تامین آب برای دو میلیارد نفر؛ سراب توانمندسازی یا خودکشی دسته جمعی؟

تامین آب برای دو میلیارد نفر؛  سراب توانمندسازی یا خودکشی دسته جمعی؟

این نگرانی وجود دارد که ایده ای مانند تامین آب دو میلیارد نفر از منابع ایران صرفاً حرفی نباشد. حتی اگر دولت بخواهد ده درصد ایده معاون وزیر جهاد کشاورزی را عملی کند، شکی نیست که کشور با فاجعه ای بسیار بزرگتر از آنچه امروز داریم مواجه خواهد شد، نوعی خودشیفتگی جمعی. . عباسعلی نوبخت اگرچه از مدیریت صحیح آب می گوید، اما اظهارات او نشان می دهد که یکی از بزرگترین اشتباهات محاسباتی را دارد که می تواند منجر به مدیریت فاجعه بار شود.

در روزهایی که بسیاری از تحلیلگران مشکل آب را یکی از 5 ابربحران بزرگ کشور می دانند، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که می توانیم برای دو میلیارد نفر آب تامین کنیم.

اصل مطلبی که عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: می توانیم با مدیریت صحیح آب و با احتساب بارندگی سالانه و تکیه بر آب مورد نیاز دو میلیارد نفر را تامین کنیم. آن و در نظر گرفتن نیازها. اگر در سراسر کشور دیوار بکشند و ما به جای دیگری ارتباط نداشته باشیم، باز هم می توانیم امور کشور را پیش ببریم.

شکی نیست که مشکل آب ایران با تغییر و تعدیل مدیریت قابل کنترل است. اما آنچه عباسعلی نوبخت گفت یکی از موارد شدید و شدید سوءمدیریت منابع آبی کشور است که می تواند وضعیت را به فاجعه ای بدتر از آنچه امروز در آن هستیم ختم کند.

سوال این است؛ حتی با فرض مطلوب بودن مدیریت و اصلاح مدیریت آب کشور، آیا ایران ظرفیت تامین آب دو میلیارد نفر را دارد یا خیر؟ در کنار شواهد میدانی، آمارهای متعدد حاکی از آن است که حتی با بهترین کیفیت مدیریت آب در ایران، کشور ما ظرفیت چنین کاری را نخواهد داشت.

بیایید بخش کوچکی از این آمار را مرور کنیم:

در سال 1400 وزارت نیرو گزارش داد که 88 درصد از منابع آب تجدیدپذیر ایران قبل از آن سال تمام شده و از بین رفته است. به عبارت دیگر، در بهترین حالت باید برای 12 درصد باقی مانده از منابع آب تجدیدپذیر اقلیم ایران برنامه ریزی کنیم. آیا چنین دیدگاهی با رویای تامین آب دو میلیارد نفر سازگار است؟ این را هم بگوییم که طبق استانداردها، کشورهایی که بین 60 تا 80 درصد از منابع تجدیدپذیر خود را مصرف کرده اند، در وضعیت آب «فوق العاده بحرانی» قرار دارند و ایران در صدر این فهرست قرار دارد.

سرانه آب تجدیدپذیر در ایران حدود 1294 متر مکعب برای هر نفر است، در حالی که این رقم در برخی کشورها حتی از 5000 مترمکعب هم بیشتر است. بدتر از آن، مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده است که تا سال 1420 تنها 1000 متر مکعب آب تجدیدپذیر برای هر نفر وجود خواهد داشت. وضعیت ایران فقط از 32 کشور بهتر است و سرانه آب های زیرزمینی آن کمتر از 147 کشور جهان است. به عبارت دیگر، از نظر سرانه منابع آب جزو پنجمین کشورهای پایین دنیا هستیم. توجه داشته باشید که صحبت از «منابع آب» است و نه «مصرف آب» سرانه.

معاون وزیر جهاد کشاورزی «در نظر گرفتن بارندگی سالانه» را یکی از ظرفیت های کشور برای تامین آب دو میلیارد نفر برشمرد. میانگین بارندگی در جهان حدود 962 میلی متر است در حالی که در ایران این شاخص حدود 240 میلی متر گزارش شده است. به عبارت دیگر میانگین بارندگی ایران یک چهارم میانگین جهانی است. یعنی اگر بارندگی سالانه ایران 4 برابر وضعیت فعلی شود، بارندگی ایران به میانگین جهانی می رسد. توجه داشته باشید، بحث در اینجا به میانگین بارندگی جهانی اشاره دارد، نه مقایسه با کشورهای پرباران. چگونه می توان بارندگی ایران را که در حال حاضر یک چهارم میانگین جهانی است ظرفیت تامین آب ۲ میلیارد نفر دانست؟

بانک جهانی در گزارش سال 2015 خود تحت عنوان آب برای رشد پایدار، تغییرات در سطح منابع آب شیرین خانگی تجدید پذیر کشورها را برای هر نفر بررسی کرد. بر اساس این گزارش، در آینده 31 کشور جهان از جمله ایران با کمبود آب مواجه خواهند شد و تا سال 2025 بیش از دو سوم جمعیت جهان در شرایط شدید کم آبی قرار خواهند گرفت.

در مناطق اقلیمی ایران 36 درصد مساحت ایران نیمه خشک، 29 درصد بیابان خشک، 20 درصد نیمه خشک، 5 درصد مدیترانه و 3 درصد نیمه مرطوب است و تنها 7 درصد کشور مرطوب محسوب می شود. . یعنی اگر شرایط ایران به حالت استاندارد خود برگردد، این اقلیم به دلیل خشک بودن از ظرفیت آنچنان بالا و برجسته ای از نظر منابع آبی برخوردار نخواهد بود. اصولاً یک اصل مهم برای مدیریت صحیح و صحیح آب در ایران این است که به دلیل ماهیت این اقلیم، فشار بیش از حد بر منابع آبی آن وارد نشود.
با توجه به اینکه مساحت ایران تقریباً یک درصد مساحت زمین است و جمعیت ایران نیز همین درصد از جمعیت زمین است. اما سهم ایران از آب شیرین جهان 33 ده هزارم جهان است. این بدان معناست که از هر یک میلیون واحد آب در جهان، تنها 33 واحد آن در ایران است. حال اگر مدیریت آب کشور را ثابت فرض کنیم و مصرف سرانه آب ایرانیان سه برابر شود، این مقدار کم آب چه ظرفیتی برای تامین آب ۲ میلیارد نفر خواهد داشت؟

طبق گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر نزدیک به 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به آب سالم دسترسی ندارند، اما وضعیت در آینده بدتر خواهد شد. بر اساس پیش بینی موسسه منابع جهانی تا سال 2040 کشورهای بیشتری درگیر بحران آب خواهند شد که یکی از آنها ایران خواهد بود. بر اساس اعلام این موسسه، تا سال 2040، 44 کشور شرایط فوق بحرانی یا بحرانی را تجربه خواهند کرد و ایران نیز یکی از کشورهای دارای شرایط فوق بحرانی خواهد بود.

از این گونه آمارها که نشان می دهد ما عموماً منابع آبی زیادی نداریم، بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید. بنابراین از معاون وزیر جهاد کشاورزی می خواهم اعدادی را که بر اساس آن محاسبه کرده اند که می توان آب دو میلیارد نفر در ایران را تامین کرد، منتشر کند.

این نگرانی وجود دارد که ایده ای مانند تامین آب دو میلیارد نفر از منابع ایران صرفاً حرفی نباشد. حتی اگر دولت بخواهد ده درصد ایده معاون وزیر جهاد کشاورزی را عملی کند، شکی نیست که کشور با فاجعه ای بسیار بزرگتر از آنچه امروز داریم مواجه خواهد شد، نوعی خودشیفتگی جمعی. . اگرچه عباسعلی نوبخت از مدیریت صحیح آب صحبت می کند، اما اظهاراتی که بیان کرد نشان می دهد که او از یکی از بزرگترین اشتباهات محاسباتی رنج می برد که می تواند منجر به مدیریت فاجعه بار شود.

دیدگاهتان را بنویسید