افزایش 149 درصدی درخواست برای اوراق قرضه مالی اسلامی


ساعت: 11:14
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880137

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی بازار سرمایه مرکزی گفت: تقاضای تامین مالی صکوک در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۹ درصد افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از بازار سرمایه، محمدحسین صدرائی با اشاره به رشد بی سابقه حجم و تعداد درخواست های تامین مالی از طریق انتشار صکوک، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد 17 مصوبه اصولی برای صکوک صادر شده است. میزان انتشار صکوک بالغ بر 176 هزار و 800 تومان بوده است. یک میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است که از این تعداد 11 مورد مربوط به انتشار اولین شرکت ها مانند فولاد غدیر نی ریز، پرشیا خودرو و پدیده شیمی جم و … بوده است. این شرکت ها برای اولین بار تامین مالی را با انتشار صکوک در بازار سرمایه آغاز کردند.

وی همچنین گفت: شرکت هایی مانند کرمان موتور، پدیده شیمی قرن و گروه صنعتی آرمان الکترونیک از جمله موسسانی هستند که برای چندمین بار از پتانسیل بازار بدهی در تامین مالی خود استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با مقایسه حجم صکوک منتشر شده در سه ماهه اول سال 1398 با سال 1398، افزود: با توجه به تحولات اخیر در حوزه انتشار صکوک، بحث ضمانت این اوراق متنوع‌تر شد. افزایش آشنایی شرکت ها و فعالان بازار با اوراق قرضه مالی. اسلامی و لزوم تنوع بخشی شرکت ها به روش های تامین مالی نشان از افزایش استفاده از انواع صکوک در بازار سرمایه دارد، به طوری که حجم انتشار صکوک در این مدت نسبت به بهار سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است.

صدرائی تصریح کرد: در بهار امسال 7 فقره صکوک به مبلغ 51 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه صادر شد که در این میان برخی شرکت ها مانند بهمن موتور و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری تجربه موفقی در انتشار این اوراق دارند. اوراق قرضه قبل از..

وی خاطرنشان کرد: این اوراق در قالب قراردادهای مرابحه و اجاره بر اساس دارایی های مختلف از جمله سهام، تجهیزات خط تولید و ماشین آلات و مواد اولیه منتشر شده که نشان از انعطاف ابزار صکوک در تامین مالی متقاضیان دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی بازار سرمایه مرکزی همچنین گفت: در سه ماهه نخست امسال بالغ بر 39 هزار میلیارد ریال اقساط صکوک توسط شرکت های واسطه مالی از ناشران اوراق دریافت و از طریق مرکزی به حساب دارندگان اوراق واریز شد. سپرده گذاری اوراق بهادار و شرکت تسویه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید