سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: ایران کاملا آگاه است که ایالات متحده آماده پاسخ مستقیم به هرگونه تهدید علیه نیروهای آمریکایی است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: ایران کاملا آگاه است که ایالات متحده آماده پاسخ مستقیم به هرگونه تهدید علیه نیروهای آمریکایی است.

روز جدید واشنگتن پست به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، نوشت: «برای رئیس جمهور بایدن، هیچ چیز مهمتر از امنیت نیروهای آمریکایی در خارج از کشور نیست. همه پاسخ هایی که داده شده قابل مشاهده نیست، اما ایران کاملاً آگاه است که ایالات متحده آماده پاسخ مستقیم به هر تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی است.

روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی نوشت که افزایش ناگهانی تحرکات روسیه و ایران علیه مواضع واشنگتن در غرب آسیا فرماندهان آمریکایی را درگیر کرده است.

بر اساس این یادداشت، فرماندهان آمریکایی به این فکر کرده اند که چگونه بازدارندگی علیه روسیه و ایران را به گونه ای تغییر دهند که باعث درگیری بیشتر بین آنها نشود. دولت “جو بایدن” اکنون در یک لحظه منحصر به فرد قرار دارد زیرا تهدیدات ایران و گروه های متحدش علیه مواضع آمریکا به نوعی تحت الشعاع تهاجم روسیه به اوکراین و تلاش چین برای افزایش قدرت خود در آسیا قرار گرفته است.

واشنگتن پست می نویسد که این مشکل باعث شده است واشنگتن اولویت های خود را تغییر دهد و متحدان آمریکا در غرب آسیا از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی که متوجه تغییر تمرکز نظامی به اوکراین شده اند، هستند. نگران این رویکرد است

این روزنامه افزود: «مایکل اریک کوریلا» فرمانده جدید تروریست های سنتکام تنها چند روز پس از حمله جنگنده های روسی به پایگاه نظامی التنف از این مرکز آموزشی تروریست های سوریه بازدید کرد. کوریلا این حمله را بخشی از تلاش گسترده تر دشمنان آمریکا می داند که علاقه ای به پاسخ عملی ندارند. این بازدید در حالی انجام شد که آثار حملات پهپادی نیروهای همپیمان ایران به این پایگاه نظامی که در مهرماه گذشته صورت گرفت، همچنان بر روی دیوارهای ساختمان واقع در مجاورت مرکز فرماندهی ارتش آمریکا قابل مشاهده است.

در این یادداشت آمده است که چندین حادثه در ماه ژوئن رخ داده است که به گفته ارتش آمریکا «تحریک‌آمیز»، «افزایش تنش‌ها» و اقدامات «خطرناک و غیرحرفه‌ای» ایران و روسیه بوده است. این مقامات می گویند که علاوه بر حمله به التنف، گزارشی از تهدید جنگنده های آمریکایی توسط هواپیماهای جنگی روسیه بر فراز حریم هوایی سوریه ضبط کرده اند.

این رویارویی با روسیه با اقدامات متعدد ایران و متحدانش همراه شد. در یکی از این اقدامات، قایق های تندرو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به ناوهای جنگی آمریکایی در خلیج فارس حمله کردند. پیش از این، نیروهای آمریکایی باید به حملات متحدان یمنی ایران به پایگاه نظامی واقع در جنوب ابوظبی پاسخ می دادند.

واشنگتن پست گزارش می دهد که ایران به عنوان سرسخت ترین رقیب آمریکا در غرب آسیا، سال ها ذهن فرماندهان سنتکام را به خود مشغول کرده است. کوریلا که در بهار امسال بیشتر وقت خود را صرف سفر در منطقه برای دیدار با همتایان خارجی خود کرد، تمرکز خود را بر حملات از سوی فرماندهان سنتکام قرار داده است. ایران که پاسخ آن نیز انعطاف‌پذیر بود و مکرراً به گزارش NBC نیوز اشاره کرد که می‌گفت از اکتبر سال گذشته 29 بار مواضع آمریکایی‌ها مورد حمله قرار گرفته است، اما هیچ پاسخی داده نشد.

این روزنامه در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی می نویسد: «آمریکا قدرت آتش کافی برای پاسخ به این حملات را دارد. آمریکا خودروهای زرهی و دو سامانه موشکی متحرک دارد که می تواند هر چیزی را که وارد منطقه شود هدف قرار دهد. اما بیشتر این تجهیزات و همچنین سایر تجهیزات آمریکایی در سایر بخش‌های منطقه بلااستفاده می‌مانند، زیرا تصور می‌شود واکنش بعدی به استفاده از آنها بسیار زیاد است.

واشنگتن پست به نقل از مدیر برنامه های خاورمیانه در اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: «ایران مرتباً سعی می کند خطوط قرمز آمریکا را آزمایش کند و به سمت آنها بشتابد. آنها سعی می کنند مجموعه ای از رفتارهای پذیرفته شده را که به نفعشان باشد نهادینه کنند و ما در عمل در دولت های مختلف با این هنجارهای مخرب کنار آمده ایم».

این کارشناس آمریکایی می افزاید: «برای اینکه خطوط قرمز به درستی کار کند، باید یکی از این دو دینامیک اعمال شود. یکی اینکه ما خطوط قرمزمان را به شکلی خاص درک می کنیم و خیلی واضح با خارجی ها ارتباط برقرار می کنیم. راه دوم این است که اگر یک مقدار قدرت مسلط وجود داشته باشد، می توان از یک مقدار عدم شفافیت استراتژیک استفاده کرد، اما آن روزها برای آمریکا گذشته است و ترس از قدرت آمریکا در بیست سال اخیر کم رنگ شده است.

این روزنامه می افزاید: آمریکایی ها به ویژه در غرب آسیا پس از دو دهه جنگ در افغانستان و عراق، حجم حضور خود را کاهش می دهند و این به دشمنان فرصت می دهد تا قدرت خود را نشان دهند. در مورد روسیه، عامل آشکار تنش با ایالات متحده، جنگ در اوکراین است. کرملین از تلاش های واشنگتن برای مهار روسیه خشمگین است. کوریلا معتقد است که افزایش جسارت روسیه در سوریه به دلیل بازگشت الکساندر چایکو به غرب آسیا پس از یک دوره کوتاه فرماندهی نیروهای روسی در اوکراین است.

واشنگتن پست می نویسد که در مورد انگیزه ایران از افزایش حملات به مواضع آمریکا در غرب آسیا نیز سؤالاتی وجود دارد. این حملات عموماً با توقف تدریجی تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ایران همزمان شده است. این حادثه که در خلیج فارس رخ داد نیز همزمان با تحریم های جدید آمریکا علیه پتروشیمی های ایران و توقیف متقابل نفتکش های ایران و یونان بود.

این یادداشت می افزاید که مؤلفه دیگری نیز در این امر نقش دارد و آن تغییر پیام هایی است که از واشنگتن منتقل می شود. دولت بایدن نرمشی رئیس جمهور قبلی آمریکا را در قبال روسیه نشان نداده و مواضع تندرو قبلی را در قبال ایران ندارد. او برخلاف دونالد ترامپ، موضعی خصمانه علیه روسیه گرفت و بر دیپلماسی علیه ایران تاکید کرد. اما واشنگتن می گوید که این بدان معنا نیست که حملات ایران و متحدانش بی پاسخ خواهند ماند.

این روزنامه به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، نوشت: برای رئیس جمهور بایدن هیچ چیز مهمتر از امنیت نیروهای آمریکایی در خارج از کشور نیست. همه پاسخ هایی که داده شده قابل مشاهده نیست، اما ایران کاملاً آگاه است که ایالات متحده آماده پاسخ مستقیم به هر تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی است.

از این گذشته، واشنگتن پست به نقل از متیو مک اینیس، یکی از اعضای ارشد موسسه مطالعات نظامی، گفت: “مرگ آمریکایی ها و نابودی منافع ایالات متحده یا شرکا و متحدانش پاسخی را می طلبد، و این سوال برانگیز.” [غرب آسیا] اکنون آمریکایی‌ها اینجا هستند.»

پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» اواخر ماه ژوئن در گزارشی نوشت که از سال گذشته حملات علیه مواضع آمریکایی‌ها در عراق و سوریه افزایش یافته است، اما این حملات تاکنون بی‌پاسخ مانده است. بر اساس این گزارش، تنها در یک ماه گذشته 7 حمله به پایگاه هایی که نظامیان آمریکایی در آن مستقر هستند و از مهرماه سال گذشته تاکنون 29 حمله بوده که آمریکایی ها هیچ پاسخ عملی به آنها نداده اند.

نیروهای آمریکایی در چندین پایگاه نظامی در سوریه مستقر هستند که مهمترین آنها در نزدیکی میدان نفتی عمر و میدان گازی کنیکو در دیرالزور و التنف در جنوب شرقی سوریه است. دولت سوریه بارها تاکید کرده است که به حضور اشغالگران آمریکایی در خاک خود پایان خواهد داد.

اولگ سیرومولوتوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما از وضعیت جدید در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه نیستند بسیار نگران هستیم. به ویژه در ادلب و التنف; [منطقه‌ای] که در آن حضور نظامی غیرقانونی آمریکایی ها ادامه دارد».

دیدگاهتان را بنویسید