اعتراف سازمان محیط زیست اعتراف می کند! / توله سگ سوم هم در خطر است

اعتراف سازمان محیط زیست اعتراف می کند!  / توله سگ سوم هم در خطر است

روز جدید معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ضمن اذعان به اشتباه در پرورش توله یوزپلنگ گفت: بسیاری از دامپزشکان معتقدند که انتقال توله یوزپلنگ به تهران اشتباه بوده است زیرا ویروس طاعون و عفونت در سگ ها و گربه ها وجود دارد. پایتخت. “

حسن اکبری در گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به اشتباهاتی که در روند پرورش و جابجایی توله ها صورت گرفت، گفت: ما تجربه ای در زمینه به دنیا آوردن یوزپلنگ و اسارت نگه داشتن آنها نداشتیم و دامپزشکان نیز مرتکب اشتباه شدند. نگهدار یوزپلنگ نداشتیم چون انتظار سزارین نمی رفت.

وی ادامه داد: انتقادات به دور بودن سایت تکثیر یوزپلنگ درست است و مکان یابی مرکز تکثیر یوز در اسارت از ابتدا اشتباه بوده است برای حفاظت از زیستگاه روی پرورش در اسارت تمرکز کردیم.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به تهدید سومین یوزپلنگ گفت: انتقال توله های یوزپلنگ به تهران پس از رایزنی با دامپزشکان صورت گرفت، اما کم نیستند محیط بانان و دامپزشکانی که معتقد به انتقال توله های یوزپلنگ در تهران هستند. اشتباه کردند زیرا پایتخت آلوده است و یک “ویروس طاعون” (بیماری تنفسی ویروسی که می تواند باعث آسیب مغزی شود) و سگ ها و گربه های زیادی دارد.

اکبری گفت: در مجموع اشتباهاتی بوده است که قبول داریم و باید با استفاده از ظرفیت های زیر برای جبران این اشتباهات اصلاح کنیم.

اکبری در خصوص علت تلف شدن یوزپلنگ دوم گفت: شیر مصرفی کیفیت خوبی ندارد و باعث تلف شدن یوز دوم شده است. متاسفانه شیر با کیفیتی برای این گونه در کشور نداریم و نمونه شیر خارجی توصیه شد. برخی معتقدند که این نوع شیر را نباید برای مدت طولانی استفاده کرد و باید با شیرهای خارجی دیگر جایگزین شود و همین امر منجر به از دست دادن توله دوم شده است.

وی ادامه داد: توله سوم نیز تحت تاثیر همان شیری که مصرف کرده، آسیب دیده و از دیروز تحت درمان است، اما خوشبختانه وضعیت بهتری دارد و امیدواریم زنده بماند.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: یوزپلنگ گونه خاصی است که دانش دامپزشکی کافی برای درمان این گونه در کشور نداریم، البته از دامپزشکان خارج از کشور کمک گرفتیم و مجبور شدیم در سال جاری به ایران سفر کنیم. اواسط هفته آینده و انجام کار معاینه و درمان و معالجه توله ها و مادرانشان اگر خدا بخواهد با آمدن آنها می توانیم مجموعه ای از تجربیات را به دامپزشکان ایرانی منتقل کنیم.

سه قلاده یوزپلنگ کوچک در 21 اردیبهشت امسال در پارک ملی خارتوران به دنیا آمدند تا یوزپلنگ آسیایی را پرورش دهند. در گذشته یک دامپزشک یوزپلنگ از مرگ یک توله سگ دیگر خبر داده بود

دیدگاهتان را بنویسید