افزایش 40 درصدی بیماران سرپایی تاج در تهران نسبت به سه هفته گذشته

افزایش 40 درصدی بیماران سرپایی تاج در تهران نسبت به سه هفته گذشته

روز جدید نادر توکلی، قائم مقام ستاد مرکزی کرونا در تهران گفت: آمیکرون در تهران نیز رو به افزایش است و طبق مدلی که ما بررسی کردیم، آمیکرون در تهران نیز رو به افزایش است و حدود 45 تا 50 درصد موارد تهران را omicron تشکیل می دهد.

نادر توکلی درباره وضعیت کرونا در تهران گفت: تغییر محسوسی در وضعیت بیمارستان ناشی از کرونا نداشته ایم. نتیجه این است که ایمیکرون در حال گردش در تهران و ایران تقریباً در حال تبدیل شدن به سویه غالب است.

وی با بیان اینکه آمیکرون در تهران نیز رو به افزایش است، افزود: بر اساس مدلی که مطالعه کردیم، حدود 45 تا 50 درصد موارد تهران آمیکرون هستند. در عین حال با توجه به مدل هر سال که در آن افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت های ویروسی داشتیم، امسال نیز همین گونه است. در عین حال افزایش آماری که برای کودکان به ویژه کودکان زیر 10 سال داریم نیز همین مشکل را نشان می دهد. آنفولانزا و اومیکرون در کودکان تقریباً برابر هستند. البته ما نمی توانیم همه اقتصادی را آزمایش کنیم و بنابراین نمی توان آمار دقیقی ارائه داد.

توکلی در ادامه با بیان اینکه قطعاً در بخش سرپایی بیماری عروق کرونر قلب افزایش بیشتری خواهد داشت، ادامه داد: بنابراین بیماران بیمارانی هستند که اکثراً بیمار نیستند. با این حال، سوالی که باعث امیدواری شده است این است که بیش از 80 درصد جمعیت ما واکسینه شده اند. در عین حال، آنچه واکسیناسیون را در برابر سویه omicron تقویت می کند، دوز تقویت کننده یا سوم واکسیناسیون است.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ما بحرانی نیست و این افزایش عمدتاً در درمانگاه های سرپایی است که شامل امیکرون و آنفولانزای فصلی است که عمدتاً آنفولانزای فصلی نوع A است اما علائم آنها مشابه است و تفاوتی با هم ندارند.

توکلی گفت: در مجموع مراجعات سرپایی ما نسبت به دو تا سه هفته گذشته 30 تا 40 درصد افزایش یافته است اما آمار بستری ما همچنان زیر 1000 مورد است. تعداد بیماران بدحال و تعداد بیماران سرپایی بسیار کم است. بیش از 20 بیمار در بخش مراقبت های ویژه در تهران بستری هستند.

وی با بیان اینکه اکثر بخش های سرپایی آماده هستند، گفت: توصیه اصلی ما به مردم خودمراقبتی است. در صورت داشتن علائم خفیف مانند سردرد، تب خفیف و غیره، بهتر است اقدامات حمایتی مانند مسکن و داروهای سرپایی و مصرف مایعات، استراحت و خود ریشه‌یابی انجام شود. در عین حال اگر در خانواده فرد پرخطری مانند زنان باردار یا مبتلایان به بیماری های زمینه ای وجود دارد، مراقب باشید و در صورت ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، قرنطینه را فراموش نکنید. اگر علائم شدید شد، مانند سرفه بسیار بد، تب، کسالت و غیره، به پزشک مراجعه کنید.

توکلی در خصوص الزامات بازگشایی مدارس و دانشگاه ها گفت: بازگشایی باید با رعایت پروتکل های بهداشتی همراه باشد. تهویه مناسب در مراکز باید تامین شود، زمان هر ساعت باید تا حد امکان کوتاه باشد. علاوه بر این، شرکت کنندگان باید از پروتکل هایی مانند پوشش و فاصله پیروی کنند. در عین حال باید ظرفیت کلاس های مجازی حفظ شود تا در صورت ملاقات با پیک بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

وی درباره ظهور پیک ششم با اومیکرون افزود: به نظر می رسد با توجه به واکسیناسیون و در صورت همراهی مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی، در صورت پیک با اومیکرون، سبک و سرپایی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید