اعلام اولویت بندی کاندیداها در 24 خرداد؛ قیمت برخی خودروها هنوز مشخص نیست

متقاضیان خرید خودرو از مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو از 30 اردیبهشت ماه با شروع زمان تعیین حساب نیابتی و واریز و بلوکه شدن مبلغ 100 میلیون تومان وارد فرآیند شرکت در این طرح فروش شدند.

متقاضیان می توانند از 20 تا 29 اردیبهشت برای این منظور (تعیین حساب نیابتی و واریز وجه) اقدام کنند. سپس ظرف مدت پنج روز کار ردیابی و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک به سامانه انجام شد و از 12 خردادماه مراحل ثبت درخواست خودرو راه اندازی شد. بر این اساس با ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط به سامانه، وب سایت سامانه از روز چهارشنبه 12 خردادماه فعال شد تا مشتریان بتوانند 5 خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، البته این سامانه حدود یک روز و نیم از کار افتاده بود. اما از آنجایی که بعدازظهر پنج شنبه (14 خرداد) فعال شد و متقاضیان توانستند وارد سایت شده و درخواست خودروی خود را ثبت کنند.

در این مدت مشتریان واجد شرایطی که حساب نمایندگی و مبلغ تعیین شده را در سررسید مسدود کرده اند و طبیعتاً بانک ها اسامی خود را در اختیار سامانه قرار داده اند تا در بین 23 محصول ارائه شده توسط چهار شرکت سایپا، پنج خودروی ترجیحی خود را ثبت کنند. مدیران خودرو، کرمان موتور و فردا موتور با قیمت کارخانه (مصوب شورای رقابت) وارد عمل شدند.

لازم به ذکر است این طرح برای سه گروه از متقاضیان عادی مادران دارای دو فرزند و صاحبان خودروهای فرسوده اجرا شد.

اکنون با مهلت 10 ژوئن، نظارت بر اطلاعات ثبت نام کنندگان در لیست انتظار آغاز شده است و هفته آینده به پایان می رسد، بنابراین قرعه کشی اولویت دار در روز چهارشنبه 26 خرداد با نظارت در دسترس بودن دستگاه برگزار می شود. سپس از پنجشنبه 28 خرداد لغایت جمعه 29 خردادماه نظارت انجام و سپس لیست نوبت در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت، بنابراین بر اساس برنامه تولید، 24 خرداد، زمان تخصیص نهایی و در نهایت لیست اولویت مشتریان خواهد بود. و ترتیب تحویل خودروها مشخص خواهد شد.

به این ترتیب، کسانی که در 24 ژوئن ثبت نام کرده اند می دانند چه زمانی وسیله نقلیه خود را دریافت خواهند کرد. به این ترتیب پس از اعلام لیست انتظار، افراد می توانند وجوه مسدود شده خود را رفع انسداد کنند.

نکته مهم اینجاست که کل این فرآیند در حالی انجام شد که قیمت برخی خودروها (به ویژه خودروهای مونتاژی) مشخص نبود. قیمت خودروهای مونتاژی همچنان یک سرگردانی است که هنوز مشخص نیست کجا باز می شود؟ از یک طرف شورای رقابت بر تصمیم خود پافشاری می کند، از طرف دیگر شرکت های خودروسازی از جایگاه قیمتی که برای خود تعیین کرده اند پایین نیامده اند.

لازم به ذکر است که با توجه به اصرار خودروسازان، متقاضیان مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو در حالی که از قیمت خودروهای مونتاژ شده اطلاعی نداشتند، درخواست ثبت نام را ارائه کردند و شرکت ها اعلام کردند علیرغم اینکه اینکه مسئولان وزارت حراست برای خودروهای مونتاژ شده ضوابط تعیین شده اند، می گویند ابلاغیه یا لیست قیمت تایید نشده است. در عین حال مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است و خودروسازان خصوصی تغییری در موضع قیمت گذاری خود نداشته اند. در واقع این موضوع غیرقانونی تلقی می شود; بنابراین در صورت مطالبه وجه اضافی شرکت ها از مردم می توانند شکایت خود را به سازمان تعزیرات، اصلاح و تربیت و سازمان تعزیرات استان مطرح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید