طرح دعوی قضایی علیه ایالات متحده به دلیل نقش مستقیم در ناآرامی های اخیر


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904910

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: با توجه به نقش مستقیم آمریکا در اغتشاشات اخیر، برای تعیین خسارت در دادگاه تهران تشکیل و حکم لازم صادر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش معاونت امور بین الملل ستاد قوه قضائیه و حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در گفت وگویی اعلام کرد: با توجه به دخالت و نقش مستقیم آمریکا در اغتشاشات اخیر، مقرر شد پرونده قضایی در تهران تشکیل شود. با دیوان دادگستری اروپا برای تعیین خسارت و حکم لازم علیه آن طرف حذف شود.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین به نقش مخرب شبکه‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی در هدایت و تحریک ناآرامی‌ها، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و آموزش نحوه ایجاد درگیری و ساخت ابزارهای مربوطه اشاره کرد. . : این دو شبکه و عوامل آنها باید به لیست گروه ها و افراد تروریستی اضافه شوند. از سوی دیگر پرونده های مستندی درباره این شبکه ها در حال جمع آوری است و به زودی در محاکم داخلی و خارجی رسیدگی می شود.

غریب آبادی افزود: در این میان نقش کشورهای میزبان و نگهداری از این شبکه ها یعنی انگلیس و عربستان سعودی از سوی دستگاه های دولتی مربوطه نادیده گرفته نخواهد شد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه همچنین به حمله به اماکن و افراد دیپلماتیک ایران در برخی کشورها اشاره کرد و گفت: تمامی اماکن و ماموران دیپلماتیک از هرگونه تعرض، حمله و آسیب مصون هستند و کشور میزبان تعهد ویژه ای دارد. اقدامات لازم برای حفاظت و جلوگیری از نفوذ و آسیب به پست ها و ماموران دیپلماتیک ضروری است.

غریب آبادی از کشورهایی که دستگاه‌ها و مأموران دیپلماتیک ایران در قلمروشان مورد حمله قرار گرفته‌اند، خواست به تعهدات بین‌المللی خود برای ارتقای حفاظت و اطمینان از عدم تکرار و جبران خسارات مادی و معنوی و همچنین عوامل و مسئولین این حوادث عمل کنند. تحت تعقیب و تعقیب قرار گیرند، در غیر این صورت طبق کنوانسیون 1973 باید برای محاکمه به ایران بازگردانده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید