افزایش دستمزد کارمندان و مستمری بگیران با جیب خالی

افزایش دستمزد کارمندان و مستمری بگیران با جیب خالی

وعده های شکسته
محمود جام ساز، کارشناس اقتصادی افزایش دستمزد کارکنان و پیامدهای آن به آرمان ملی گفت: دولت مدت هاست در چرخه افزایش دستمزدها از یک سو و افزایش قیمت از سوی دیگر گیر کرده است و این مشکل به ویژه پس از حذف ارز خارجی مشهود است. دریافتند که افزایش تورم با تغییر سیاست‌های دولت همراه بوده است، بنابراین بر اساس آمار رشد نقدینگی در سال گذشته حدود 3500 میلیارد تومان بوده در حالی که تولید ثروت وجود نداشته و پیامدهای آن تأثیر خود را بر افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد. تورم از سوی دیگر در سال جاری نیز همین اتفاق افتاد و علیرغم وعده کاهش تورم به حدود 22 درصد، اما این امر نه تنها تاکنون محقق نشده است، بلکه به شدت در حال افزایش است که به نظر می رسد دستمزدها را افزایش دهد. به دلیل استهلاک سریع پول نمی تواند قدرت خرید افراد را افزایش دهد، بنابراین باید اقدامات اضطراری دیگری در نظر گرفته شود.
منبع اعتبار افزایش حقوق کجاست؟
جامساز اضافه کرد: توزیع یارانه نقدی و کالابرگ یکی از تصمیمات دولت در این زمینه بود، اما توزیع یارانه نقدی به جز افزایش تورم راه به جایی نبرد، در حالی که تصویب افزایش دو میلیون تومانی حقوق در مجلس در روزهای گذشته چشم انداز متفاوتی نسبت به گذشته دارد و به نظر می رسد در دو ماه آینده با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. وی درباره منبع تامین بودجه افزایش حقوق گفت: کسری بودجه یکی از خطراتی است که همواره منبع تامین اعتبار پروژه های عمرانی و حتی منبع تامین اعتبار حقوق کارکنان را مشخص کرده است، بنابراین بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سال گذشته حدود 480 میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که امسال این رقم افزایش یافته است، در حالی که درآمد کشور به دلیل کاهش فروش نفت و نبود چشم انداز مطلوب نسبت به برجام تحت تاثیر قرار گرفته است. مشخص نیست منبع تامین مالی افزایش دستمزدها کجا خواهد بود جامساز معتقد است از آنجایی که محل تحقق درآمد مالیاتی از سوی موسسات و صاحبان ثروت مهیا نشده است و این امر بیشتر با اتکا به تشکل های صنفی انجام می شود که در حال مبارزه هستند. مشکلاتی مانند کرونا و تحریم ها که در نتیجه دولت دوباره مجبور به استقراض از بانک مرکزی و … می شود تامین زندگی اقتصادی و معیشت روزمره مردم است زیرا با توجه به شرایط فعلی دیگر فرصتی برای تکمیل پروژه های ناتمام یا شروع پروژه های جدید اقتصادی وجود ندارد. برای بهبود D.
حجم نقدینگی در دولت فعلی 6 برابر دولت قبل است!
این کارشناس اقتصادی درباره راه حل بحران کنونی گفت: افزایش تولید، توزیع یارانه برای تولید، افزایش درآمد ملی و توجه به مقوله اشتغال زایی از جمله راهکارهایی است که می تواند سرآغازی برای نجات از مشکلات اقتصادی باشد، اما وجود دارد. هیچ نشانه ای از تغییر در این مسیر وجود ندارد، زیرا اقدامی صورت نگرفته است، به منظور تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، در عین حال برخی از بانک ها به جای ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی، در اغلب موارد تسهیلات کلانی پرداخت می کنند، بنابراین وجود دارد. آیا افق روشنی در این زمینه وجود ندارد. جام ساز تصریح کرد: اولویت اصلی دولت باید تامین معیشت مردم و تامین مسکن آنها باشد، اما امروز تعداد زیادی از مردم از حداقل ها در حوزه اقتصادی محروم هستند، در حالی که قیمت مسکن و اقلام اساسی در حال کاهش است. به طور انفجاری افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش می یابد که دلیل اصلی این امر به سیاست های پولی بانک مرکزی و استقراض مستمر مربوط می شود. وی ادامه داد: در حال حاضر حجم نقدینگی به بالای 3 میلیون و 800 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به 600 میلیون میلیارد تومان در ابتدای ریاست جمهوری روحانی بیش از 6 برابر شده است و از سوی دیگر از آنجایی که افزایش نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی شود. ، شاهد تورمی هستیم که پول ملی را به شدت کاهش داد، اما ثروت صاحبان املاک را افزایش داد.
حذف تورم و گرانی؛ بزرگترین ماموریت دولت
جامساز درباره عوامل افزایش قیمت ها گفت: افزایش قیمت ها نتیجه اقتصاد ناسالم و به سیاست های مالی دولت مربوط می شود، همچنین افزایش دلال ها، احتکار و فساد یکی از عوامل افزایش است. قیمت عواملی که باعث گرانی می شود این است که بخش واقعی اقتصاد به دلیل عدم امکان به روز رسانی ماشین آلات قدیمی مجبور به استفاده از همان ماشین آلات قدیمی مستهلک شده و در نتیجه کاهش بهره وری است. وی افزود: افزایش هزینه فاینانس موضوع مهم دیگری است به طوری که ظرفیت تولید یا با هزینه بالا در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار می گیرد یا دیگر تسهیلاتی به بنگاه های رانت خوار داده نمی شود و مردم به جای سپرده گذاری برای ارائه تسهیلات بخش های تولیدی هزینه می کنند. تا تولید زنده شود، با سود کم در اختیار چند نفر قرار گیرد، در حالی که تولیدکنندگان واقعی از دریافت تسهیلات بانکی حتی برای پوشش کمبود سرمایه در گردش محروم می شوند. وی ادامه داد: کمبود نیروی کار ماهر و تکنولوژی روز از دیگر عوامل افزایش قیمت تولید است، به طوری که در کشورهای پیشرفته هزار دستگاه در چند دقیقه تولید می شود اما در ایران به دلیل استفاده از روش های سنتی تولید ساعت ها زمان می برد تا تولید شود. با تولید همین تعداد قطعه جامساز افزود: وزیر راه در تاجیکستان قول ساخت 100 هزار واحد مسکونی را داده بود که تنها 70 درصد آن ساخته شد و به همین دلیل با وجود اینکه در هیچ جای دنیا در مجلس حضور نداشت. آیا چنین وعده هایی به مردم می دهند، دولت تمام تلاش خود را برای تامین معیشت و رفاه مردم به کار گیرد، دست از کار بکشد و به فکر معیشت، تحصیل، بیمه، آموزش و سلامت مردم باشد و برای افزایش امید به زندگی کاری کند. و حمایت از حقوق مردم، همانطور که همه این موارد در قانون اساسی آمده است. این کارشناس اقتصادی گفت: باید واحدهای ضعیف شناسایی و یارانه کالایی به آنها داده شود، اما مفاسد ناشی از توزیع یارانه کالایی و فروش کوپن توسط تجار نیز باید مراقب بود و تدابیری برای افزایش ارزش کالا اندیشید. پول ملی که نیاز به افزایش تولید دارد. و رشد اقتصادی یک رویداد است و رشد اقتصادی نیازمند مدیریت دانش محور است. از سوی دیگر برای حرکت در مسیر رشد اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری است و در این مسیر باید بستر مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید