند.

چرا تیم شما به لیگ دسته اول راه یافت؟

سه سال پیش با کمک من این تیم به لیگ برتر نروژ صعود کرد و امسال بهترین دروازه بان «ابسولیگا» شدم. تیم ما دو فصل پیش که تیم را در پلی آف نگه داشتیم در آستانه سقوط قرار داشت و با آمار و تعداد سیوهای این فصل برای تیم نروژی انتخاب شدم. قرار شد تیم ما در لیگ برتر در مرحله پلی آف بماند اما عملکرد شخصی من خیلی خوب بود. فصل گذشته اما باشگاه 4 یا 5 بازیکن را فروخت و بازیکنان 18 و 19 ساله را جایگزین آنها کرد که ریسک بزرگی بود. این ریسک جواب نداد و در نهایت سقوط کردیم. یک نکته جالب هم باید بگویم. در پایان فصل، تعداد گل های تیم کشورمان با تعداد گل های تیم سوم جدول راه یافته به لیگ اروپا برابری کرد. مشکل ام وند نالن گل نخوردن بود چون تیم ما حتی نتوانست موقعیت گلزنی ایجاد کند.

مثل اینکه با سرمربی تیم اختلاف داشتید؟

بله، مشکلاتی بین من و مربی وجود داشت که 6 بازی آخر فصل را انجام ندادم. 53 بازی بدون وقفه برای M und ndalen انجام دادم اما در آن 6 بازی بازی نکردم و در جاهایی با سرمربی بحث فنی داشتم. به او گفتم مدافعانی را که با آنها هماهنگ کردم فروختی و از 18 ساله ها در پست استفاده کردی و توقع داشتی معجزه کنم. در نهایت تصمیم گرفت از من استفاده نکند، اما اگر در 6 بازی اخیر بازی می کردم، حداقل شانس صعود به پلی آف و ماندن در لیگ برتر را داشتیم، هرچند تیم واقعاً از نظر فنی سخت بود.

چند فصل دیگر با میوندلن قرارداد داری؟

من برای 2 فصل دیگر قرارداد دارم.

می مانی

من با همان مربی ای که چند روز پیش با او مشکل داشتم جلسه داشتم. همان مربی که از من جدا شد در این دیدار گفت تو بهترین دروازه بان لیگ هستی و ما به تو نیاز داریم. از من خواست که بمانم. با وجود اینکه قرارداد دارم، پیشنهادهای خوبی از لیگ برتر دریافت کردم و دست من نیست که از M ondendalen جدا شوم. نمی دانم به خاطر صحبت های مربی به من اجازه می دهند که بروم یا نه.

در قراردادتان بند معافیت ندارید؟

خیر

پس فصل بعد هم برای همین تیم بازی می کنی؟

اگر اتفاق عجیبی نیفتد، من می مانم. البته تیمی که داریم برای صعود در لیگ برتر نروژ خیلی خوب است و قطعا می توانیم با این تیم صعود کنیم.

آیا از لیگ برتر ایران پیشنهاد دارید؟

چند نفر با من صحبت کرده اند اما تصمیمی برای بازگشت به فوتبال ایران ندارم مگر اینکه در جایگاه ویژه ای قرار بگیرم. مثل سالی که مصدوم شدم و بعد از مصدومیت نیاز به بازی داشتم و به نفت مسجد سلیمان آمدم. وقتی بازیکنی در فوتبال ایران به استقلال و پرسپولیس یا تیم ملی می رسد، دیگر آمادگی روحی و روانی برای بازگشت ندارد. به نظرم حضور در تیمی غیر از استقلال و پرسپولیس یک گام به عقب است. من هرگز برای پول فوتبال بازی نکرده ام، می خواهم بگویم مسائل مالی برایم در اولویت نبوده است. من هنوز در فوتبال نروژ جایگاه خوبی دارم. به جرات می توانم بگویم در لیگ برتر ایران تنها 10 درصد بازیکنان می توانند به فوتبال نروژ راه پیدا کنند.

چند ماه پیش به یکباره اعلام کردید طرفدار استقلال هستید و همین موضوع زمینه های عجیبی را برای شما ایجاد کرده است. این چیزی است که شما در مورد آن صحبت می کنید

من از ابتدا استقلالی بودم و اگر شرایط برایم فراهم بود قطعا استقلال را برای بازی انتخاب می کردم. دوست دارم صادق باشم و دنبال علایق خاصی نیستم.

اگر استقلالی بودی پس چرا پیراهن پرسپولیس را پوشیدی؟

همان روزی که با پرسپولیس قرارداد بستم به دفتر باشگاه استقلال رفتم و آنها برای امضای قرارداد جلوی من گذاشتند اما به دلیل مشکلاتی ترجیح دادم آن را امضا نکنم چون این قرارداد شماره بند داشت و من داشتم برای جواب دادن به بعضی چیزها شاید اگر بیشتر با من صحبت می کردند و بیشتر متقاعدم می کردند این قرارداد را امضا می کردم. حتی از امیر گله وانی ضمانت داشتم که گلزن اول استقلال باشم.

در این سال ها با حواشی مختلفی در فوتبال مواجه شده اید. علتش چه بود؟

بازیکن بزرگ یا بازیکنی که در پرسپولیس، استقلال یا تیم ملی باشد همیشه می تواند با حواشی بزرگی مواجه شود. اگر بازیکن کوچک باشد در حاشیه ها و رویدادهای بزرگ شرکت نمی کند.

مثلاً بهتر است مثال بزنیم. چرا فوتبالیستی مثل وحید امیری حاشیه ساز نیست؟

روزی که وحید امیری به نفت تهران آمد، نمی دانست چطور باید عبور کند و حتی این را به او می گویم. الان هیچ شرایطی وجود نداشت.

اما حتی پس از صعود به پرسپولیس و تیم ملی، هرگز گرفتار اتفاقات عجیب و غریب نشد. آیا شما آن را قبول دارید؟

وحید امیری نمونه صد است. الان به فکر بازیکنان استقلال، پرسپولیس یا تیم ملی باشید. آیا همه آنها بدون مرز هستند؟ بسیاری از عوامل دیگر مانند چهره افراد می توانند بر این مشکلات تأثیر بگذارند. برخی از مردم برای پیرامون به دنیا آمده اند. بعضی ها برای پیشرفت دست به هر کاری می زنند که ممکن است من انجام ندهم.

قبول دارید که شما هم مقصر برخی از حواشی هستید؟

هیچ کس نمی تواند بگوید من کامل هستم و اشتباه نمی کنم. شاید من لباسی را که 10 سال پیش پوشیده بودم نمی پوشم یا فکری که 10 سال پیش داشتم را ندارم. البته در اروپا محدودیتی برای افراد وجود ندارد. اگر یک نوجوان 16 ساله بخواهد چیزی را امتحان کند اما اجازه آن را نداشته باشد، قطعاً می تواند مشکلات دیگری برای او ایجاد کند.

همیشه گله داشتی که در تیم ملی خوب کار نکردی. آیا شما بیشتر در مورد آن صحبت می کنید؟

نظر من این است که هیچ وقت به من فرصت خوبی ندادند. اگر به من فرصت می دادند و من استفاده نمی کردم چیزی نمی گفتم. در این سال ها همه دروازه بان ها به جز من این فرصت را پیدا کردند. به یاد دارم زمانی که افشین گاتبی در تیم ملی حضور داشت، مربی دروازه بان های هلندی بود. به من گفت تو بهترین استعداد دروازه بانی ایران هستی. اگر در 20 سالگی شانس خوبی داشتم الان در موقعیت ایده آلی قرار می گرفتم. من باید 100 بازی ملی انجام می دادم.

می خواهی روزی در استقلال بازی کنی؟

این یک رویا برای نوجوانان 16 ساله است. دوست دارم این تجربیاتی را که در این سال ها به دست آورده ام با آرامش و لبخند با استقلال به اشتراک بگذارم. دوست دارم برای این تیم بازی کنم اما حتی اگر این اتفاق نیفتد، همیشه خودم را یک هوادار معمولی این تیم می دانم. من هرگز برای منافع شخصی از استقلال حمایت نکرده ام. این را هم بگویم که قبل از اینکه استقلال با رشید مظاهری مذاکره کند و این بازیکن را جذب کند، پیشنهادی از این تیم داشتم و سرمربی آن آقای مجیدی بود. البته شرایط رفتن به استقلال را نداشتم.

به نظر شما بهترین دروازه بان حال حاضر برای حضور در دروازه تیم ملی چه کسی است؟

فکر می کنم شایسته حضور در دروازه تیم ملی هستم. می‌خواهم یک متخصص در مورد دروازه‌بان‌ها بیاورم و عملکردم را از نظر آمار، تعداد سیو و غیره بررسی کنم. در طول چند سال گذشته. البته در برخی از کشورها به سایت ها یا صفحاتی برای افزایش تعداد بازیکنان پول پرداخت می شود، اما در فوتبال نروژ این موارد وجود ندارد. اقتصاد نروژ قوی است و روزنامه نگاران حتی ممکن است درآمد بهتری نسبت به فوتبالیست ها داشته باشند. شما نمی توانید اینجا پول پرداخت کنید و آمار جعلی بخرید.

تو این فصل در یک بازی 7 گل زدی و متهم به تبانی شدی. درست است، واقعی؟

من متهم به تبانی نبودم. اگر چنین است، چرا هیچ اتفاقی برای من نیفتاد و در تیمم ماندم؟ این داستان ها توسط افرادی ایجاد شده است که متنی را به گوگل ارسال کرده و ترجمه همان متن را در برخی رسانه ها توزیع کرده اند.

شما اکنون 35 ساله هستید. چند ساله میخوای بازی کنی؟

می خواهم تا 45 سالگی بازی کنم، به شرطی که اتفاق عجیبی برایم نیفتد. تا زمانی که احساس کنم به عنوان یک جوان 18 ساله تمرین می کنم، قطعا بازی خواهم کرد. من زندگی سالمی دارم و طرفدار چیز خاصی نیستم و همیشه به عنوان یک بازیکن حرفه ای همه چیز را تماشا می کنم. من حتی آماده رقابت با بهترین گلزنان لیگ برتر انگلیس هستم.

دیدگاهتان را بنویسید