افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران را جدی بگیریم

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران را جدی بگیریم

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی / ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب نامه هیأت محترم وزیران به شماره 3607/ت 61124 ح مورخ 15/1/1402 مبنی بر تعیین ضریب حقوق کارکنان و مستمری بگیران دستگاه های اجرایی در سال 1402 پس از بررسی های انجام شده. و اعلام نظر اولیه شورای بررسی و اجرای مصوبات دولت با قوانین و اسناد ماده 1 و تبصره 4 الحاقیه قانون اجرای اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی و هشتم. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده 10 آیین نامه اجرایی آن که شامل اعلام نظر نهایی نسبت به اقدامات لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه این حزب می باشد، ابلاغ شده است. بدیهی است پس از انقضای مهلت یک هفته ای مقرر در قانون، قسمت تجدیدنظرخواهی رأی از درجه اعتبار ساقط می شود.

با توجه به اینکه جزء 1 بند الف تبصره 12 ماده 1 قانون بودجه سال 1402 افزایش حقوق کارمندان را ذکر کرده است، بند 3 مصوبه افزایش حقوق تعدادی از کارکنان را در رابطه با تغییر عنوان و ترتیب تعیین می کند. عواقب و پیامدهای آن متفاوت است و هر کدام خلاف قانون است.

در حالی که جزء الف تبصره 12 ماده 12 قانون بودجه سال 1402 کل کشور با علم و آگاهی قانونگذار از وجود ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1385 و علیرغم ترتیبات مقرر به تصویب رسید. پیش بینی شده در این ماده، اما قسمت اول تبصره الف فوق الذکر مصوبه خاصی در مورد حداقل حقوق کارکنان کشوری در سال جاری دارد، لذا بند 5 این مصوبه و تبصره های آن در مورد تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارکنان دولت و تعیین حداکثر حقوق 7 برابر این خلاف قانون است. ضمناً سایر بندهای رأی که ​​به موجب این بند صریحاً یا ضمناً تأیید شده است، بر اساس مغایرت فوق مغایر قانون است.

با توجه به اینکه حداقل حقوق کارمندان کشور به استناد جزء 1 بند الف تبصره 12 ماده 1 قانون بودجه سال 1402 کل کشور تعیین شده است، طبق بند 6 این مصوبه مبلغی کمتر از رقم مذکور برای آن دسته از کارمندان کشوری که در طول سال در حال حاضر شاغل بوده و… خلاف قانون است.

بر اساس بند 1 ماده 1 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و اعاده حقوق مستخدمین و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​مصوب 1401 مبالغ موضوع این قانون مشمول قانون می باشد. کسورات بازنشستگی و همانطور که در تبصره جزء 1-2 این قانون آمده است، بازنشستگی نیز در محاسبه مستمری لحاظ می شود. لذا توجه داشته باشید که یک بند ۶ مصوبه مبنی بر این است که کسر بازنشستگی از میزان موضوع قانون مذکور صرفاً در تعیین پاداش بازنشستگی و ذخیره مرخصی محاسبه می شود، جدای از اینکه دادن موضوع انحصار در امور مذکور یک امر تشریعی و مستلزم تصمیم قانونی است و در عین حال تشدید مقررات قانونی خلاف قانون است.

دیدگاهتان را بنویسید