افسردگی در نتیجه سوء استفاده سایبری در نوجوانان


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910311

میرگل بیان کرد: با توجه به اینکه وسایل ارتباطی مانند شمشیر دولبه است، استفاده نادرست از فضای مجازی و اینترنت می تواند نیروی پویا و موثر به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند که افسردگی از پیامدهای مشکلات احتمالی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد میرگل کارشناس علوم تربیتی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: امروزه فضای مجازی در زندگی واقعی ما مردم به واقعیت تبدیل شده است. نپذیرفتن آن مساوی است با امتناع از پذیرش واقعیت.

وی افزود: از سوی دیگر، این فضاهای ارتباطی عاملی در حال گسترش در تعامل و ارتباطات انسانی است و می تواند به عنوان عاملی پیشرو در تمامی سطوح زندگی دیده شود، مشروط بر اینکه نحوه و نحوه کاربرد و استفاده از آن مطابق با زندگی واقعی و انسانی..

میرگل ادامه داد: امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی مردم سایه افکنده است، این وسایل مانند شمشیر دولبه هستند که بر اساس آخرین تحقیقات کنونی در بین گروه های سنی، نوجوانان و جوانان از نظر دسترسی و دسترسی می توانند نکات مثبت و منفی داشته باشند. کمیت و حجم استفاده یکی از پرکاربردترین و پربارترین فضاهای مجازی محسوب می شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه توجه و حساسیت فضای مجازی را در استفاده گروه سنی نوجوانان بیش از سایر سنین می کند، عدم شناخت و درک کامل و واقعی این فضا توسط نوجوانان و جوانان است، لذا این دغدغه را به همراه دارد. واژه آسیب در گفتمان جامعه وجود دارد. زیرا استفاده بی قاب و غیرمنطقی را می توان به جای تعامل و تسهیل فضای مجازی عاملی مشکل ساز و مشکل ساز دانست.

وی با تاکید بر اینکه فضا مانند همه وسایل ارتباط جمعی دارای جنبه های مثبت و منفی است، گفت: استفاده نادرست از فضای مجازی و اینترنت می تواند قدرت پویا و موثر کشور به ویژه کودکان و نوجوانان، احساس تنهایی، افسردگی و… اضطراب، استرس، بی خوابی، اعتماد به نفس پایین از جمله مشکلات احتمالی است که کودکان و نوجوانان به دلیل استفاده بیش از حد از این فضا با آن مواجه می شوند.

میرگل خاطرنشان کرد: خانواده ها از آنجایی که بیشتر درگیر مشکلات اقتصادی و کار مفرط هستند، کمتر به امور فرزندان خود توجه می کنند و مجبورند آموزش فرزندان خود را چه در دوران کودکی و چه در نوجوانی به جامعه ای بسپارند که قاعدتاً وجود ندارد. برنامه ریزی درسی و آموزشی برای نوجوانان. به عنوان مثال، وقتی والدین برای سرگرمی فرزندان خود سر کار هستند، مجبورند از رسانه هایی استفاده کنند که برنامه مشخصی برای شکل دادن به ارزش های نوجوانان در درازمدت نداشته باشد و این امر مشکلات بیشتری را برای آنها در امر تربیت نوجوان ایجاد می کند. .

وی ادامه داد: برای کاهش اثرات مضر فضای مجازی، والدین باید در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند، زیرا در غیر این صورت کودکان آسیب می بینند و باید هزینه بسیار بیشتری بپردازند، بنابراین رفتار صحیح والدین و ارائه راهکارها که بهترین گزینه برای اصلاح رفتار هستند. برای کودکان، نوجوانان و جوانان است و به جای تحریک ماندگاری کودک، آنها را آگاهانه راهنمایی و همراهی می کند.

این کارشناس علوم تربیتی گفت: تسلط کامل والدین بر مهارت های مرتبط با استفاده از رایانه و اینترنت، هوشیاری آنان در این زمینه و از سوی دیگر فرهنگ سازی استفاده صحیح از فضای مجازی می تواند تأثیر بسزایی در کسب مهارت های مختلف زندگی و همچنین آموزش های مرتبط با مسائل آموزشی و علمی نسل جوان و نوجوانان را انجام دهد، اما استفاده از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان در صورت عدم رعایت نظارت والدین می تواند بستری برای بروز ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری باشد.

مدرس دانشگاه پیام نور زاهدان گفت: گاهی استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی به طور غیرمستقیم بر روحیه نوجوانان تأثیر می گذارد، به عنوان مثال کاهش سطح تعاملات خانوادگی، کاهش سطح عواطف و احساسات خانوادگی، افزایش بدبینی در مشارکت جمعی. و خیرخواهی، افزایش سستی اخلاقی و اجتماعی، کاهش و فردیت کنترل هیجانی، افزایش خشم در حوادث و حوادث، گرایش به انزوای مخرب، افزایش پرخاشگری، عدم مدیریت بهینه استفاده از وقت و انرژی جوانان، کاهش سطح قابل قبول مسئولیت پذیری، کاهش پایبندی به اعتقادات اخلاقی و دینی و موارد دیگر از آثار استفاده بیش از حد از فضای مجازی است.

دیدگاهتان را بنویسید