افتتاح اولین موزه زیرزمینی کشور در مجموعه سامان دسکتند


ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889792

شهر زیرزمینی سامان ملایر آماده بازدید عموم است.

علی حکسار گفت: بر اساس اقدامات انجام شده شهر زیرزمینی سامان آماده بازدید علاقه مندان است و به زودی افتتاح رسمی آن خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; علی خاکسار معاون میراث فرهنگی گردشگری، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجموعه دستکند شهر زیرزمینی سامان گفت: از زمان کشف شهر زیرزمینی سامان تاکنون شش فصل کاوش های باستان شناسی انجام شده است. در این سایت مطالعات انجام شده است..


وی بابیان اینکه شهر زیرزمینی سامان از سنگ گرانیت ساخته شده است، بیان کرد: این مجموعه به دلیل وجود اسکلت انسان و سازه سنگی گرانیتی مجموعه ای منحصر به فرد است..


خاکسار گفت: این مجموعه در زیر کل شهر سامان امتداد دارد اما امکان نقشه برداری از همه قسمت ها وجود ندارد و تاکنون در هشت کارگاه بررسی ها انجام شده است..


وی افزود: تاکنون شهر زیرزمینی سامان در هشتاد فضای معماری کاوش شده و اشیا و مصالح مختلفی از آن کشف شده که همگی در مرحله تحقیق و بررسی است..


معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در 87 اسکلت های انسانی در محل کشف شد وی گفت: به منظور بررسی سن، جنس و علل مرگ اسکلت ها مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات مرمتی و حفاظتی برای جلوگیری از فرسایش انجام شد..


وی با اشاره به افتتاح اولین موزه زیرزمینی کشور در مجموعه سامان دسکند گفت: اشیا و اسکلت های کشف شده در شهر زیرزمینی سامان در محل کشف قرار می گیرد و در معرض دید عموم قرار می گیرد..


خاکسار تصریح کرد: با اقدامات انجام شده شهر زیرزمینی سامان آماده بازدید علاقه مندان است و به زودی به صورت رسمی افتتاح می شود..


وی افزود: ساخت ورودی و خروجی، نورپردازی و اسکن لیزری از آخرین اقدامات در حال انجام در این سایت است و امیدواریم با افتتاح این مجموعه به زودی تورهای داخلی و خارجی این مجموعه را داشته باشیم..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید