افزایش مستمری ها از خرداد/ کاهش 30 درصدی بازخریدی ها در سال جاری


ساعت: 20:55
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843797

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش 57.4 درصدی حداقل مستمری از خرداد ماه اعمال می شود، گفت: بدهی های معوق دو ماهه اول سال در دو ماه آینده پرداخت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در پخش زنده شبکه یک اعلام کرد: مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش حقوق و مستمری مستمری بگیران، بازماندگان و از کارافتادگان صادر شد.

وی دلیل تأخیر دولت در این تصمیم را دخالت دولت در طرح ارتقای یارانه ها دانست اما در نهایت تصمیم خوبی در این زمینه برای بازنشستگان گرفته شد.

به گفته عبدالملکی، افزایش مستمری ها در سال جاری مطابق قانون در راستای افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد که به نفع رفاه اقشار کم درآمد است، خواهد بود.

وزیر کار همچنین گفت: مصوبه افزایش مستمری مستمری بگیران و بازماندگان بیمه مطابق مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی است که همه ساله به تصویب هیأت وزیران می رسد تا حداقل مستمری کمتر نباشد. از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل دستمزد کارگران در سال جاری نسبت به سال قبل 57.4 درصد افزایش یافته است، بنابراین حداقل مستمری بازنشستگان نسبت به سال قبل با این افزایش به 5 میلیون و 580 هزار تن می رسد. در مورد معلولیت های جزئی، سطوح متناسب از کارافتادگی مانند 5، 10 یا 50 درصد از همان سهم این افزایش حقوق بهره مند می شوند.

وی گفت: قانون بودجه 1401 مستمری مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی 10 درصد افزایش اعمال کرده است که براساس هماهنگی صورت گرفته در پرداخت حقوق بازنشستگان در صندوق های بازنشستگی مستمری بگیران غیرحداقلی 10 درصد افزایش یافته است اما کسانی که حقوق بیشتر -کم، بیشتر از حداقل است. آنها تا سقف 10 میلیون تن به مبلغ 650 هزار تن مستمری دریافت خواهند کرد.

وی گفت: عدالت برای حداقل دستمزد بازنشستگان طراحی شده تا قدرت خرید آنها حفظ شود. یعنی کسانی که در سطوح پایین تری از حداقل مستمری قرار دارند، افزایش بیشتری خواهند داشت.

عبدالملکی همچنین گفت: مستمری بگیری که سال گذشته 3 میلیون و 700 هزار تن دریافت کرده بود امسال 6 میلیون تن دریافت می کند که 2 میلیون و 300 هزار تن افزایش می یابد و پیش بینی می شود این افزایش حقوق بازنشستگان تا خرداد ماه و برای دو ماه اول اجرایی شود. سال جبران دو ماه آینده. دریافتی 9 میلیون تنی در سال گذشته با 1.7 میلیون تن افزایش در سال جاری به 10.7 میلیون تن و دریافتی 11 میلیون تنی در سال گذشته امسال 1.6 میلیون تن افزایش می یابد و درآمد آن به 12.6 میلیون تن می رسد. به عبارت دیگر با دریافت دستمزد دهک های بالاتر، نرخ رشد کمتر می شود و به فردی که در سال گذشته 20 میلیون تن مستمری دریافت کرده، امسال 2 میلیون تن به 10 درصد اضافه می شود. 22 میلیون، اما فردی که حداقل مستمری دریافت می کند، رشد او حدود 60 درصد خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اتفاقات دو ماهه پایانی سال گفت: مصوبه هیأت وزیران برای افزایش مستمری ها این است که از اول فروردین ماه امسال اجرایی شود و احکام جدید برای بازنشستگی ها اعمال شود. حقوق های جدید خرداد با افزایش اعمال می شود و دو ماه فروردین و اردیبهشت را در دو ماه آینده جبران می کنیم.

وزیر کار همچنین ادامه داد: مصوبه هیأت وزیران درباره بازنشستگی دو جنبه دارد. این بدان معناست که درصد افزایش برای اکثر بازنشستگان حداقل دستمزد با افزایش 57.4 درصدی نسبت به سال قبل همراه خواهد بود، در حالی که این رقم در سال گذشته 39 درصد، 99، 26، 98، افزایش 36.5 درصدی بوده است. %97 19.5% افزایش داشته است. جنبه دیگر این است که، انصافاً، کسانی که حداقل مستمری دریافت می کنند، افزایش بیشتری دریافت می کنند. مثلا برای مستمری بگیری که در سال 1378 حقوقش 3.7 میلیون بوده در سال 1400 یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافته است، اما امسال فردی که حقوقش در سال گذشته 3.7 میلیون بوده است 2.3 میلیون اضافه می شود. در بالاترین سطح، فردی که در سال 99 20 میلیون تن مستمری دریافت کرده، در سال گذشته با افزایش 5.5 میلیون تنی همراه بوده است، اما فردی که در سال گذشته 20 میلیون تن مستمری دریافت کرده، امسال تنها 10 درصد افزایش خواهد داشت. ، یعنی 2 میلیون تن تا 22 میلیون تن لذا با اعمال مراحل معکوس سعی در رعایت عدالت و افزایش متناسب حقوق مستمری بگیران شد.

وزیر کار همچنین گفت: برای از کارافتادگی جزئی و کلی و همچنین برای همه بازماندگان کارگر فوت شده اعم از همسر و فرزندان هرکس استاندارد خود را دریافت می کند در حالی که در سال های گذشته عدالت کمتری پرداخت می شد.

عبدالملکی در خصوص افزایش 57.4 درصدی گفت: آقای رئیس جمهور معیاری وجود دارد که می گوید ملاک اصلی اجرای عدالت قانون است و فرض بر این است که قانون بر اساس عدالت نوشته شده است. برای حقوق مستمری بگیران بیمه، صندوق تامین اجتماعی رقمی را پیشنهاد می کند و هیئت وزیران مطابق ماده 16 قانون اساسی تصمیم می گیرد. 96 و 111 قانون تامین اجتماعی.

عبدالملکی همچنین ادامه داد: برای مستمری بگیران سایر مقاطع بالاتر از حداقل مستمری، دولت امسال علاوه بر افزایش 10 درصدی، 650 هزار تن اضافه در نظر گرفته است. یعنی حداقل دریافت کننده با افزایش 57.4 درصدی همراه است. البته سایر مسائل رفاهی مانند حقوق خانواده نیز مورد توجه قرار می گیرد; یعنی درآمد یک خانواده دارای دو فرزند کمتر از 5 میلیون و 580 هزار تومان نخواهد بود.

وی گفت: مستمری بازنشستگان که بالاتر از حداقل است 10 درصد افزایش می یابد اما معمولا مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی از سایر مستمری ها مانند صندوق های بازنشستگی کشوری کمتر است، بنابراین دولت علاوه بر الف 10 درصد افزایش 650 هزار تنی نیز افزایش آن را تایید کرد و این رقم به 10 میلیون تن می رسد و فردی که بیش از 10 میلیون تن مستمری می گیرد تنها 10 درصد افزایش می یابد.

عبدالملکی گفت: برای سایر مقاطع فردی که مستمری آن 9 میلیون و 850 هزار تن است، 150 هزار تن اضافه می شود تا به 10 میلیون تن برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین ادامه داد: براساس مصوبه هیات امنای تامین اجتماعی، کمک هزینه عائله مندی ۸۲۰ هزار تومانی در سال گذشته به ۸۹۸ هزار تومان و دریافت کنندگان ۸۰۰ هزار تومان رسید. سال گذشته 881 هزار تومان امسال را خواهد گرفت; یعنی 10 درصد به میانگین این ارقام اضافه می شود.

وی گفت: البته شورای تامین اجتماعی با توجه به منابعی که در اختیار دارد ممکن است علاوه بر این رقم تغییرات دیگری برای خانواده داشته باشد. نمایندگان کارگران، کارفرمایان، مستمری بگیران و دولت در هیات تامین اجتماعی حضور دارند و حداقل مستمری مستمری بگیران با 10 درصد حق الزحمه همراه است، بنابراین مستمری بگیران امسال کمتر از 5 میلیون و 580 هزار تن دریافت نخواهند کرد، اما با ارقام جانبی و بر اساس تعداد فرزندان افزایش خواهد یافت.

عبدالملکی گفت: کار کارشناسی جمعی بین سازمان تامین اجتماعی و سایر ارکان از جمله برنامه دولت و سازمان بودجه، سازمان اداری و استخدامی، دبیرخانه هیات دولت و مصوبه هیات وزیران در این زمینه انجام شده است.

وزیر کار درباره حقوق کارگران و مصوبه اسفندماه شورای عالی کار نیز گفت: یکی از تصمیمات خوبی که برای کارگران گرفته شد این بود که شورای عالی کار متشکل از 6 نماینده کارگران و کارفرمایان و 4 نماینده است. دولت‌های اقلیت رأی دادند، اما امسال کارگران و کارفرمایان را رها کردیم تا خودشان تصمیم بگیرند که افزایش حداقل دستمزد با افزایش 57.4 درصدی همراه بود که بالاترین درصد از سال 1977 است.

وی گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی، اکثر کارفرمایان به مصوبه شورای عالی کار عمل کرده اند. کمتر کارفرمایی باقی مانده است که هنوز اجرایی نشده است که امیدوارم از خردادماه مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد اجرایی شود. شهرداری تهران نیز اعلام کرد که این مصوبه را از هفته جاری اجرایی می کند.

وی در مورد رفاه کارگران افزود: اگرچه وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست، اما وضعیت رفاهی بهبود می یابد، به ویژه در سال جاری تقاضای موثر برای اقتصاد افزایش می یابد. یک میلیون و 300 هزار کارفرما در کشور کالاهایی را تولید می کنند که گاهی به دلیل کاهش بازار قادر به تولید آن نبودند، اما امسال با افزایش رفاه کارگران با افزایش حداقل دستمزد، تقاضای موثر بازار افزایش می یابد. کارگران پس انداز نمی کنند، اما افزایش دستمزد آنها تقاضای موثر بازار را افزایش می دهد.

وزیر کار گفت: امسال هم کارگر و هم کارفرما راضی هستند، بهره وری در دو ماهه اول افزایش یافته و نرخ تعدیل یا اخراج کارگران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است. “

وی افزود: درصد شکایت کارگران از کارفرمایان در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وزیر کار پیش بینی کرد که اقتصاد کشور در سال جاری رونق بگیرد و با افزایش دستمزد کارگران انگیزه برای کار بیشتر شود و بازار کار دائماً توسط وزارت کار رصد می شود، زیرا ما مسئول بازار کار هستیم. تعداد زیادی کارگاه درخواست کار داده اند و سامانه کاریابی را راه اندازی کرده ایم که در حال حاضر 280 هزار فرصت شغلی در سامانه کاریابی دارد.

عبدالملکی افزود: امسال 13 هزار نفر از مراجعه کنندگان به سامانه کاریابی استخدام شده اند. تعداد زیادی از کارفرمایان نیز به سازمان فنی و حرفه ای که درخواست نیروی ماهر داده است مراجعه می کنند. امسال 360 میلیون نفر باید در سازمان های فنی و حرفه ای آموزش ببینند. سال گذشته 2 میلیون و 480 هزار نفر شبانه روز بودند. امسال به 30 میلیون نفر ساعت آموزش شرکت های دانش بنیان و مشاغل آتی ارائه می شود.

وزیر کار درباره بسته حمایتی دولت از کارفرمایان نیز گفت: بسته خوبی تهیه و در کمیسیون دولت مطرح شده است. کارفرمایانی که اخراج شده اند نادر هستند و کسانی که نیروی جدید استخدام می کنند از معافیت های مالیاتی، تحریم های مالیاتی، تسهیلات قرض الحسنه و تسهیلات کم بهره برخوردار خواهند شد. بسته پشتیبانی در حال تغییر برای بهتر شدن است، اما هنوز تایید نشده است. بانک مرکزی یا سازمان مالیاتی برای این بسته تخفیف یا تسهیلات ارائه خواهند کرد. این موضوع به محض تصویب این بسته در دولت اعلام خواهد شد.

وزیر کار در خصوص سامانه ثبت شکایات کارگران گفت: این سامانه در سایت وزارت کار راه اندازی شده و امسال علاوه بر کاهش شکایات کارفرمایان، کارگران در حال تعدیل و تنظیم هستند. اخراج شد. نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید