افزایش شدید خودکشی زنان افغان به دلیل طالبان؛ گور دسته جمعی رویاهای زنان

افزایش شدید خودکشی زنان افغان به دلیل طالبان؛  گور دسته جمعی رویاهای زنان

منابع محلی در ولایت فاریاب افغانستان گزارش دادند که یک زن 30 ساله به نام جمیله مادر چهار فرزند در شهر گرزیوان خود را حلق آویز کرد و به این ترتیب به زندگی خود پایان داد. به گفته آنان، این حادثه در روستای دندانه از توابع شهرستان گرزیوان رخ داده است.

به گفته منابع عمومی، همسر جمیله به همراه همسر دومش برای خوشگذرانی به خانه رفته و پس از بازگشت به خانه با جسد حلق آویز شده جمیله مواجه شده است. یک مقام طالبان در فاریاب که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت گفت که تحقیقات آنها نشان داد جمیله به دلیل مسائل خانوادگی خود را کشته است. با این حال روزنامه افغانستانی هشت صبح مدعی شد که جمیله بر اثر شلیک گلوله کشته شده است.

زن جوان دیگری پنجشنبه گذشته در شهر قیصر فاریاب با خوردن سم خودکشی کرد. منابع آگاه علت این حادثه را مسائل خانوادگی عنوان کردند. یک منبع آگاه در فاریاب گفت که از 18 ژوئن تا کنون 6 زن در آن شهر و حومه آن کشته یا خودکشی کرده اند. با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، آمار خودکشی زنان در این کشور افزایش یافته است. طالبان زنان را از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم کردند و تحت حاکمیت طالبان، زنان کمتر می توانستند خانه های خود را ترک کنند و بسیاری از آنها از اشتغال در سازمان های غیردولتی محروم بودند. از سوی دیگر، تعداد زیادی از زنان از تأمین عدالت مربوط به درگیری های خانوادگی در نهادهای قضایی طالبان ناامید شده و برای رهایی از مشکلات زندگی دست به خودکشی می زنند. تبعیض علیه زنان در حکومت طالبان و نهادهای قضایی این گروه اعمال می شود و این مراکز بیشتر به نفع مردان احکام صادر می کنند.

گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در دوران طالبان که در 25 ژوئن منتشر شد، از افزایش خودکشی زنان خبر می دهد. در این گزارش آمده است که آمار افسردگی و خودکشی به ویژه در میان دختران نوجوان بی‌سواد افزایش یافته است و این آمار ادعای طالبان در کاهش خودکشی و بهبود سلامت روان را تکذیب می‌کند.

نمایندگان کشورها و نهادها در نشست سازمان ملل خواستار پایان دادن به سیاست های تبعیض آمیز طالبان علیه زنان شدند.

نمایندگان کشورها و سازمان های شرکت کننده در پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از حکومت طالبان خواستند تا به سرعت به سیاست های تبعیض آمیز خود علیه دختران و زنان در افغانستان پایان دهد.
به گزارش بی بی سی، در این نشست که امروز (دوشنبه، نهم خرداد) در ژنو برگزار شد، نمایندگان زنان افغانستان از بی توجهی جامعه جهانی به نقض حقوق بشر در افغانستان انتقاد کردند و گفتند که زنان افغان خواهان اقدامات عملی جامعه جهانی هستند. در این نشست نادی النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اثرات منفی سیاست های طالبان علیه حقوق و آزادی ها را برشمرد و گفت که این رویکرد طالبان باعث شده است که شمار زیادی از زنان دچار مشکل نشوند. دسترسی به خدمات اجتماعی و حقوقی

او گفت که طالبان بارها تاکید کرده اند که “در چارچوب شریعت” به حقوق زنان احترام می گذارند، اما حقوق زنان را در عرصه های مختلف محدود کرده اند. خانم النشیف افزود: «به مدت 22 ماه محدودیت‌هایی در تمام جنبه‌های زندگی زنان اعمال شده است. آنها در هر زمینه ای به طرق مختلف مورد تبعیض قرار گرفته اند… افغانستان تنها کشوری در جهان است که حق دختران برای تحصیل فراتر از مدرسه ابتدایی سلب شده است. آموزش نه تنها برای دختران مهم است، بلکه برای کل جامعه در یک کشور حیاتی است.» معاون کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین از ممنوعیت و محدودیت کار زنان در سازمان های مردم نهاد انتقاد کرد و گفت: این معضل به طور قابل توجهی بر فعالیت ها تأثیر گذاشته است. مدیریت بحران انسانی وی با اشاره به محدودیت هایی که زنان در افغانستان با آن روبرو هستند، گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین تبعیض و خشونت شدیدی پذیرفته شود، چه رسد به عادی سازی.
همچنین ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در این نشست گفت که این نهاد نه تنها باید به دغدغه حقوق زنان گوش فرا دهد، بلکه باید تمام تلاش خود را برای حفظ و احیای حقوق و آزادی آنها انجام دهد.

وی بر بازگشایی تمامی مدارس/مدارس با مواد آموزشی مطابق با استانداردهای بین المللی، تشکیل دولت فراگیر و رفع تبعیض های سیستمی تاکید کرد و بنت همچنین در مصاحبه با بی بی سی فارسی نسبت به آینده تاریک دختران در جهان هشدار داد. افغانستان» و گفت که ترس از ادامه بدتر شدن وضعیت، کاهش امنیت و بدتر شدن اوضاع قبل از اینکه بهتر شود. وی افزود که حرکت به سوی وضعیتی بسیار شبیه به رویکرد طالبان در دهه 1990 ادامه دارد. بنت در این مصاحبه همچنین بر لزوم فشار کشورهای اسلامی بر طالبان در این زمینه تاکید کرد. در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، نصیر احمد اندیشه، نماینده دولت قبلی در سازمان ملل نیز صحبت کرد و گفت که طالبان اعتراضات زنان را در سطح محلی سرکوب کرده و آنها را از فعالیت در سازمان های بین المللی در سطح بین المللی منع کرده است. اندیشه سازوکار مؤثری را برای گزارش نقض حقوق بشر پیشنهاد کرد و گفت که موضوع حقوق بشر در افغانستان باید در مجمع عمومی بعدی سازمان ملل مطرح شود و برای یافتن یک راه حل واقعی و پایدار “یعنی تشکیل دولت فراگیر” تلاش شود. . دو برابر شد.

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در نشست امروز گفت که فعالان حقوق بشر در افغانستان به طور غیرقانونی بازداشت، زندانی و شکنجه می شوند. وی افزود که زنان و مردان تنها به دلیل مطالبه حق کار و تحصیل، گزارش اخبار و اعتراضات مسالمت آمیز توسط طالبان بازداشت می شوند. خانم اکبر گفت: «طالبان افغانستان را به گور دسته جمعی آرمان ها، آرزوها و توانایی های زنان و دختران تبدیل کرده است. جامعه جهانی منفعلانه این گور دسته جمعی را تماشا می کند و در برخی موارد بیانیه صادر می کند و در برخی موارد به تداوم این شرایط کمک می کند. هنگام تعامل با آنها، و اعضای سازمان ملل باید از ادامه تعاملاتی که آپارتاید جنسیتی را عادی می کند، از جمله میزبانی از نمایندگان خود، مانند نروژ/نروژ، خودداری کنند. انجام شد، اجتناب کنید.

تقریباً تمام نمایندگان کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله نمایندگان کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان توسط طالبان شده‌اند. طالبان می گویند که سیاست آنها بر اساس قوانین اسلامی است. آنها همچنین موضوع ادامه تحصیل دختران و زنان را موقتی می دانند و می گویند باید فضای شرعی مناسب فراهم شود. منتقدان طالبان می گویند این محیط کی آماده می شود؟ سوالی که هنوز جوابی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید