ایالات متحده منبع ناآرامی و تضعیف نظم جهانی است


ساعت: 22:03
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842194

وزیر امور خارجه چین در واکنش به ادعاهای همتای آمریکایی خود گفت که آمریکا منبع آشوب و تضعیف نظم جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز شنبه به اتهامات اخیر همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، پاسخ داد.

به گزارش وب سایت CJT، وانگ یی گفت: روابط بین چین و ایالات متحده یک بازی حاصل جمع صفر نیست و واشنگتن باید روابط دوجانبه مبتنی بر احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد را دنبال کند.

وی در پاسخ به اظهارات بلینکن مبنی بر اینکه “چین جدی ترین چالش بلندمدت نظم جهانی است”، گفت: تصورات غلط زیادی در مورد روابط چین و آمریکا در میان مقامات واشنگتن وجود دارد.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد: جهان آن چیزی نیست که آمریکا توصیف می کند و در حال حاضر مهمترین وظایف جامعه بین المللی حفاظت از جان و سلامت انسان، کمک به احیای اقتصاد جهانی و حفظ صلح و آسایش جهانی و تشکیل جوامع است. با آینده مشترک.کاربرد اهداف و اصول منشور ملل متحد.

این دیپلمات ارشد چینی افزود: ابتکارات چین از جمله طرح جاده یک کمربند، طرح توسعه جهانی و طرح امنیت جهانی به طور گسترده توسط جامعه بین المللی شناخته شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

وانگ یی افزود: از سوی دیگر، وسواس آمریکا به «سانترالیسم غربی» و «انحصارطلبی» و ذهنیت جنگ سرد و فشار برای تحمیل منطق هژمونیک و سیاست‌های خاص بلوک‌های خاص، با سیر تاریخ در تضاد است و تنها علیه رهبری جامعه جهانی تقسیم شده

وی ادامه داد که ایالات متحده در واقع به منبع آشوبی تبدیل شده است که نظم کنونی جهانی را تضعیف می کند و مانع دموکراتیک شدن روابط بین الملل می شود.

وزیر امور خارجه چین با تاکید بر اینکه چین کشوری نیست که آمریکا تصور کند، گفت: پشت توسعه و احیای چین که از قدرت داخلی بالایی برخوردار است، توجیه تاریخی روشنی وجود دارد.

وی با رد ادعاهای غرب، گفت که نوسازی 1.4 میلیارد جمعیت چین گام بزرگی برای بشریت خواهد بود، نه تهدید یا چالشی برای جهان.

وانگ یی گفت که ایالات متحده باید قبل از پاسخ به این سوال که آیا پکن و واشنگتن می توانند به درستی به جلو حرکت کنند، آگاه باشد که هژمونی تک قطبی هیچ حمایتی ندارد و رویارویی های گروهی آینده ای ندارد.

وی با اشاره به تحریم های گسترده آمریکا علیه سایر کشورها، ساخت حیاط کوچک با نرده های بلند را به معنای خود انزوا و عقب ماندگی دانست و جدایی از دیگران و قطع منابع آسیب بزرگی به خود و دیگران وارد می کند.

این مقام چینی گفت: کشورها می توانند رقابت سالمی با یکدیگر داشته باشند و طبیعی است که چین و آمریکا رقابت دارند اما این رقابت نباید مخرب باشد.

وانگ یی به غربی ها گفت: ما هرگز در برابر باج خواهی و زور سر فرود نمی آوریم و قاطعانه از حاکمیت، امنیت و توسعه منافع چین دفاع خواهیم کرد.

وزیر خارجه چین هم اکنون در فیجی به سر می برد که چهارمین مقصد پس از سفرش به جزایر اقیانوس آرام است و قصد دارد روابط این جزایر با پکن را گسترش دهد.

رویترز در گزارش ویژه اخیر خود اعلام کرد که سندی دریافت کرده است که نشان می دهد دولت چین به دنبال گسترش همکاری با جزایر اقیانوس آرام و افزایش رقابت با غرب در منطقه است.

سفر به منطقه وانگ یی در حالی انجام می شود که رویارویی چین و آمریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام با سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کره جنوبی و ژاپن وارد مرحله جدیدی شده است.

از سوی دیگر، سفر بایدن به آسیا در این هفته وضعیت امنیتی و نظامی در منطقه هند و اقیانوسیه را بدتر کرده است. در همین حال، ادعای حمایت نظامی بایدن از تایوان در صورت حمله چین به این جزیره، واکنش های تند پکن را برانگیخت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید