افزایش حقوق معلمان متناسب با تورم

افزایش حقوق معلمان متناسب با تورم

پیش نویس قانون ارزشیابی معلمان با هدف ایجاد سازوکارهای لازم برای افزایش صلاحیت حرفه ای، شأن و اقتدار علمی و عمومی معلمان و افزایش انگیزه برای ارتقای فعالیت های آموزشی و تربیتی آنان تهیه شد. در طرح ارزشیابی معلمان، رتبه های شغلی برای طبقه بندی معلمان لحاظ شده و بر اساس هر رتبه ضرایبی در امتیاز پست و کارمندان و در نتیجه حقوق و مزایای آنان لحاظ می شود. طرح ارزشیابی معلمان تا هفته آینده اجرا می شود و حقوق معلمان بر این اساس تغییر می کند.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت طرح ارزشیابی معلمان خبر داد: تمامی موضوعات طرح ارزشیابی از جمله مفاد آن در حال نهایی شدن است و در چند روز آینده دولت تدبیر و امید آن را نهایی کرده و وارد مرحله اجرا می شود.

وی در خصوص اینکه چقدر به حقوق معلمان اضافه می شود، گفت: برداشت ما از قانون این است که بر اساس بودجه 38 هزار میلیارد تومانی که یک سال طرح رتبه بندی در نظر گرفته می شود، بین 1 میلیون تا 700 هزار تومان چهار یا پنج میلیون تومان به حقوق معلمان بر اساس رتبه اضافه شود. البته این بستگی به نظر دولت دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در عین حال گفت: طرح رتبه بندی باید از 10 شهریور 1401 اجرا شود و برای امسال 38 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است. همچنین بودجه سال گذشته نیز توسط دولت از محل فروش املاک مربوط تامین شده است.
افزایش حقوق معلمان متناسب با تورم

درباره اینکه اجرای این طرح چگونه می تواند به وضعیت فعلی نظام آموزشی کمک کند و این طرح در آینده با چه چالش هایی مواجه خواهد شد، گفت وگویی با یکی از کارشناسان حوزه آموزش داشته ایم که در ادامه می خوانید که با توجه به به دیگر کارشناسان به سرنوشت افزایش دستمزد بازنشستگان دچار خواهد شد. محمدرضا نیک نژاد، فعال صنفی و کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آرمان ملی درباره اینکه اجرای طرح ارزشیابی معلم تا چه اندازه می تواند وضعیت نظام آموزشی را بهبود بخشد، گفت: یکی از عواملی که باعث اجرای این طرح شد. این نبود افرادی بود که نمی دانستند نظام آموزشی با چه مشکلاتی مواجه است و هر بار که به موسسات مراجعه می کردند دچار تغییراتی می شدند. معلمان، اما در نظر داشته باشید که افزایش حقوق باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد، بنابراین معلمی که مهمترین فرد در دایره آموزشی کشور محسوب می شود، می تواند برای برون رفت از شرایط سخت اقتصادی باید بیشتر روی آموزش تمرکز کنید این طرح می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما به خاطر داشته باشید که اگر نتوانند آن را به روز کنند و انجام دهند اگر در آن تغییر کند، مشکل حل نخواهد شد.” وی در همین زمینه ادامه می دهد: ما هنوز همه مواد این طرح را نمی دانیم و تنها جنبه های کلی آن را شنیده ایم، اما حذف «امتحان» از «شرایط نظام ارزشیابی معلمان» را می توان چنین دانست. یکی از نکات مهم». در واقع نگاه کردن به آزمون تعیین سطح نمی تواند واکنش خوبی از سوی معلمان داشته باشد. سیستم آموزشی در این طرح این امکان را به معلم و مدیر می دهد که در نوع کلاس درس و مدیریت مدرسه مشارکت بیشتری داشته باشند همچنین به نظر می رسد شاهد تغییراتی در نوع ارزشیابی در مدارس باشیم که می تواند داشته باشد. تأثیر مثبت در بهبود وضعیت آموزشی. توجه داشته باشید که این مصوبه تنها پس از تصویب هفت خوان به مرحله اجرا رسیده است، نباید از این مشکل خوشحال باشیم، بلکه دولت باید با کمک کارشناسان آموزشی و تشکل های معلمی چالش های این طرح را حل کند، بنابراین رابطه بین معلمان و دولت که در طول سال ها بود. مورد اخیر با محدودیت هایی مواجه بوده است و باید برطرف شود.» در نهایت این فعال صنفی معلمان با اشاره به مشکلات اقتصادی معلمان می گوید: «همیشه سعی می کنیم با گفت و گو مسائل را مطرح کنیم تا با همکاری مسئولان برای بهبود این چالش ها رفع شود. وضعیت تحصیلی افزایش حقوق در ردیف معلمان باید به اندازه ای باشد که بسیاری از دغدغه های آنان از جمله مسکن حل شود، باید توجه داشته باشیم که آفت نظام آموزشی ایران این است که معلمان دو شغله هستند و اکثراً معلمان مرد مجبور به مراجعه به این رشته هستند. مشاغل حاشیه ای مانند رانندگی اسنپ و غیره که قطعاً بر نحوه تدریس تأثیر می گذارد. شرایط اقتصادی باید به گونه ای باشد که معلم احساس کند در طبقه متوسط ​​جامعه زندگی می کند و تمام توجه خود را معطوف به کلاس درس و آموزش دانش آموزان کند. مشکلات پابرجاست، سه فرض کنید نظام ارزشیابی معلمان تأثیری در روند بهبود وضعیت آموزشی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید