افزایش حقوق کارمندان جدی است یا نمایشی از سوی نهاد ریاست جمهوری؟

افزایش حقوق کارمندان جدی است یا نمایشی از سوی نهاد ریاست جمهوری؟
یک کارشناس بازار کار درباره تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندان گفت: سوال اصلی این است که دولت منبع اعتباری لازم را از کجا تامین کند. خود دولت نیز از این مشکل اساسی رنج می برد و اعتراف کرده است که به دنبال منابع برای این کار است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: قطعا در کوتاه مدت چنین منابعی برای این تصمیم در کشور وجود ندارد زیرا درآمد دولت کاملا مشخص است و اتفاق خاصی برای افزایش درآمد دولت در کشور رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی آنچه بودجه هم در نظر گرفته شده است، با وجود اینکه دولت کارهای خاصی در سازمان مالیاتی انجام داده است، هنوز به همان شکل در دسترس نیست. به نظر من این ارتباط و نظارت و ارزیابی دست کارتخوان کار بسیار خوبی بود که به ترتیب تراکنش های مالی انجامید. به این ترتیب دولت برخی از فرارهای مالیاتی را رصد می کند.

این کارشناس بازار کار گفت: با این حال کسری بودجه به دلیل مخارج بالا و تورم و مشکلاتی که دولت برای تامین اعتبار و قطعا افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و دستمزد کارمندان دارد همچنان وجود دارد، دولت باید از آن عبور کند. چاپ مجدد پول یا قرض گرفتن از بانک مرکزی یا چیز دیگری که در نهایت منجر به تورم شدید می شود.

حاج اسماعیلی یادآور شد: دولت یکی از دلایل اصلی عدم افزایش مستمری بازنشستگان را تورم و ناپایداری منابع اعلام کرد. آیا این منابع و تامین آنها مربوط به تامین اجتماعی است؟ اما به محض قطعی شدن افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گرفت.

وی ادامه داد: ما خوشحالیم زیرا حق کارمندان و مستمری بگیران است که متناسب با تورم حقوق دریافت کنند اما این سوال برای دولت مطرح است که این بودجه را از کجا تامین می کند؟ در شرایط کسری، دولت چگونه می خواهد اوراق قرضه منتشر کند؟ آیا اقدامات دولت برای تامین منابع تورم زا نیست؟ آیا این کارها افزایش دستمزد را دوباره لغو نمی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید