افزایش 5 برابری تولید شیشه در افغانستان / 27 درصد کشفیات هروئین جهان در ایران است.


ساعت: 09:35
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921490

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس نامه رسمی بیش از 90 درصد کشفیات تریاک و 27 درصد کشفیات هروئین جهان در ایران است. بر اساس گزارش سازمان های بین المللی، ایران رتبه اول کشف مواد مخدر را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اسکندر مومنی در نشست تخصصی معاونان دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر به مدت چهار روز پیگیر اقدامات خود هستیم که شامل زمین برخورد است. و مبارزه، حوزه قاچاق، حوزه پیشگیری از مواد مخدر، مصرف و حوزه توانمندسازی.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی تمام ظرفیت خود را برای مبارزه و جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور سرمایه گذاری کرده است. وی گفت: بر اساس نامه رسمی بیش از 90 درصد کشفیات تریاک جهان و 27 درصد کشفیات هروئین جهان در ایران است. بر اساس گزارش سازمان های بین المللی، ایران رتبه اول کشف مواد مخدر را دارد.

مومنی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر 12 شهید و ده ها جانباز داده ایم. وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از 86 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده است. در حالی که اکتشافات در ابتدا حتی به 200 تن هم نمی رسید. بیش از هزار تن مواد مخدر در ایران کشف شد. بیش از 70 درصد کشفیات ما در استان های شرقی است. این نشان می دهد که مبارزه هدفمند و هوشمندانه است. بیش از 70 درصد اکتشافات نتیجه اقدامات مبتنی بر اطلاعات است.

اگرچه طالبان اعلام کردند که تولید مواد مخدر را کاهش داده اند، اما سطح زیر کشت 16 درصد افزایش یافته است. تولید شیشه در افغانستان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در دهه گذشته 5 برابر شده است.

وی با اشاره به طرح یاوران زندگی گفت: این طرح با اولویت دانش آموزان و خانواده ها راه اندازی شد و در حال حاضر بیش از 40 هزار مدرسه در این طرح شرکت کرده اند. چاره ای جز پیشگیری نداریم. در حوزه درمان، داروهای جدیدی کشف و بر روی جامعه 13000 نفری آزمایش شده است. با این داروها بیش از 70 درصد تمایل به بازگشت به مواد مخدر کاهش می یابد.

مومنی با تاکید بر اینکه نیازمند قوانین جدید در حوزه حقوق هستیم. وی گفت: قوانین مبارزه با مواد مخدر نیاز به بازنگری دارد و امیدواریم با حضور و توجه آقای نیکزاد به این امر توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید