افتتاح مرکز فرهنگی و اجتماعی نظارت بر آموزش عالی اقدامی بزرگ و ملی محسوب می شود


ساعت: 22:58
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919894

رضا غلامی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: افتتاح مرکز نظارت فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی در ایران یک کار بزرگ و ملی محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تحقیقات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مراسم افتتاحیه مرکز نظارت فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم اجرا و فناوری، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مؤسسه، حسین میرزایی، رئیس سابق مؤسسه و رضا ماحوزی، از اعضای مؤسسه هیات علمی موسسه به مناسبت هفته پژوهش روز یکشنبه 13 دی ماه در این مرکز برگزار شد.

در این مراسم 6 عنوان کتاب جدید از انتشارات مؤسسه با عناوین «رابطه علم و جامعه»، «تحول فرهنگی در دانشگاه»، «زندگی برهنه در زندگی دیجیتال»، «احیای حکمت; نگاهی به روزگار، زندگی و آثار فارابی، «تحلیل خط مشی برای مدیران آموزشی» و همچنین کتاب 4 جلدی «اندیشه و سیاست در ایران باستان» ارائه شد.

علاوه بر کتاب های مذکور، فصلنامه «ارغوان نامه» و پژوهشنامه «پژوهش دانشگاهی» ارائه شد و مجله پژوهشی «مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی» که موفق به کسب نمره «الف» شد، مورد تقدیر قرار گرفت. انجام شد.

در ادامه این مراسم از دکتر رضا ماحوزی، دکتر سعیده سعیدی، دکتر عباس کاظمی و محمد حسینی مقدم که از پژوهشگران برتر پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال 1400 هستند نیز قدردانی شد.

در ابتدای این مراسم دکتر رضا غلامی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح ده نکته در مورد فرهنگ پژوهش، خاطرنشان کرد: اولاً یافتن یک شاخص برجسته تقریباً غیرممکن است. و محققی تحول آفرین در جهان که برای رسیدن به اهداف عالی خود نیازی به تلاش طاقت فرسا نداشت. یعنی رسیدن به قله های بلند علمی، به دنبال آسایش و آرامش امکان پذیر نیست. ثانیاً محقق نه تنها برای رسیدن به اهداف خود باید سخت کوش و کوشا باشد، بلکه باید صبور و صبور باشد. راه علم و نوآوری علمی هموار نیست و پیچ های زیادی دارد و شرط گذر از این راه و مغلوب نشدن شرایط زمان، صبر و بردباری است.

وی با تاکید بر اینکه واقع گرایی لازمه محقق بودن است، گفت: گاهی برخی از پژوهشگران برجسته ای که خود کتاب هایی درباره رئالیسم نوشته اند، در زندگی خود و در مواجهه با حوادث اجتماعی، رئالیسم را کنار می گذارند و به عنوان یک فرد کم سواد به مسائل می پردازند. قضاوت می شوند. درست است که بگوییم بهترین محقق، محققی است که در همه حالات واقع بین باشد، چه در علم و چه در زندگی شخصی که از یکدیگر جدا نیستند.

غلامی، صداقت محقق را چهارمین ویژگی برشمرد و افزود: محقق هرگز نباید صداقت را فدای رسیدن به اهدافش کند. آنچه باعث برکت کار محقق می شود و باعث اعتماد مخاطبان و عموم مردم به دانشمندان و علما می شود صداقت آنهاست. فقدان صداقت مساوی با سقوط عالم است و ما این حقیقت را در تاریخ عصر خود به وفور تجربه کرده ایم.

وی در تشریح ویژگی پنجم در حوزه فرهنگ پژوهش اظهار می کند: مهم ترین ویژگی یک محقق واقعی آزاد اندیشی اوست. محقق اسیر خرافات و افسانه ها نیست، تحت سیطره تابوها و افسانه ها نیست، محقق اسیر عادات و آداب و رسوم غیر معقول نیست، محقق تحت سلطه ارباب قدرت نیست، محقق نیست. متعهد به چیزی جز حقیقت و روش عقلانی برای نزدیک شدن به حقیقت نیست.

وی ادامه داد: ششم اینکه محقق همیشه اهل مطالعه است. او هرگز پایان خط در نظر گرفته نمی شود. او هرگز از یادگیری خسته نمی شود. او میل به یادگیری تا پایان عمر دارد. دکترا گرفتن و دانشیاری و استاد شدن و اینگونه واحدها مانع از تحصیل او نمی شود.

وی با بیان اینکه بهترین محقق، اهل تقلید نیست، اهل نقد است، گفت: هفتم، پژوهشگر با نظریه ها برخورد انتقادی دارد، فرقی نمی کند متعلق به چه کسی باشد، البته از نوع علمی و روشمند. و رشد خود و رشد علم را در گروه متحول می کند.تبدیل پول به سکه مرسوم است.

گلمی هشتمین ویژگی را خاطرنشان کرد: محقق در جامعه علمی قدر «دیگری» را می داند و از همزیستی علمی با او ابایی ندارد. «دیگری» برای محقق دشمن نیست، اما برای محقق برخورد معقول با دیگری مایه رشد و تعالی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، اهتمام به نوآوری را نهمین ویژگی فرهنگ پژوهش عنوان کرد و افزود: پژوهشگر فردی نیست که بنشیند. او در باتلاق زندگی نمی کند.

او حرکت مداوم در یک چرخه محدود و تکراری را دوست ندارد. او دوست ندارد در بن بست گیر کند، محقق مدام در جهت نوآوری و جابجایی مرزهای علمی تلاش می کند و در نتیجه سر خود را نمی شناسد.

وی با بیان اینکه بهترین محقق تندیس اخلاق و مدنیت است، گفت: دهم هیچ عامل و انگیزه ای نمی تواند محقق را از اخلاق و مدنیت دور کند. چه در مواجهه با منتقدان و مخالفان و چه در مواجهه با دانشجویان; چه در مواجهه با دانشمندان همکار، چه در مواجهه با عموم مردم. امیدوارم همه ما بتوانیم در این صفات خوب غافل شویم و مایه مباهات جامعه علمی و کشور عزیزمان باشیم.

گلمی با اشاره به افتتاح مرکز فرهنگی و اجتماعی نظارت بر آموزش عالی گفت: راه اندازی این مرکز یک کار بزرگ و ملی محسوب می شود که می تواند زمینه رشد و توسعه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی در حوزه عالی را فراهم کند. آموزش و پرورش و دانشگاه ها و نیز ارتقای کیفی این مطالعات را در کشور فراهم می کنند.

وی افزود: افتتاح دو مجله علمی جدید پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام های مجله علمی پژوهشی «مطالعات دانشگاهی» و نشریه تخصصی «ارگوان نامه». در واقع جایی برای یک مجله علمی و پژوهشی در بالاترین سطح پژوهشی به پژوهش در زمینه های مختلف فرهنگستان اختصاص داشت و الحمدالله با تلاش همکارانم فضای این مجله پر شد. علاوه بر این، جامعه علمی ما فاقد یک نشریه جذاب، متنوع و خواندنی و البته آزاد اندیش در بحث های جاری و چالش برانگیز در عرصه های فرهنگی، علمی و فناوری بود که به کمک این نشریه خدمت ارزنده ای به جامعه علمی خواهد بود. خود جامعه علمی به بلوغ خواهد رسید.


0fb27395 4130 42a6 be83 06ac534809ed خبر خاکستری


وضعیت مناسب در نظارت بر و پای او شاخص سلام فرهنگی و اجتماعی ما نداریم

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکشنبه شب در مراسم افتتاحیه مرکز نظارت فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران گفت: صادقانه باید گفت که این کار را انجام می دهیم. وضعیت مناسبی در حوزه نظارت و نظارت و یا به عبارت دقیق‌تر و اتفاقی اصلاً وضعیت نداریم ما در حوزه نظارت و نظارت و در حوزه دانشگاه شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی مناسبی نداریم. در صورتی که هر تصمیم و هر تصمیم گیری در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید مبتنی بر شواهد و داده های محکم و قابل اعتماد باشد. شناخت جامعه هدف و اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های متناسب با آن ضروری است، در غیر این صورت تمام تلاش ها، ظرفیت ها و سرمایه ها به هدر می رود.

وی بیان کرد: اصولا برای اطلاع از وضعیت موجود به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی چاره ای جز استفاده از سازوکارهای نظارتی و نظارتی نداریم اما متاسفانه این موضوع در جامعه ما به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعویق افتاده است. در عصر جدید که شتاب و سرعت تغییرات افزایش یافته و با تحول ذائقه و سلایق مخاطبان مواجه هستیم که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

69fc9dca 9c47 4f11 9c05 e7e6149bb0b8 خبر خاکستری

کلانتری با اشاره به اینکه فناوری به عنوان موتور تحولات فرهنگی و اجتماعی تاثیر زیادی داشته است، افزود: مصداق این معضل در اتفاقات اخیر خود را نشان داده و نشان می دهد که حتی نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری آموزش عالی نیز گاه از این تحولات عقب می ماند. و کاری به آنها ندارد. این مشکل نشان می دهد که سازوکارهای لازم برای نظارت و پیگیری او را نداریم و اگر بخواهد دور بزند، همچنان با تبعات مشابهی مواجه خواهیم شد.

وی گفت: متأسفانه همه خود را صاحب نظر در مسائل فرهنگی و اجتماعی می دانند و این مشکل در سراسر کشور و آموزش عالی است. همه افراد وارد این عرصه می‌شوند، تصمیم می‌گیرند و سیاست‌گذاری می‌کنند، در حالی که پیچیده‌ترین حوزه دانش در تقسیم‌بندی کلاسیک و جدید، حوزه علوم اجتماعی با همه تنوع‌هایش است، اما تصمیم‌گیری در این زمینه بسیار پرهزینه است و پیامدهایی دارد. بسیاری برای مدیریت

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بخشی از مدیریت در این حوزه را می توان در سطح کلان و بخشی را در سطح نظارتی انجام داد و گفت: وقتی عادت می کنیم بر اساس شواهد و داده ها صحبت کنیم، مردم آیا طبیعتاً دیگرانی که به صورت غیرتخصصی وارد این عرصه می شوند، دیر یا زود وارد این عرصه خواهند شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه نظارت و رصد آنچنان که باید و شاید در حوزه فرهنگی اتفاق نیفتاد، گفت: امیدوارم با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اتفاقات جدی در این حوزه و فرازمینی رخ دهد. فضایی برای ورود محققین دقیق تر به حوزه تخصصی مربوطه فراهم می شود تا نسبت به فعالیت خود بازتر شوند.

فرماندهی کلانتری با تاکید بر لزوم تخصیص بودجه مناسب به حوزه های فرهنگی و اجتماعی گفت: امیدوارم با اعتبارات بودجه ای مناسب این سیستم نظارتی پایدار بماند زیرا متاسفانه تجربه نشان می دهد که علاوه بر تحولات سیاسی، مشکلاتی که در حال رخ دادن است منطقه بودجه باعث بسیاری از کارهای خیر شده است که در ابتدا خوب هستند، پس از مدتی بدتر می شوند و به ثمر نمی رسند. چنین مطالعات و سیستم‌های نظارتی زمانی می‌توانند به هدف واقعی خود برسند که محدوده زمانی طولانی داشته باشند و ادامه پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت های دانشگاه ها باید سازوکارهایی ایجاد کرد و با چارچوب استاندارد و قابل قبولی که از قبل اعلام می شود از ظرفیت پژوهشی دانشگاه استفاده کرد. در عین حال باید به دانشجویان و پژوهشگران حوزه خدمات ارائه شود و از داده ها و ظرفیت آنها استفاده شود. امیدوارم با چنین اقداماتی تصویر دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی بخش آموزش عالی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید