افزایش حقوق فرهنگیان در سال 1402 چقدر خواهد بود؟

افزایش حقوق فرهنگیان در سال 1402 چقدر خواهد بود؟

اکنون تنها زمان اعلام شده برای پرداخت حقوق معلمان بر اساس رتبه بندی مربوط به اظهارات یکی از مسئولان آموزش و پرورش خراسان است.

اما هنوز نمی دانیم دقیقا چه زمانی این اصلاح صورت می گیرد و آیا به حقوق اردیبهشت فرهنگ ها می رسد یا خیر؟

مخالفت سازمان برنامه و بودجه با موارد قانونی ارتقای شغلی از جمله «طبقه بندی معلمان، افزایش حقوق کارکنان دولت بر اساس قانون کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی با مصوبه شورای عالی کار و …» در برخی موارد اقدام این سازمان منجر به تأخیر در افزایش و تأخیر در پرداخت ها می شود که انتقادهایی را در مورد عمدی بودن یا نبودن این موارد ایجاد می کند.

به عنوان مثال سازمان برنامه و بودجه در سال 1401 با عنایت به افزایش 38 درصدی دستمزد سایر رده های کارگری مشمول قانون کار، در جلسات تصمیم گیری، این میزان را برای حقوق بازنشستگان سایر رده های سازمانی اعمال کرد. برای تامین اجتماعی (که تا آن زمان رسم پذیرفته شده بود).

این مخالفت با وجود اعتراض بازنشستگان و متعاقب آن تشکل های بازنشستگان کشور حدود 6 ماه ادامه داشت تا اینکه در نهایت بازنشستگان سایر رده ها توانستند نظر خود را بیان کنند.

10 درصد افزایش به جای 38 درصد

در خصوص رتبه بندی معلمان با وجود موافقت دولت و وزارت آموزش و پرورش و تبدیل رتبه به مصوبه قانونی در مجلس، مقاومت سازمان برنامه و بودجه و رئیس آن ادامه یافت. در مورد کارکنان دولت، علیرغم اینکه طبق قانون کار قرار بود 38 درصد افزایش حقوق داشته باشند، سال گذشته مشمول افزایش 10 درصدی حقوق شدند و این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی نفوذ خود را داشت.

آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه در اولویت دهم دولت نیست.

این معلم رسمی آموزش و پرورش تاکید کرد: عددی که رئیس سازمان بودجه برنامه برای معلمان اختصاص نمی دهد در مجلس تصویب شد و پس از طی مراحل اداری به امضا و ابلاغ دولت رسید و تصمیم گیری شد. در 24 اسفند با کلی تاخیر و با همه ایراداتی که به نمرات معلمان داده شد، دوباره نمره گذاری قانونی شد. وقتی چیزی به قانون تبدیل شد، منبع بودجه آن ابتدا در مجلس و دولت دیده می شود. برآورد بودجه کلیه ارکان رتبه بندی از قبل انجام شده و منابع آن از ابتدای سال 1401 مشخص می شود.

وی با انتقاد از نوع سنجش گفت: اکثر معلمان باید بر اساس سیاست نمره گذاری نمره 3 می گرفتند. این در حالی است که از حدود یک میلیون معلم آموزش رسمی تنها به هزار و 200 نفر حداکثر رتبه یعنی. رتبه 5. من به عنوان معلم با نزدیک به 30 سال سابقه، فوق لیسانس مرتبط و ترجمه کتاب و صدها مقاله و رتبه 2 را دارم. بسیاری از معلمان با تجربه و تحصیلکرده ما حداقل 1 و 2 از 5 رتبه را دارند!

نیک نژاد با اشاره به آمار رتبه بندی گفت: اکثر معلمان یعنی بین 60 تا 70 درصد رتبه زیر 3 داشتند یعنی در رتبه های صفر، یک و دو قرار گرفتند. به عبارت دیگر، با اعمال رتبه‌بندی این دولت، کمتر از 3.5 میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شده است و این میانگین کمتر از آن چیزی است که دولت باید بر اساس بودجه پیش‌بینی شده بین معلمان تقسیم می‌کرد. یکی از فشارهای سازمان برنامه و بودجه بر وزارت آموزش و پرورش دقیقاً این بود که رتبه بندی به گونه ای باشد که پرداخت حقوق برای دولت راحت باشد.

محمود ایمان زاده (رئیس سابق روابط عمومی کانون صنفی معلمان بازنشسته و فرهنگسرا) نیز به روند تاخیر در حقوق معلمان و اعمال نادرست رتبه بندی اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از معلمان به نحوه رتبه بندی اعتراض دارند و بسیاری از دوستان ما که طبق قوانین استاندارد رتبه بندی باید رتبه های 4 و 5 را داشته باشند رتبه های 2 و 3 را به خود اختصاص دادند. برای ما واضح است که ماجرا به مشکل بودجه دولت برمی گردد.

وی با اشاره به محدودیت در ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش افزود: بودجه اختصاص یافته برای ارزشیابی معلمان که از قبل تعیین شده بود می توانست از سوی دولت در جای دیگری هزینه شود و زمانی که به آموزش و پرورش رسیدند تلاش کردند. هزینه های جدید نکنید

مسئول سابق روابط عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه برخی از معلمان مدعی هستند برای نمره صفر مردود شده اند، گفت: ممکن است در برخی مناطق و شهرستان ها تعداد کمی از همکاران نمره کمتری نگرفته باشند زیرا برای موارد مختلف دلایل غیر حرفه ای ولی طبق قانون همه معلمان باید حداقل یک عنوان کسب کنند که امیدواریم رعایت شود.

به هر حال به نظر می رسد اعلام زمان مشخص و مشخص در موضوع رتبه بندی معلمان و تسریع در رسیدگی و اجرای حقوق جدید باید در اولویت اول این روزهای آموزشی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید