افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه دولت ریاست جمهوری چقدر است؟

افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه دولت ریاست جمهوری چقدر است؟

لایحه بودجه 1402 هنوز از سوی هیات رئیسه مجلس ابلاغ نشده است اما نمایندگان مردم از جزئیات این لایحه مطلع هستند.

بر اساس آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند، قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه 1402 معادل 80 دلار است. همچنین حجم فروش نفت نیز برابر با سال گذشته 1.2 میلیون بشکه در روز خواهد بود. افزایش حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آینده 20 درصد و میزان یارانه نقدی نیز 10 درصد افزایش می یابد.

سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه چقدر است؟
ولی اسماعیلی نماینده گرمی و نایب رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جزئیات لایحه بودجه 1402 گفت: در لایحه بودجه 1402 افزایشی در حقوق کارمندان دولت 20 درصد در نظر گرفته شده است. البته این پیشنهاد دولت است و با وضعیت فعلی اقتصاد تغییراتی در کمیسیون تلفیق برای افزایش حقوق کارکنان دولت ایجاد می شود. البته در این راستا در کمیسیون اجتماعی کمیسیون می کنیم و قطعا در حوزه دستمزدها تحول جدی خواهیم داشت چرا که افزایش 20 درصدی دستمزدها متناسب با تورم نیست. وی در خصوص افزایش یارانه نقدی تاکید کرد: طبق لایحه دولت یارانه نقدی 10 درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه 1402 سهم مالیات از درآمد دولت نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته درآمد بودجه از محل مالیات حدود 40 درصد بود و در سال آینده درآمد دولت از مالیات بین 50 تا 60 درصد خواهد بود. اسماعیلی گفت: درآمد دولت از فروش نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته بوده است. همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در خصوص میزان درآمد مالیاتی دولت در بودجه سال 1402 گفت: برآورد من این است که حدود 50 درصد از درآمد سال 1402 درآمد حاصل شود. از مالیات و حدود 25 تا 30 درصد فروش نفت خواهد بود. درآمد باقی مانده در بودجه از روش های دیگری مانند انتشار اوراق قرضه تامین می شود.

وی ادامه داد: در سال 1401 حدود 42 درصد از درآمد بودجه از محل مالیات بوده است. اما 105 درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است، یعنی میزان مالیات بیش از درآمدهای گزارش شده در بودجه بوده است. البته بخشی از این افزایش درآمد ناشی از افزایش تورم است. بنابراین دولت در بودجه سال 1402 درآمد مالیاتی بیشتری نسبت به امسال دیده است. رئیس کمیته اقتصادی به جزئیات بیشتری از لایحه بودجه 1402 اشاره نکرد و گفت: از آنجایی که لایحه بودجه ابلاغ نشده است، نمی توانیم اظهار نظر کنیم. باید در مورد اعداد رسمی اظهار نظر کنیم اما در حال حاضر چون بودجه اعلام شده جمع آوری نشده است دولت می تواند لایحه را پس بگیرد و آن را تغییر دهد. بنابراین نمی توان در مورد ارقام بودجه اظهار نظر قطعی کرد. همچنین یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس که نخواست نامش فاش شود، درباره قیمت نفت در لایحه بودجه 1402 به جهان اکونومیست گفت: قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده 80 دلار تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید