افزایش 600 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891670

دولت سیزدهم علاوه بر توسعه صادرات نفت و گاز، در مدت کوتاهی در جمع آوری درآمدهای خود نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. افزایش 2.5 برابری درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال قبل، نتیجه اقدامات فعال دولت سیزدهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک سال از تحویل دولت سیزدهم به دولت سیزدهم می گذرد که با رهبری آیت الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار “دولت مردمی، ایران قوی” هیچ دولتی وارث مشکلات، ضعف ها و کاستی ها نشده است. دولت قبل به اندازه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی.

وضعیت نامناسب شاخص های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری از چالش های دیگر که حاصل سیاست ها و اقدامات نادرست در سال های قبل از 1400 بود، شرایطی را به وجود آورد که به گفته آیت الله رئیسی در اولین جلسه خود. حضور در جلسه دولت با وزرای دولت قبل انجام شد، اولین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بیشتر بخوانید:
با افزایش احتمال معامله در وین، قیمت نفت کاهش می یابد

با این حال، اگرچه چالش ها زیاد بوده و هست، اما با تلاش مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر اعضای قوه مجریه در طول یک سال گذشته، علاوه بر رفع بسیاری از چالش های گذشته و تلاش برای مسیر درستی را برای حرکت به سمت شرایط تعیین کرد بهتر است اقدامات ارزنده ای نیز در حوزه های مختلف کارکردی انجام شد که به نظر می رسد پس از گذشت یک سال از تشکیل دولت، اکنون زمان بازنگری در آن فرا رسیده است.

یکی از راه های آمریکا برای افزایش تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران، جلوگیری از دریافت درآمدهای نفت و گاز این کشور است. اما دولت سیزدهم برای خنثی سازی هر چه بیشتر تحریم ها، علاوه بر توسعه صادرات نفت و گاز در مدت کوتاهی، در جمع آوری درآمدهای نفت و گاز نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافت. افزایش 2.5 برابری درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال قبل، حاصل سیاست فعال دولت سیزدهم است.

همچنین در دولت سیزدهم شاهد وصول 1.6 میلیارد دلار مطالبات معوق صادرات گاز عراق در دولت قبل و تسویه کلیه فاکتورهای جاری صادرات گاز، اجرای کامل تعهدات مالی در بودجه 1400 بودیم. تامین بیش از 199 هزار میلیارد تومان سهم دولت از صادرات نفت خام و میعانات گازی تبصره (1) قانون بودجه سال 1400 و بیش از 350 هزار میلیارد تومان از محل درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآورده های نفتی. ، فروش داخلی گاز طبیعی و تسویه مطالبات فروش خوراک جاری و سالانه میعانات گازی به پتروشیمی ها از محل منابع تبصره 14 قانون بودجه، شاهد افزایش نزدیک به 80 درصدی وصول درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت هستیم. ، میعانات گازی و پتروشیمی در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال 1400.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، در حالی که صادرات نفت کشورمان در سه سال پایانی دولت قبل به زیر یک میلیون بشکه در روز و حتی به 400 هزار بشکه در روز رسید، در سال 2022 زمانی که دولت رئیس جمهور بود. از یک میلیون بشکه در روز گذشته است. به عبارت دیگر صادرات نفت کشور نسبت به دولت قبل 600 هزار بشکه افزایش یافته است.

تولید نفت ایران که در سال 2020 به 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافت، امسال به 2.76 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

دولت قبل با کمترین تولید و صادرات نفت کشور را به آیت الله رئیسی سپرد. آمار اوپک و مشخصات اقتصادی ایران نشان می دهد که تولید و صادرات نفت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

از زمان خروج آمریکا از برجام در ماه می 2017، صادرات نفت و درآمدهای ایران از این بخش کاهش یافته است.

اگرچه صادرات نفت ایران هرگز به صفر نرسید، اما با کاهش قابل توجهی مواجه شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم راهکارهای مختلفی برای افزایش فروش و صادرات نفت علیرغم تحریم ها در نظر گرفته شد چرا که آمارهای اقتصادی نشان می دهد که اکنون شرایط صادرات نفت بهتر شده است. علاوه بر این، دسترسی به منابع مالی ایران در خارج از کشور نیز بهبود یافته است.

موفقیت ایران در فروش و صادرات نفت آنقدر چشمگیر بوده که رئیس جمهور آمریکا را وادار به واکنش کرده است. در آبان ماه 1400، رئیس جمهور آمریکا در تضاد عملی خود با وعده های کاخ سفید مبنی بر لغو تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران و بازگرداندن واشنگتن به برجام، خواستار کاهش خرید نفت ایران از کشورهای واردکننده شد.

این اظهارات نشان می دهد که ایران در مسیر درستی در فروش و صادرات نفت خود قرار دارد. آمارهای اقتصادی نیز نشان می دهد که رشد اقتصادی کشور با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون نفت است که نشان دهنده افزایش درآمد نفتی ایران است.

افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی با انعقاد قراردادهای فروش جدید، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و استفاده از روش های مختلف فروش از جمله تهاتر، بخشی از سیاست صادرات نفت دولت سیزدهم است.

این سیاست ها منجر به رکورد فروش نفت و میعانات گازی طی 3 سال گذشته و افزایش 40 درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ماه پایانی دولت قبل شد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید