مردم تاوان بی تجربگی مدیران اقتصادی را می دهند اولویت های دولت سیزدهم هنوز مشخص نیست

مردم تاوان بی تجربگی مدیران اقتصادی را می دهند  اولویت های دولت سیزدهم هنوز مشخص نیست

روز جدید وحید شقاقی شهری گفت: دولت سیزدهم هنوز گامی عملی برای اصلاحات اقتصادی برنداشته و با وجود نیم سال فعالیت، اولویت های آن مشخص نیست.

وی افزود: متأسفانه مبنایی برای سنجش عملکرد دولت نداریم چرا که دولت سیزدهم و تیم اقتصادی آن برنامه منسجم و مشخصی برای اقتصاد ارائه نکرده اند و به همین دلیل مشخص نیست اقدامات انجام شده مفید بوده یا خیر. یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: بله یا خیر.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه تیم اقتصادی کابینه تیمی منسجم، هماهنگ و همدل نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از شش ماهه دولت صرف شعار و گفتار درمانی شده است و بخشی از آن با وجود دولت سیزدهم در انتظار تعیین برجام است. او شعار می داد که اقتصاد را سرپا نگه نمی دارم، اما در عمل بازارها منتظر بودند تا وضعیت مذاکرات مشخص شود و تکلیف احیای برجام مشخص شود.

وی تاکید کرد: اگر به بازار نگاه کنید می بینید که هم مصرف کننده و هم تامین کننده در بلاتکلیفی بوده اند و این نکته مهمی است که دولت سیزدهم باید به آن بپردازد. یعنی دولت در این مدت هیچ اقدامی نکرد، «اقتصاد و مردم احساس می کنند یک اتفاقی در حال رخ دادن است.

شقاگی ادامه داد: از سوی دیگر شعارهای مطرح شده از سوی دولت سیزدهم به خوبی نشان داد که مردان اقتصادی در کابینه تصویر روشن و دقیقی از اقتصاد ندارند و با روی کار آمدن متوجه شدند که واقعیت همین است. . از نظر روحی و روانی بسیار متفاوت است: «این متفاوت است، حتی فکر می کنم هنوز تصویر ذهنی آنها دقیقاً با واقعیت مطابقت ندارد و مردم هستند که تاوان بی تجربگی این مدیران را می پردازند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به هر حال تا زمانی که این مدیران جدید اقتصادی تجربه کسب نکنند، وضعیت بهتر نمی شود و از طرفی اولویت اقتصادی ایران برای من به عنوان یک کارشناس اقتصادی نامشخص است.
وی افزود: اقتصاد ایران با بحران های زیادی از وضعیت نظام بانکی و مالیاتی گرفته تا ساختار صندوق های بازنشستگی مواجه است، قطعاً همه مشکلات با هم قابل حل نیست و لازم است دولت سیزدهم اولویت خود را برای حل مشکل اعلام کند. اما برای چیزهای بسیار کوچک. «و بسیاری از شعارهای رایج کافی است و این برای اقتصاددانان مشکل است.

شقاگی گفت: فکر می‌کنم دولتمردان قبلاً متوجه شده‌اند که برجام چقدر برای اقتصاد ایران مهم است، اما نکته اینجاست که احیای برجام مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود منابع ناشی از احیای برجام، درد اصلی اقتصاد ایران باشد. سال ها عمیق تر می شود، اما این دردها از بین نمی روند.

وی گفت: مهمترین نیاز اقتصاد ایران شروع برنامه اصلاحات ساختاری با شفاف سازی اولویت هاست اما هنوز چنین عزمی در دولت دیده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید