افراد در آستانه بازنشستگی بخوانند/ قانون افزایش سن بازنشستگی دقیقا از چه زمانی اجرایی می شود؟

افراد در آستانه بازنشستگی بخوانند/ قانون افزایش سن بازنشستگی دقیقا از چه زمانی اجرایی می شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه می گوید افزایش سن بازنشستگی از سال 1405 اعمال می شود، اما برخی مسئولان پیش از این از اجرای این قانون از ابتدای سال 1403 خبر داده بودند. با این حال مشخص نیست قانون افزایش سن بازنشستگی چه زمانی اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سوم دی ماه امسال شورای نگهبان با افزایش سن بازنشستگی موافقت کرد. مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی در سنین مختلف با هدف رفع نابرابری صندوق های بازنشستگی صورت گرفت، مصوبه ای که موافقان و مخالفان خود را داشت.

اخزتان آنلاین در گزارشی نوشت: موضوع افزایش سن بازنشستگی در صندوق های بیمه ای هفتم آبان ماه در شورای اسلامی به رای گذاشته و در نهایت به تصویب رسید. اما پس از تصویب تصمیم افزایش سن بازنشستگی، نظرات مختلفی در خصوص زمان اجرای این قانون مطرح شد. به گونه ای که سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره تاریخ اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی در 4 بهمن ماه گفت: کسانی که بیش از 28 سال دارند. سابقه کار باید حداقل 30 سال باشد و سن بازنشستگی از زمانی که در سال 1405 لازم الاجرا شد افزایش می یابد.

و افزود: قانون شامل کسانی می شود که 28 سال سابقه خدمت دارند و شامل کسانی نمی شود که 29 و 30 سال سابقه خدمت دارند.

این در حالی است که پیشتر محمد محمدی معاون فنی و بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با یکی از رسانه ها درباره اجرای افزایش سن بازنشستگی در کشور گفته بود: اجرای ماده 29 قانون برنامه هفتم و شرایط بازنشستگی منوط به تدوین و ابلاغ است، این آیین نامه است، اما اجرای آن بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه مورخ 10 فروردین 1403 امکان پذیر است.

تصویب قانونی برای رفع نابرابری صندوق های بازنشستگی

محمدصادق غلامی مشاور و رئیس دبیرخانه سازمان تامین اجتماعی و صندوق های کمکی نیز در گفت وگو با فارس گفت: به نظر می رسد اول سال 1403 همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه کشور اجرایی شود. بحث افزایش سن بازنشستگی البته این قضیه و نهایی شدن آن است.» خیلی به بررسی های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بستگی دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: این قانون بر اساس برنامه هفتم پس از تصویب شورای نگهبان احتمالاً تغییراتی خواهد داشت. به سال آینده موکول می شود.

روز یکشنبه 7 آبان ماه سال جاری نمایندگان شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با بند الحاقی ماده 29 لایحه افزایش حقوق بازنشستگان در کشور موافقت کردند.

بر اساس این بند مقرر است بیمه شدگانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه کار دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی ۲ ماه به سابقه کار اضافه کنند.

بر اساس این قانون، افراد دارای 20 تا 25 سال سابقه خدمت – سه ماه در سال، افراد با 10 تا 20 سال سابقه خدمت – چهار ماه در سال و برای بیمه گذاران تا 10 سال سابقه – پنج ماه در سال. تا بازنشستگی ماه خواهد بود. بر اساس این مصوبه هیچ عددی به مدت خدمت بیمه گذارانی که 28 تا 30 سال سابقه خدمت دارند اضافه نمی شود.

افزایش سن بازنشستگی شامل این مستمری بگیران نمی شود!

پس از تصویب این قانون در شورای نگهبان، در بیست و چهارم آذرماه، هادی طحناصف; سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی گفت: این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نمی شود.

اما میرهاشم موسوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی چندی پیش در نشست خبری با رسانه ها درباره زمان اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی گفت: هر زمان که این قانون از سوی وزارت رفاه اجتماعی تامین اجتماعی ابلاغ شود. سازمان فوراً با تدوین آیین نامه اجرایی خواهد شد.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز گفت: افزایش سن بازنشستگی که شامل مستمری بگیران موجود نمی شود. همچنین، این شامل کسانی که در آستانه بازنشستگی هستند نمی شود. رابطه بین کارمندان دولت و دولت یک رابطه حقوقی است، یعنی. حدود آنها را قانونگذار تعیین می کند و با رعایت مصالح جامعه و حکومت رعایت می شود.

با این حال؛ تاکنون اظهارنظرهای مختلفی درباره تاریخ اجرای قانون بازنشستگی از سوی مراجع متولی در کشور مطرح شده است اما اخیرا وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده است که این قانون از سال 1405 اجرایی می شود اما باید بپرسیم. آیا هدف از افزایش سن بازنشستگی رفع نارضایتی است، در صندوق های بازنشستگی است، چرا مهلت اجرای آن به چند سال آینده موکول می شود؟