افرادی که رئیس به عنوان پایه گذار وضعیت فعلی معرفی می کند در ردیف اول جلسه مدیریت نشسته اند.

افرادی که رئیس به عنوان پایه گذار وضعیت فعلی معرفی می کند در ردیف اول جلسه مدیریت نشسته اند.

امثال او در کشور زیاد است. ابراهیم رییسی حدود یک سال پیش در هنگام نامزدی ریاست جمهوری در نطق ثبت نام خود گفت: بنیانگذاران وضع موجود نمی توانند این وضعیت موجود را تغییر دهند. ابراهیم رییسی در ابتدای دولت سیزدهم به فکر تشکیل کابینه های ملی بود. حتی ناصر ایمانی، ستون نویس آن زمان روزنامه کیهان، گفته بود: مردم را در کنار خود نگه دارید. آقای ریسی مثل روحانی نیست که همه وزیرها را عوض کرد، نه یکی دو نفر، بلکه من پیش بینی می کنم حدود پنج یا شش مدیر ارشد دولت قبل در این دولت ابقا شوند که این لحظه مهم و قابل توجهی است. »
اما برخلاف انتظار، کلیدواژه «بنیانگذاران وضع موجود» سرانجام به برنامه تبلیغاتی حامیان ابراهیم رییسی تبدیل شد. مثلاً بعد از ریاست جمهوری، چند خبرگزاری در خبرگزاری فارس راه اندازی شد و از او خواستند تا هر چه زودتر بانیان شرایط کنونی را حذف و نیروهای انقلابی را جایگزین آنها کند. روزنامه جوان نیز در بهمن ماه در مطلبی انتقادی نوشت: «روند کند انتصاب در دولت سیزدهم در هفته های اخیر انتقادی به دولت و شخصیت سیدابراهیم رییسی بوده است. از دیگر مدیران دولت یازدهم و دوازدهم خبر خوبی نیست. چه استاندار به روزنامه نگار منتقد توهین کند، چه به سفیر جشن سالگرد پیروزی انقلاب در خارج از نظام اسلامی و چه مدیران دیگری که به وعده های دولت مردم عمل نمی کنند.»
این موضوع در روزنامه جوان در حالی رخ داد که فعالان سیاسی و ناظران از میزان تلاش وزارت خارجه ظریف برای هماهنگی با نهادهای مختلف دولتی در انتخاب سفرای ایران در کشورهای دیگر مطلع هستند. فرمانداری که به خبرنگاری توهین کرد، یکی از چهره های اصولگرا هم بود که در دولت احمدی نژاد نیز فرماندار همان شهر بود. با این حال، بسیاری از اصولگرایان اصرار داشتند که تغییر باید زودتر انجام شود. محمود نبویان از جمله افرادی بود که به صراحت اعلام کرد: آقای راسی قول داده بود که بانیان شرایط کنونی دیگر سمتی نخواهند داشت اما بیش از 500 نفر از بیش از 3000 مدیر کل عوض نشده اند. تغییر 500 مدیر میانی در کمتر از یک کشور در حال انجام است، اما این میزان مشخصا برای رئیس جمهور کافی نیست و بار دیگر نسبت به حضور «بنیانگذاران وضع موجود» در دولت هشدار می دهد.
محتوای صحبت‌های رئیس‌جمهور به مخاطبان او بستگی دارد و دیدار با هواداران فرصتی بود تا ابراهیم رئیسی صریحاً درباره برکناری مدیران میانی صحبت کند و گفت: دولت به همه احترام می‌گذارد، البته کسانی که وضع موجود را پایه‌گذاری کردند باید. استفاده نشده است. داشتن روحیه انقلابی، جهادی و کارآمدی یکی از محورهایی است که دولتمردان بر آن تاکید کرده اند.
پس از این صحبت ها ابراهیم رییسی مورد انتقاد شدید قرار گرفت. این انتقادات دو رویکرد متفاوت داشت. برخی بر این باورند که این ادبیات عملکرد 40 ساله رژیم را در بخش‌های مختلف زیر سؤال می‌برد، در حالی که برخی دیگر می‌گویند رئیس‌جمهور قصد دارد پیشروی کند و مسئولیت اقدامات خود را به عهده نگیرد.
جمهوری اسلامی روز یکشنبه در مطلبی با اشاره به مسئولیت ابراهیم رییسی در قوه قضائیه قبل از تصدی این سمت، گفت: استفاده از این ادبیات کار همه کارکنان سابق نظام را زیر سوال می برد. این روزنامه می نویسد: شورای محترم نگهبان با احصای دلایل رد صلاحیت آقای علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری، وی را یکی از پایه گذاران شرایط کنونی اعلام کرد. آقای رییسی نیز در یک جلسه افطاری با اشاره به همین موضوع گفت که بانیان شرایط فعلی نباید در سطوح مدیریتی منصوب شوند.
عبدالناصر همتی از مخالفان انتخاب ابراهیم رئیسی نیز با انتقاد شدید از رئیسی گفت: آنها مطالباتی داشتند و من موظفم به مطالبات آنها عمل کنم و این هجمه نیست. 9 ماه از روی کار آمدن دولت جدید می گذرد و من توصیه می کنم به جای برخورد با شرایط موجود، بهتر است بر عاملان آن نظارت کنیم. علی قنبری، اقتصاددان اصلاح طلب در پاسخ به ابراهیم رییسی گفت: چرا مقصران در این شرایط به وعده های خود عمل نمی کنند؟

بقیه مدیران؟
اما دولت روحانی اساساً یک دولت نبود. نه تنها بسیاری از چهره های اصولگرا مانند رحمانی فضلی وزیر کشور در دولت روحانی حضور داشتند که اتفاقا مورد انتقاد شدید اصلاح طلبان قرار گرفت، بلکه برخی از چهره های اصلاح طلب مانند منصور گلامی وزیر علوم مجبور به کنار گذاشتن باورهای گذشته و رفتار دولت شدند. . برای آنها بیمه شود. با روی کار آمدن ریاست جمهوری خیلی ها استخدام شدند، اما بعید است که نام ابراهیم رییسی برای برکناری این افراد از مسئولیت های قبلی شان مطرح شده باشد. مثلا علی شمهانی در شورای عالی امنیت ملی که در زمان حضورش مورد انتقاد اقشار مختلف جریان اصولگرا قرار گرفت و حتی جنبش عدالتخواه یکی از نزدیکانش را متهم به ساخت و ساز غیرمجاز در لواسان کرد. علاوه بر شمهانی، سورنا ستاری از چهره های نزدیک به حسن روحانی نیز در راس کار باقی ماند. اسلامی وزیر دولت روحانی به سازمان انرژی اتمی پیوست و مدرس کیابانی استاندار سیستان و بلوچستان شد. رحمانی فضلی، چند تن دیگر از مقامات وزارت کشور، یا تغییر سمت داده اند یا مسئولیت های قبلی خود را حفظ کرده اند.
از سوی دیگر ابراهیم رییسی در حالی از دولت قبل انتقاد کرد که بسیاری از دولتمردان سابق در جلسه مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب حضور داشتند و افرادی مانند حسن روحانی در ردیف اول نشستند. حضور افرادی چون ظریف و جهانگیری که اکنون هیچ مسئولیت دولتی ندارند و از مقامات بلندپایه سابق دولت قبل بوده اند از دیگر لحظات مهم این دیدار بود.

دیدگاهتان را بنویسید