کاهش 7 درصدی مالیات بر تولید برای دومین سال متوالی / افزایش 20 درصدی میانگین دستمزد کارکنان در لایحه بودجه 1402


ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1919034

گزارش دانا از نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت؛

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت: این بانک با توجه به کمیته نظارت بر تورم اقداماتی را برای کاهش خلق پول در شبکه بانکی انجام داده است. با کاهش ۷ درصدی مالیات تولید برای دومین سال متوالی و افزایش متوسط ​​۲۰ درصدی دستمزد بخش دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; از امروز 29 آذرماه نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت برگزار شد. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این دیدار با آخرین آمار اقتصادی کشور و اخبار مربوط به لایحه بودجه 1402 آغاز شده.


وی توضیح داد: در لایحه بودجه 1402 منابع عمومی دولت مشخص شده و به سمت افزایش سهم درآمد حاصل از تولید حرکت کرده ایم و سعی شده است که وابستگی به درآمد نفتی در بودجه چندان لحاظ نشود و از جهات دیگر از جمله منابع مالیاتی دولت باشد. در نظر گرفته شده است. ..


وی با تاکید بر اینکه سال گذشته دولت تلاش کرد تا اقتصاد کشور را به حالت انضباط بازگرداند، یادآور شد: سستی برخی سیاست های قبلی باعث شد موتورهای تورم هم در حوزه پولی و بانکی کشور و هم در حوزه بی انضباطی مالی ایجاد شود. دولت، جدی فعال باشد. بنابراین موضوع انضباطی بر خلاف جهت و جریانی که در سال های گذشته وجود داشت، نیازمند یک حرکت تحول آفرین بود..


سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: اسناد مهم پولی و مالی دولت از جمله لایحه بودجه و سیاست هایی که در حوزه پولی و بانکی تصویب شده است باید به انضباط اقتصادی کمک کند تا بتوانیم روی منابع پایدار حساب کنیم. گزارش عملکرد هشت ماهه امسال نشان می دهد 80.5 درصد اعتبارات عمومی از بودجه امسال اجرا شده است و این درصد اجرا نسبت به مدت مشابه سال قبل است. 56 درصد افزایش را نشان می دهد.


وی افزود: انضباط در این شرایط مستلزم تحول در فرآیندهای گذشته است که یکی از راه های تکیه انضباط بر منابع پایدار بود..


به گفته وزیر اقتصاد، 8 ماه امسال 80.5 درصد منابع عمومی از بودجه امسال نسبت به تحقق منابع عمومی در سال گذشته محقق شده است. 56 نرخ رشد را نشان می دهد.


خاندوزی ادامه داد: 8 این ماه در منابع نفتی 360 بهره، وجوه گمرکی و سایر درآمدهای جاری 67 بهره، P و واگذاری شرکت های سهامی عام 32 نسبت به سال قبل رشد مساوی داشتیم.


وی گفت: رشد در تابستان امسال 8.7 درصد صنعت، رشد 7 نرخ معدن، رشد 10.4 درصد روغن، ارتفاع 2.4 نرخ خدمات و رشد 0.8 درصد کشاورزی را داریم که کل رشد است 3.4 درصدی دیدیم.


سخنگوی اقتصادی دولت گفت: نرخ رشد نقدینگی مسیر نزولی خود را ادامه داد و از 42.8 درصد اوایل دولت به 34.3 کاهش یافته و نشان می دهد که محرک اصلی تورم و کاهش ارزش پول ملی کنترل شده است. برخلاف برخی سازه های کیهانی، حتی در حوزه سیاست های ارزی; زیرا مقدار کمی از صادرات نفت ما در مهر و آبان کمتر از یک میلیون بشکه در روز است.

0bba9617 cffd 4a8c 8208 6f278404f637 خبر خاکستری

وی افزود: وصول پذیری منبع ارزی در دو تا سه ماه گذشته بهتر بوده و البته مذاکرات برای استفاده از منبع منجمد ارزی نیز در حال انجام است و زمانی که این اتفاق بیفتد می توان سیاست های بانک مرکزی را دنبال کرد. سمت بازار این اقدامات


خاندوزی درباره نگاه دولت به پرداخت یارانه ها و کالاهای الکترونیکی گفت: سیاست یارانه ای کشور چندان بهینه نبود و ایرادات جدی در آن وجود داشت. به همین دلیل در اردیبهشت ماه اعلام شد که روش آن تغییر می کند و پس از ایمن سازی زیرساخت ها، نحوه اعطای آن متفاوت خواهد بود.

خاندوزی ادامه داد: در یکی از استان ها دوره آزمایشی کالابرگ آغاز شده و وزارت تعاون قول داده است که پس از یک ماه اجرای آزمایشی برای همه اجرا شود و بر این اساس مردم می توانند اقلام اساسی را با قیمت مشخص خریداری کنند. و دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند و اگر نخواهند می توانند تا آخر ماه صبر کنند و آن مبلغ را نقد دریافت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت ویژگی های لایحه بودجه سال جاری را برشمرد 1402 که در شورای دولت بررسی شد، اظهار داشت: انتقاداتی که همواره در خصوص عدم شفافیت منابع عمومی دولت در لوایح بودجه مطرح می شود، دولت در لایحه بودجه مطرح می شود. 1402 تا حد زیادی و بنابراین بخش مهمی از افزایش سقف منابع عمومی دولت است که نزدیک است. 2 هزار میلیارد تومان به دلیل مشخص شدن ردیف هایی که تا دیروز خارج از بودجه نشان داده می شد، افزایش یافته است، در حالی که باید در بودجه عمومی دولت قید می شد..


خاندوزی تاکید کرد: پیشنهادی که وزارت اقتصاد پس از آن داشت 5 درصد کاهش نرخ مالیات واحد در سال 1401در سال 1402 هم 5 درصد به علاوه 2 کاهش نرخ مالیات شرکت های تولیدی به تصویب هیات وزیران رسید، بنابراین دو سال متوالی شاهد کاهش نرخ مالیات شرکت های تولیدی و کاهش هفت درصدی مالیات بر تولید هستیم که در سال های اخیر بی سابقه بوده است. دهه ها.


وزیر اقتصاد بر فرار مالیاتی و اخذ مالیات از بخش های غیر تولیدی تاکید کرد و افزود: در بودجه 1402 منابع عمومی دولت مشخص شده و به سمت افزایش سهم درآمد حاصل از تولید حرکت کرده ایم و سعی شده است که وابستگی به درآمد نفتی در بودجه چندان لحاظ نشود و از جهات دیگر از جمله منابع مالیاتی دولت باشد. در نظر گرفته شده است. ..


وی همچنین بیان کرد: کابینه قد متوسط 20 درصد حقوق کارمندان دولت موافق است که برای کارمندان کمتر دستمزد، تعداد بیش از 20 این نرخ برای کسانی که دستمزد بالاتری دارند کمتر خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: با تصویب نهایی موضوع حقوق کارمندان در مجلس، تعداد نهایی آنها نیز در بودجه مشخص می شود..

483987cc cce1 49ae b286 96e9705180b0 خبر خاکستری


سید احسان خاندوزی با تشکر از اذن مقام معظم رهبری در خصوص سهم دولت از صندوق توسعه ملی و اینکه کجا هزینه می شود، توضیح داد: تا دیروز 11 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به خزانه دولت واریز شده و صرف معوقه پروژه های عمرانی در ردیف تخصیص بودجه می شود..


سخنگوی اقتصادی دولت گفت: همچنین رهبر معظم انقلاب با مجوز نفت برای پیشرفت پروژه های ریلی و ترانزیتی موافقت کرده اند و اجرای این امر مستلزم تدوین آیین نامه مربوطه از سوی دولت است که به تصویب می رسد. دولت به زودی.”.


وی در خصوص مدت اجرای طرح یارانه بدون نقد گفت: نوع و نحوه پرداخت یارانه نقدی مطلوب نیست و مورد انتقاد بسیاری از اقتصاددانان قرار گرفته است، بنابراین رئیس جمهور اعلام کرد که این روش چند ماهه خواهد بود. اکنون در یکی از استان های کشور طرح اجباری خرید کالاهای اساسی در حال اجراست که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متعهد است نتیجه را به ستاد اقتصادی دولت برساند و پس از ارزیابی، در سراسر کشور اجرا خواهد شد..


وی ادامه داد: در این طرح مردم می توانند حتی کالاهای اساسی را قبل از پرداخت یارانه خریداری کرده و مبلغ تعیین شده را پرداخت کنند و دولت مابه التفاوت یارانه را پرداخت خواهد کرد..


هندوزی با اشاره به وعده دولت برای حمایت از سهامداران گفت: برای اینکه دولت به وعده خود مبنی بر حمایت از سهامداران خرد عمل کند، 4 در آبان ماه طرحی مطرح شد تا مردم بتوانند از حمایت تحت عنوان بیمه سهام استفاده کنند. بیش از نیم میلیون نفر از این طرح استقبال کردند که فراتر از انتظار سازمان بورس بود. دولت برای سال آینده در یکی از ردیف ها عدد مشخصی را در نظر گرفته تا به عنوان صندوق تثبیت بورس برای حمایت از سهامداران خرد فعالیت کند..

دیدگاهتان را بنویسید