اعتراف رابرت مالی به تداوم تمرکز ایالات متحده بر ناآرامی در ایران

رابرت مالی بدون اشاره به ناتوانی دولت بایدن در تصمیم گیری سیاسی برای بازگشت به برجام گفت: ایران علاقه ای به توافق ندارد و ما روی چیزهای دیگری تمرکز کرده ایم. اگر ایران همچنان به خواسته های غیرقابل قبول خود ادامه می دهد، چرا باید برجام احیا شود؟

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: قرار نیست در این مقطع بر توافق هسته ای تمرکز کنیم زیرا نمی توانیم به عقب برگردیم و بازی کنیم.

رابرت مالی در نشست گفتگوهای مدیترانه ای در رم گفت: سیاست واقعی آمریکا در قبال ایران جایی بین «دیپلماسی» و «طرح ب» است. سیاست سیاه و سفید وجود ندارد.

مالی پیشتر مدعی شده بود که توافق وین جزو اولویت های واشنگتن نیست و تمرکز این کشور بر آخرین تحولات ایران است. وی تصریح کرد: مذاکرات به بن بست رسیده و به بن بست رسیده است بنابراین دیگر محور ما نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران در دو ماه گذشته موضعی اتخاذ کرده که با بازگشت به توافق مغایر بوده است. او استدلال کرد: آنها مطالباتی را مطرح می کنند که ربطی به برجام ندارد.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در مورد ایران همچنین در گفتگو با فارین پالیسی مدعی شد: ایران بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است و دلیل آن این است که ما با همکاری بسیاری از کشورهای دیگر سعی کرده ایم که حقیقت آنچه در داخل ایران می گذرد را تضمین کنیم. جلوی چشم همه مشخص است.

وی تصریح کرد: ایران بیش از گذشته منزوی شده است و این به دلیل اطمینان ما به افشای حقیقت درباره آنچه در ایران می گذرد است.

در مورد برنامه هسته ای ایران، رابرت مالی، با تکرار ادعاهای معمول ایالات متحده، گفت که تهران به داشتن مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت بمب نزدیک است.

وی با بیان اینکه این کار زمان بر است، گفت: اما در عین حال مدعی شد که به مواد هسته ای کافی نزدیک شده اند که نگران کننده است.

پس از ماه‌ها رایزنی فشرده در وین، مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده است که اگر ایالات متحده آمریکا به‌عنوان ناقض برجام، خواسته‌ها و الزامات منطقی ایران برای ایجاد یک توافق پایدار و معتبر را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

اما دولت جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشارهای رژیم صهیونیستی، قدرت تصمیم گیری سیاسی برای بازگشت به توافق هسته ای را ندارد و ضمن رسیدن به نهایی، به تاکتیک های مقصر دانستن و تعیین ضرب الاجل های نادرست علیه ایران روی آورده است. توافق در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا است. به خصوص چند سوال باقی مانده مهم و کلیدی هستند.



جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافقی که ایران در حال بررسی آن است، سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید